Avatar billede seal Nybegynder
23. august 2000 - 18:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Lan-oplysninger ønskes

Jeg skal bruge diagrammer, tegninger og vejledning i massevis mhp opsætning af et lokalt netværk med 4-5 maskiner. Har I/du kendskab til en hjemmeside der er mestrer dette!?
Avatar billede driis Nybegynder
23. august 2000 - 18:57 #1
Diagrammer og tegninger er overhovedet ikke nødvendigt til et netværk på den størrelse. Jeg går ud fra, at det er et 10/100 MBit netværk med RJ45 kabler, du skal sætte op. I så fald følger en kort vejledning her:

Du skal bruge et netkort i hver maskine, et netkabel for hver maskine samt en hub med mindst det antal porte, som der er maskiner. Der trækkes et netkabel fra hver maskine til en port i hubben.

Så er den fysiske del af netværket færdig. Du skal nu sørge for, at netkortets drivere er installeret på alle maskiner, samt TCP/IP protokollen (Højreklik på \"Andre Computere\" for at tilføje en protokol). Du går nu ind i egenskaber for TCP/IP og definerer en fast IP-adresse (hvis maskinerne ikke er på Internet, er IP-adressen ligegyldig, bare vælg en tilfældig). Du skal her også vælge en undernetmaske, f.eks. 255.255.255.0

Efterfølgende skulle netværket meget gerne køre.
Avatar billede seal Nybegynder
23. august 2000 - 19:04 #2
Okay - det lyder simpelt nok. Men....hvad nu hvis vi finder ud af, at vi gerne vil have ADSL!? Er det så nødvendigt med en webserver og i givet fald hvor \"kraftig\" skal den være!?
Avatar billede burningice Nybegynder
23. august 2000 - 19:38 #3
webserver... med mindre i vil have en server hvor jeres hjemmeside skal ligge er det ikke nødvændigt med en webserver. Det du tænker på er nok en router så du kan komme på nettet, right??
Hvis det er tilfældet skal du som allerede nævnt have fat i en router. Det kan gøres enten hardwaremessigt eller software. Se evt. http://www.eksperten.dk/spm/23372 for mere information.
Avatar billede driis Nybegynder
23. august 2000 - 19:41 #4
Nej, det er ikke nødvendigt med en Webserver. Hvis i får ADSL fra WOL får i en router til låns med i købet, og denne skal bare kobles til hubben, hvorefter alle maskiner har adgang til Internet. Hvis i får ADSL fra CyberCity eller TeleDanmark (kan ikke lige huske hvilken af dem) følger der ingen router med, og derfor vil det så være nødvendigt, at én af maskinerne er tændt hele tiden for at agere router via et program som f.eks. WinRoute. Det kan i selvfølgelig også sætte en server til at gøre, men det er ikke nødvendigt - hvis I alligevel vælger at sætte en server op, er en gammel Pentium eller lign. fuldt ud tilstrækkeligt til formålet.
Avatar billede lrj Nybegynder
24. august 2000 - 01:45 #5
En gammel maskine kan sagtens bruges til router - jeg har en 486\'er: 25mhz, 200mb HD, 8 mb ram... kører linux redhat uden problemer og den er klippe-stabil. Ingen problemer der. Det er en standard-install, og den specielle config-fil fylder 3 linjer.. No problems at all :)
Avatar billede seal Nybegynder
24. august 2000 - 08:34 #6
Thank you all!!! Så, er der bare tilbage, at knokle løs.