Avatar billede ignor Nybegynder
23. august 2000 - 17:24 Der er 22 kommentarer

problemer med internet-sharing/netværk

hejsa, jeg har 2 pc´ere med win ME installeret, den ene har en standard k56 internet forbindelse til worldonline.
begge computere er monteret med 100mb netkort, som ser ud til at være monteret korrekt(i enhedshåndtering er der ikke noget galt) de 2 pcére er forbundet med et krydset kabel rj45, mit problem er at jeg ikke har den mindste forstand på netværk:-( jeg har installeret internetsharing på dem begge+ at jeg har lavet en folder som skal være shared.
alt er galt:-(( under \"my network places\" kan jeg ikke se den modstående computers sharede drev? og internettet virker ikke på klient pcén..
håber i kan hjælpe..
Avatar billede hojben Novice
23. august 2000 - 17:28 #1
har du modem i dem begge`??? Internet deling skal kun installeres på den ene og den anden skal så gå gennem den.

kan du se den anden computer?

Avatar billede renny Nybegynder
23. august 2000 - 17:30 #2
prøv at starte exploreren gå ind i instillinger vælg tilslutninger, der kører du guiden til at komme på nettet der hvor du skal vælge modem vælger du lan så skulle det virke
Avatar billede hojben Novice
23. august 2000 - 17:36 #3
renny... ikke helt... klientmaskinen skal køre en fil som bliver lavet under installering af internetdelingen..
Avatar billede renny Nybegynder
23. august 2000 - 17:39 #4
ok  jeg forstod at det der var instaleret på klient det var den disk som laves under internetdelingen på den computer som har modemet
Avatar billede burningice Nybegynder
23. august 2000 - 19:49 #5
Jamen det lader til at netværket slet ikke er sat rigtigt op. Lad os dog starte med det først, da det er en forudsætning for at internetdeling virker.

Under egenskaber for netværk skal TCP/IP protokollen være installeret, samt at begge computerne skal have en fast ip adresse. F.eks. 192.168.0.*, subnet 255.255.255.0
Fil og udskriftsdeling skal også være aktiveret for at kunne dele filer.
Prøv nu at start command og skriv; ping {ipnr.} hvor ipnr. er den anden computer. Hvis du ikke modtager fejl virker netværket...
Avatar billede burningice Nybegynder
23. august 2000 - 19:51 #6
Angående selve internetdelingen har jeg desværre ikke så meget forstand på den der følger med Win98SE og slet ikke den i WinME, så der håber jeg at en anden vil være behjælpelig.
Avatar billede burningice Nybegynder
23. august 2000 - 19:52 #7
Dog kan jeg anbefale Winroute hvis det BARE skal køre, stabilt og nemt.
Avatar billede elmquist Nybegynder
23. august 2000 - 20:28 #8
Hej Ignor.

Start med at fjerne internet delingen fra begge maskiner.

Konfigurer dit lokal netværk (start->settings->control panel->network eller start->indstillinger->kontrol panel->netværk):
1: sørg for at begge maskiner er medlem af samme workgroup (fanebladet identifikation) og at maskinerne ikke hedder det samme.
2: sørg for at du har disse to protokoller: NETbeui og TCP/IP begge fra microsoft.
3: Konfigurer TCP/IP protokollen, som cyberfessor foreslår (* skal være et tal mellem 1 og 254, og det må ikke være det samme på begge maskiner, f.eks. 1 og 2)

Når dette er overstået (og du måske har genstartet dine maskiner tusindvis af gange) tjekker du at det hele virker. Det vil sige at du fra \"network neighborhood\" (andre computere) skal kunne se navnet på den anden computer. Du skal evt. lige søge efter den (menupunkt ved højreklik på andre computere).
Kan du se maskinen, har du sat det der med workgroup korrekt op.

Derefter åbner du en dos-boks og prøver at pinge den ene maskine fra den anden (ping 192.168.0.1 fra maskinen med ip-adresse 192.168.0.2)

Derefter foreslår jeg at du installerer Internet adgang på den maskine der har et modem, så du kan komme ud på Internettet og f.eks. gå på Artisofts hjemmeside \"www.artisoft.com\" og downloade en demoversion af i.Share. installerer server version på den maskine der har modem (og nu Internet adgang) og installerer klientversion på den anden.

Når du har fået det til at virke, så ved du at man kan få det til at virke. Vil du ikke beholde i.Share så fjerner du når det ikke virker mere (der er vist en måneds gratis prøvetid) og går igang med at lege med Microsofts internetdelings sjov.

God fornøjelse.
Avatar billede ignor Nybegynder
24. august 2000 - 00:25 #9
tak till jer alle, jeg kan sgu ikke få det til at virke, jeg kan ikke få nogen forbindelse mellem de to pcére...jeg må overse noget??

her er hvad jeg fik ud af at pinge, + alt? info om de 2 pcére:
*************
pc med internet forbindelse ip#192.168.0.1 computer name=norbit_server workgroup=mshome:

Pinging 192.168.0.2 with 32 bytes of data:

Request timed out.

Ping statistics for 192.168.0.2:
    Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 0ms, Maximum =  0ms, Average =  0ms

C:\\>

her er hvad der står under network:

client for windows networks
microsoft family logon
accton en1207d-tx pci fast ethernet adapter
dial-up adapter
internet connection sharing
internet connection sharing(protocol)->accton en1207d-tx pci fast ethernet adapter
internet connection sharing(protocol)->dial-up adapter
internet connection sharing(protocol)->internet connection sharing
tcp/ip (home)  ->accton en1207d-tx pci fast ethernet adapter
tcp/ip (shared)->dial-up adapter
tcp/ip->internet connection sharing
file and printer sharing for microsoft networks

*********************************************************************************

pc uden internet forbindelse ip#192.168.0.2 computer name=client workgroup=mshome:

Pinging 192.168.0.1 with 32 bytes of data:

Request timed out.

Ping statistics for 192.168.0.1:
    Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 0ms, Maximum =  0ms, Average =  0ms

C:\\>

her er hvad der står under network:

client for windows networks
accton en1207d-tx pci fast ethernet adapter
dial-up adapter
dial-up adapter #2(vpn support)
internet connection sharing
microsoft virtual private networking adapter
internet connection sharing(protocol)->accton en1207d-tx pci fast ethernet adapter
internet connection sharing(protocol)->dial-up adapter
internet connection sharing(protocol)->dial-up adapter #2(vpn support)
internet connection sharing(protocol)->internet connection sharing
ndiswan->microsoft virtual private networking adapter
tcp/ip->accton en1207d-tx pci fast ethernet adapter
tcp/ip->dial-up adapter
tcp/ip->dial-up adapter #2(vpn support)
tcp/ip->internet connection sharing
file and printer sharing for microsoft networks
Avatar billede ignor Nybegynder
24. august 2000 - 00:39 #10
en tilføgelse til computer 1, den med internet) jeg glemte disse 3 under network:
ipx/spx-compatible protocol ->accton en1207d-tx pci fast ethernet adapter
ipx/spx-compatible protocol ->dial-up adapter
ipx/spx-compatible protocol ->internet connection sharing
Avatar billede elmquist Nybegynder
24. august 2000 - 12:10 #11
Det lader ikke til at du har fulgt mine anbefalinger. Ellers ville du ikke have de problemer du beskriver.

Gider du fjerne alt fra dine netværk og starte helt forfra stille og roligt med at bygge dit netværk op ? Ellers tror jeg ikke du kommer nogen vejne.

Sørg for at du kun har følgende stående under netværk:

client for windows networks
microsoft family logon
accton en1207d-tx pci fast ethernet adapter
dial-up adapter

og genstarte din maskine.

Derefter går du igang med den anbefaling som jeg gav dig i går.

Eller du installerer tcp/ip Husk at IP indstillingerne skal være på den linie der hedder:
tcp/ip->accton en1207d-tx pci fast ethernet adapter

Hvis du ikke fjerner alt det andet før du går igang tror jeg ikke du får det til at virke. Det er noget være rodet noget du har. F.eks. har du intet at bruge ipx/spx protokollerne til.
Det er desuden lidt for tidligt at lege med VPN.

Avatar billede burningice Nybegynder
24. august 2000 - 12:48 #12
Han behøver altså heller ikke family logon og dial-up adapteren skal kun være på den maskine der har modemet.

Er du overhovedet sikker på at kablet virker??
Avatar billede elmquist Nybegynder
24. august 2000 - 13:19 #13
Du har ret i at han ikke behøver dem, men de gør heller ikke nogen skade, hvad de andre kan finde på indenfor microsofts forunderlige verden.

Avatar billede ignor Nybegynder
24. august 2000 - 19:37 #14
jeg har fulgt dine anbefalinger nu, men stadig uden held:-( jeg fjernede atl overskydende og installerede det igen..men jeg kan stadig ikke pinge mellem computerne:-()
Avatar billede burningice Nybegynder
24. august 2000 - 20:34 #15
Se nu at få testet det kabel...
Avatar billede burningice Nybegynder
24. august 2000 - 20:37 #16
prøv forresten at ping 127.0.0.1
hvis det virker, så kan det sgu kun være det kabel.
Avatar billede sorenmh Nybegynder
28. august 2000 - 21:44 #17
Dette er netværksinstillinger fra en win98 pc. Jeg tror at de ser nogenlunde ens ud på 98 og me.
Sandberg EP-320X-R 100/10M PCI Adapter skal erstattes med dit eget netkort.
Disse instillinger skulle gerne være på begge pc\'ere, dog kan der være enkelte afvigelser.
Efter at du har fået nettet til at virke, så skal du installere en proxy server på den pc med internetforbindelsen. Der kan jeg anbefale Webwasher til begyndere (www.webwasher.dk).
Du kan kontakte mig på ICQ hvis du har spm. til mit indlæg. Nummer: 13367770

  Netværk - Egenskaber - Konfiguration:
----------------------------------------

Klientprogram til Microsoft-netværk
- Log på, og genopret netværkstilslutninger

Microsoft Family Logon

Opkaldskort
- Drivertype: Udvidet tilstand...
- Bindinger: TCP/IP -> Opkaldskort
- Avanceret:
              - Aktiver Point To Point IP -> Ja
              - Brug IPX-headerkomprimering -> Ja
              - Indspil en logfil -> Nej
              - IP-pakkestørrelse -> Automatisk

Sandberg EP-320X-R 100/10M PCI Adapter
- Drivertype: Udvidet tilstand...
- Bindinger: TCP/IP -> Sandberg EP-320X-R 100/10M PCI Adapter
- Avanceret:
              - Early Tx Threshold -> 10
              - Link Speed/Duplex Mode -> 100Halfduplex
              - Network Adress -> Ikke installeret

TCP/IP - Opkaldskort
- Bindinger
              - Klientprogram til Microsoft-netværk
              - Microsoft Family Logon
- Avanceret
              - Tilad binding til ATM -> Nej
              - Angiv denne protokol som standardprotokollen -> Nej
- NetBIOS
              - Aktiver NetBOIS over TCP/IP (feltet er gråt og låst)
- DNS-konfiguration
              - Deaktiver DNS
- Gateway
              - (ingen gateways)
- WINS-konfiguration
              - Benyt DHCP til WINS-navnefortolkning
- IP-adresse
              - Hent automatisk en IP-adresse

TCP/IP - Sandberg EP-320X-R 100/10M PCI Adapter
- Bindinger
              - Fil- og udskriftsdeling til Microsoft-netværk
              - Klientprogram til Microsoft-netværk
              - Microsoft Family Logon
- Avanceret
              - Tilad binding til ATM -> Nej
              - Angiv denne protokol som standardprotokollen -> Nej
- NetBIOS
              - Aktiver NetBOIS over TCP/IP (feltet er gråt og låst)
- DNS-konfiguration
              - Deaktiver DNS
- Gateway
              - (ingen gateways)
- WINS-konfiguration
              - Deaktiver WINS-navnefortolkning
- IP-adresse
              - Angiv en IP-adresse:
                          - IP: 192.168.0.1 / 192.168.0.2 på den anden comp.
                          - Subnet: 255.255.255.0

Fil- og udskriftsdeling og udskriftsdeling til Microsoft-netværk
- Avanceret
              - Browse Master -> Automatisk
              - LM Announce -> Nej
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
30. september 2000 - 07:28 #18
Må jeg lige anbefale at du sætter IPX/SPX op således at du under fanebladet avanceret finder \"rammetype\" og sætte den til Ethernet 802.3 fordi jeg har flere gange i Windows oplevet at det kan hjælpe at definere det... specielt var det et problem med netværkskort med de gamle netværkskort med BNC-stik

Prøv også evt. at fjerne hardwaren helt fra computeren og start forfra, da der ikke skal meget til før det bliver fucked up.
Avatar billede klth Nybegynder
30. september 2000 - 08:13 #19
Jeg forstår ikke hvorfor folk vil bruge 191.168.0.x - meget nemmere bare med 10.10.10.xx f.eks.....

Jeg har ikke erfaringer med internet sharing i 98 eller ME, men i Win2000 skal man bare aktivere deling af net forbindelsen, og på min bærbare med win98 har jeg sat gateway\'en til den stationæres IP, samt en DNS med samme IP. Og det virker fint.

TCP/IP, IPX, Klientprogram for Microsoft-Netværk, Fil- og udskriftsdeling. Er de protokoller/serviceprogrammer jeg har installeret.
Avatar billede elmquist Nybegynder
30. september 2000 - 19:04 #20
Gider du ikke tjekke at der både er forbindelse på datalink niveau ? dette kan du gøre hvis bare et af dine netkort har dioder. En af disse vil ofte lyse grønt eller orange hvis der er datalink forbindelse. Tjek dokumentationen for dine netkort for yderligere om dette. Hvis du ikke har dokumentation, så find ud af hvad det er for nogle netkort du har, og tjek Web-sted for kortets producent.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
29. januar 2001 - 11:35 #21
Luk venligst dit spørgsmål.
Hvis du har fået et brugbart svar så accepter det.
Har du derimod ikke fået et brugbart svar så lav selv et og accepter dit eget svar.
Har du ikke fået svar men ønsker og lade dette spørgsmål så lad det fortsætte.

(Mere fordi så hjælper du eksperten med ikke og få for mange \"glemte\" spørgsmål)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
27. maj 2001 - 17:16 #22
lukker du ?