Avatar billede holbek Nybegynder
24. juli 2002 - 21:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Lommeregner med Vækst/eksponentialfunktion

Jeg skal bruge en lommeregner med der kan ovenstående (ved ikke hva det er)Ka nogen forklare hva det er og hvilke modeller der findes med denne funktion??? 10 point for hver ting!!
Avatar billede holbek Nybegynder
24. juli 2002 - 21:39 #1
Altså hvad Vækst/eksponentialfunktion er på en lommeregner.
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
24. juli 2002 - 21:51 #2
Eksponentialregning bruges til at beskrive en bestemt form for vækst - f.eks. en kurve der viser hvor mange penge man har i banken med renter og renters rente. Normale andengradspolynomier angives som f(x)=a*x2+b*x+c, men en eksponentiel udvikling skrives på denne måde f(x)=b*a^x, altså hvor variablen skrives i potens til grundtallet a, så der forekommer en udvikling i f(x) hver gang x forøges (eller evt. formindskes).
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
24. juli 2002 - 21:52 #3
Jeg har selv en TI-89 lommeregner som kan udregne disse ting, men man kan sagtens nøjes med en TI-83.
Avatar billede holbek Nybegynder
24. juli 2002 - 21:56 #4
Jeg har lige købt en Ti-83 som jeg skal bruge på efterskolen. Men ka den også bruges på matematisk gymnasium?
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
24. juli 2002 - 22:02 #5
Sagtens. Der er mange på mit HTX der har en TI-83 og lærerne siger også det er rigeligt. Grunden til at jeg købte en TI-89 var udelukkende at skærmens opløsning er bedre samt at der er menuer så de forskellige funktioner er noget nemmere at finde. Men MINE lærere kan kun finde ud af TI-83'eren så alle os der har TI-89 må selv finde ud af hvordan den virker og det kan være lidt svært somme tiden. Så TI-83 burde række.

Forstod du overhovedet min forklaring af eksponentialregning eller skal jeg lige finde nogle lidt mere uddybende links til dig? :)
Avatar billede holbek Nybegynder
24. juli 2002 - 22:05 #6
Tak for svaret, du behøver ikke at uddybe det, jeg lærer det nok (håber jeg) Men det vigtigste er at den er go nok
Avatar billede holbek Nybegynder
24. juli 2002 - 22:05 #7
Øh svar lige på det....
Avatar billede holbek Nybegynder
24. juli 2002 - 22:10 #8
Ka du ikke lige svare på det fiskesuppe....
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
24. juli 2002 - 22:12 #9
ok :)
Avatar billede holbek Nybegynder
24. juli 2002 - 22:13 #10
Så du ka få nogle point
Avatar billede holbek Nybegynder
24. juli 2002 - 22:14 #11
Så får du lige en bonus, det er jo sommerferie :-)
Avatar billede abdulrich Nybegynder
24. juli 2002 - 22:18 #12
Jeg ved ikke om man stadig skal have godkendt lommeregneren af ens matematiklærer, det skulle man da jeg gik i Gym. Den gang var det ikke muligt at få godkendt en lommeregner i stil med TI-89, da den kunne lave bogstavmanipulation, dvs. løse ligninger symbolsk. Jeg havde selv en TI-85, der minder meget om TI-83 (TI-83 kunne noget finanshalløj som TI-85 ikke kunne). Jeg blev mat. student med en TI-85, så det kan du også blive med en TI-83 :-)
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
24. juli 2002 - 23:53 #13
Nåja de kan være meget latterlige i gymnasiet mht. hvad man må tage med af lommeregnere til eksamen i matematik. Men det gør heller ikke så meget. Jeg kiggede lige på eksamensspørgsmålene i matematik B i det matematiske gymnasium og følte: AD HVOR ER DET LET!! Der er jo hverken integralregning eller vektorer på B-niveau. Ufatteligt der skal være så stor forskel i sværheden mellem HTX og det almene gymnasium... :/

Tak for sommerbonusen :)