Avatar billede buus1 Nybegynder
23. juli 2002 - 02:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

cpu til abitbx20 bx440

Hvor stor en procesor kan der sættes i et abit bx20 PII bx440 ?

Det er ikke et et abit bx6.x, og nej der er ingen info om det på abits hjemmeside. Jeg vil gerne høre hvilke forskellige cpu'er der kan gå i kortet, altså noget med hvilken slot det skal være, og om det er nødvendigt at flashe min bios på bundkortet. Og i så fald hvoer findes en opdatering.

Jeg ville give mange flere point end det er tilladt her, hvis du giver nogle gode hints
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
23. juli 2002 - 09:45 #1
Hmmmm.  Det giver vist lidt sig selv..  eller

Hvis det er et PII mb så har du jo selv skrevet det, så er det bare lige hvor stor den sidste model af PII er..

Jeg mener den var 233 Mhz...  Men Du kan ihvertfald ikke sætte andre CPU-er i , end soklen tillader....

Ellers et ok mb, har selv et abit bx liggende, med bx440 chipset i, men til PIII op til 1.2 Ghz
Avatar billede peet-49 Novice
23. juli 2002 - 09:48 #2
http://www.tomshardware.com/mainboard/00q3/000714/440  der kan du se de forskellige boards med dit shipset.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. juli 2002 - 13:02 #3
Prøvede at sende dette svar kl. 3+ i nat, men Eksperten var nede.
Håber det kan bruges, selv om du har fået andre svar:

Her er noget info om 440BX chipset + mulige cpu'er.

440BX kom på markedet i 15. april 1998. Chipsættet består af 82443BX Host Bridge og 82371EB PIIX4E, igen en nord- og en syd-bro.

Nyt er systembussens hastighed, der for første gang hos Intel er oppe på 100 MHz. Chipsættet er til ny udgaver af Pentium II, som vil køre ved 350, 400 og 450 MHz og højere. Systembussens 100 MHz ganges op med klok-faktorerne 3½, 4 og 4½, 5, 5½ og 6.

Chipsættet kan kontrollere et arbejdslager på op til 1 GB (med 100 MHz SDRAM).

Senere forventes support for IEEE 1394-bussen (FireWire).

Med et bundkort som Asus P2B kan 100 MHz systembussen faktisk klokkes op fra 2 til 8 gange. Det giver rent teoretisk en CPU klokfrekvens på op til 800 MHz!

Andre bundkort (som EPoX P2-133A) tillader en system bus-frekvens på 133 MHz. Abit's BX6 ver. 2.0 går helt op til 153 MHz - begge med BX chipsættet. Med de høje frekvenser bliver det nødvendigt med køling af "north bridge" controlleren.

Her ser du netop denne north bridge controller meget tæt på slot 1 soklen. Den sidder under en grøn køleprofil.

BX-Chipsættet skulle have forbedret båndbredde for PCI and AGP med en ny Quad Port technology.

Kilde: http://www.karbosguide.dk/

Som det fremgår er BX beregnet til PII i en Slot 1 sokkel og med 100MHz FSB.
Også PIII findes til Slot 1 og med frekvens op til 850MHz på en 100MHz FSB. Herefter går PIII over på en 133MHZ FSB.

Det skal tillige nævnes at PII er lavet på 0.25 teknologi og kører vcore 2.0. PIII til og med 600MHz er også 0,25 mikron og 2,0 vcore.
Herefter er de lavet på 0,18 teknologi med 1,65v vcore.

Kan vcore indstilles i din BIOS/jumper, og ligeså multiplier?
Disse spørgsmål må du søge afklaret i bundkort manualen, eller hos din EDB pusher. For at få afklaret, hvor stor cpu boardet kan klare.

Håber ovenstående er til hjælp.  :)
Btw., er du sikker på det ikke er bx6 2.0?
Avatar billede buus1 Nybegynder
25. juli 2002 - 00:19 #4
på 0.25 teknologi og kører vcore 2.0. PIII til og med 600MHz er også 0,25 mikron og 2,0 vcore.
Herefter er de lavet på 0,18 teknologi med 1,65v vcore.

Kan vcore indstilles i din BIOS/jumper, og ligeså multiplier?
Disse spørgsmål må du søge afklaret i bundkort manualen, eller hos din EDB pusher. For at få afklaret, hvor stor cpu boardet kan klare.

Sort snak, det tager et par dage via min pusher, men jeg prøver.

Ja jeg er helt sikker, efter at have taget det ud af computeren, er jeg nu helt sikker på at der KUN står bx20 som betegnelse, ingen version, ingen part no. eller noget som helst andet.

ftp://ftp.abit.com.tw/pub/bios/bx20/
Her skulle der være noget til at flashe den med, og det indikerer jo stærkt at der findes et bx20 fra abit. (hvordan man så lige flasher sådan en)
Avatar billede buus1 Nybegynder
25. juli 2002 - 00:21 #5
Avatar billede buus1 Nybegynder
25. juli 2002 - 00:52 #6
>
> BX-20 Jumper Setting
>
> <Frequency Factor Setting>
> Frequency DS1 DS2 DS3 DS4
> Factor
> 2  ON ON ON ON
> 2.5  ON OFF ON ON
> 3  ON ON OFF ON
> 3.5  ON OFF OFF ON
> 4  ON ON ON OFF
> 4.5  ON OFF ON OFF
> 5  ON ON OFF OFF
> 5.5  ON OFF OFF OFF
> 6  OFF ON ON ON
> 6.5  OFF OFF ON ON
> 7  OFF ON OFF ON
> 7.5  OFF OFF OFF ON
> 8  OFF ON ON OFF
>
> <External Frequency Setting>
> Clock PCI Clock DS5 DS6 DS7 DS8
> 50Mhz 25MHz  ON ON ON OFF
> 66MHz 33MHz  OFF OFF ON OFF
> 75MHz 37.5MHz  OFF ON ON OFF
> 83MHz 41.5MHz  ON OFF ON OFF
> 100MHz 33MHz  OFF OFF OFF OFF
> 103MHz 34MHz  ON ON OF FOFF
> 112MHz 37MHz  OFF ON OFF OFF
>
Avatar billede peet-49 Novice
25. juli 2002 - 09:22 #7
Rigtig god indstilling her på experten.
Avatar billede buus1 Nybegynder
25. juli 2002 - 12:25 #8
was meint sich!?
Jeg kan ikke bruge en henvisning til et websted med mange hundrede sider til noget, når jeg ikke er helt sikker på hvad det er jeg skal læse om eller hvor. fin angivelse, utvivlsomt. Men det ville jo være ekspertviden at vide nøjagtigt hvor der er det skal læses. jeg kan også sige at det findes på nettet.
Det jeg selv sætter ind er hjælp til andre om at komme de 200 point nærmere, hvis de "tekster" jeg sætter ind kan give yderligere opklaring til hvad jeg helt nøjagtigt kan komme i.
Ekspertviden er vel kendetegnet ved at være viden som næsten ingen andre sidder inde med. ikke bare en henvisning til en ellers udmærket side der forklarer i detaljer. Men jeg har ikke brug for at vide noget om 98% af hvad din henvisning er til. dit svar er altså kun 2% ekspertviden.
hmmmm...
hvad mener du ellers med indstilling?
Avatar billede halifax Nybegynder
25. juli 2002 - 13:52 #9
CPU hastigheden består af to faktorer: FrontSideBus (FSB) gange multiplier. Den oplysning er måske for elementær for dig. Så. sorry for det!
Ud fra dine oplysninger om jumper setting for frequency (ganske udmærket) kan du sætte en 800MHz cpu i dit bundkort.
Nemlig ved FSB 100MHz x 8 (multiplier) = 800MHz.

Det er disse oplysninger:
> 8  OFF ON ON OFF
> 100MHz 33MHz  OFF OFF OFF OFF

Ud fra dine oplysninger kan multiplier ikke angives højere end 8. Mens FSB kan sætte op til 112MHz 37MHz  OFF ON OFF OFF
Det sidste tal, 37MHz, er hastigheden på PCI bussen. Det er default 33MHz ved FSB 100. Når FSB øges med 12% øges PCI med samme faktor. 33 + 12% = 37. Blot lidt teknisk info, som du måske også ved i forvejen. Så se bort fra det.  :)

Mit svar er altså at du burde kunne anvende en PIII 800MHz Slot 1. Bemærk at den skal køre med en spænding, vcore, på 1,65v.
Hvis du hidtil har kørt med en PII cpu bruger den 2,0v spænding.
Du bør derfor tjekke om også vcore kan justeres via jumper ligesom FSB og multiplier kan, jvf. ovenstående.