Avatar billede bonden Nybegynder
23. juli 2002 - 19:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Samba og speedstream

Er der nogle af jer gutter og gutinder, der har prøvet at arbejde med samba på en linux-maskine.
Problemet er, at jeg sidder her på en TDC-adsl med fast IP og en speedstream 2601 router - og jeg skulle kunne få adgang til en server med samba share - men jeg får ingen adgang.
Er det mon min router, jeg skal have ændret opsætningen på, eller hvad???
Avatar billede kasperks Nybegynder
23. juli 2002 - 19:19 #1
Hvis din router er sat op med en standart opsætning fra teledanmark, så kan du ikke få fat i din samba igennem da, da der er lukket for port 139

/Kasper
Avatar billede bonden Nybegynder
23. juli 2002 - 19:27 #2
Dvs. at hvis jeg åbner for port 139 og samba er sat rigtigt op, skulle det komme til at virke?
Og så skal jeg jo så lige have fundet frem til, hvordan jeg permanent åbner for port 139 i routeren
Avatar billede kasperks Nybegynder
23. juli 2002 - 19:29 #3
Ja, så skulle det virke.

Men jeg ved ikke om du kan ændre i din router opsætning
Avatar billede bonden Nybegynder
23. juli 2002 - 19:31 #4
Du får dine point - takker
Avatar billede bonden Nybegynder
23. juli 2002 - 19:31 #5
Og jeg tror nok, jeg kan opsætte routeren rigtigt - har ihvertfald på et tidspunkt fået ændret en del i opsætningen
Avatar billede kasperks Nybegynder
23. juli 2002 - 19:33 #6
Ok, jeg ved bare at det ikke er alle ISP'er der udleverer passwordet til routeren.
Avatar billede bonden Nybegynder
23. juli 2002 - 19:54 #7
Og så er der hul igennem;-))
Avatar billede kasperks Nybegynder
23. juli 2002 - 19:56 #8
Kanon :)
Avatar billede bonden Nybegynder
23. juli 2002 - 20:34 #9
Lige et enkelt spørgsmål mere - er det ikke farligt bare at have port 139 til at stå åben? Er det ikke den, der har direkte forbindelse til NetBIOS?
Sad og læste nogle artikler om netop port 139, hvor der stod, at der var et problem, hvis den var åben.....
Avatar billede kasperks Nybegynder
23. juli 2002 - 20:39 #10
Jo, det er den port der bruges til netbios.

Om det er et sikkerheds problem er jo noget du skal gøre op med dig selv. Alle windows maskiner har port 139 åben..

Du kan jo i samba configurer hvilke host den må snakke med, så hvis du nu altid kom fra den samme ip adresse ude fra eller noget i den stil så kunne du jo lave nogen begrænsninger der.