Avatar billede joergen_knudsen Nybegynder
23. august 2000 - 14:32 Der er 24 kommentarer

Salg af domæne

Hej!

Jeg købte i foråret et domæne. Men nu kunne jeg godt tænke mig at sælge det til en virksomhed (et aktieselskab), da domænet netop udtrykker deres firma-navn 100 pct.

Hvilken pris kan jeg tage for sådan et domæne?

Med venlig hilsen,
Jørgen Knudsen
Avatar billede bacardil Nybegynder
23. august 2000 - 14:35 #1
Prøv og skriv navnet på det, men det er ikke meget firmaer gider give med mindre de få en funktions dygtig side med..

og hvis du eks. har et domænanevn som \"Føtex\" kan de forlange at du sælger det til normal pris da  de har \"ret\" til det pga. de har et firma med dette navn og du måske kun har købt for at tjene penge...

Ikke generelt dig om dig (det med at tjene penge)
Avatar billede trs Nybegynder
23. august 2000 - 14:35 #2
10,-
Avatar billede phylox2 Nybegynder
23. august 2000 - 14:40 #3
Også kaldet for domainpirateri ... (ikke en beskyldning, men en understøttelse af bacardils indlæg)
Avatar billede bacardil Nybegynder
23. august 2000 - 14:41 #4
sorry phylox, men kunne sq ikke lige finde ord for det *hehe*
Avatar billede martin100 Nybegynder
23. august 2000 - 14:51 #5
det kan man sku få mange penge for , hvis det er det rigitge navn .....ikea i sverige gav en mand 200.000 kroner for domainet www.ikea.se
Avatar billede bacardil Nybegynder
23. august 2000 - 14:54 #6
Martin> Fedt svar... *ggg*
Det er ikke lovligt at købe Ikea.dk og sælge det til den koncern hvis det ikke var fordi de havde det selv..

Helt forbudt og du kan få dom for det..
Avatar billede bacardil Nybegynder
23. august 2000 - 14:55 #7
forresten hvor stå det med at Ikea gav de 200k ? det tror jeg nemmerlig IKKE på
Avatar billede martin100 Nybegynder
23. august 2000 - 14:59 #8
det er sku rigtigt !
Avatar billede sjensen Nybegynder
23. august 2000 - 15:10 #9
Rent faktisk er der netop afsagt en kendelse i højesteret (med principiel betydning for lign. sager) der fastslår at firmaer har ubetinget ret til deres eget firmanavn som web-adresse.

D.v.s. at hvis nogen har købt navnet www.ikea.dk, så kan Ikea i danmark nu forlange, med rettens ord i ryggen, at navnet bliver overdraget til dem, kvit og frit. De behøver blot at kontakte dk.hostmaster, og skal formentligt kun betale det alle andre betaler for at få oprettet et domæne. Men den der havde fdet først har ikke krav på nogen som helst kompensation. Tiden er forbi hvor der kunne tjenes store penge på at få oprettet domæner med andres navne.

Sådan er det og det er vel i sidste ende også det mest retfærdige.
Avatar billede sjensen Nybegynder
23. august 2000 - 15:11 #10
NB! At jeg bruger Ikea i min forklaring har ingen betydning. Det er blot for eksemplets skyld. Jeg kender ikke noget til om Ikea har måtte betale nogen noget for deres eget navn eller ej. Som nævnt er det kun for eksemplets skyld.
Avatar billede bacardil Nybegynder
23. august 2000 - 15:13 #11
Dejligt at de tider er forbi.. sikke noget at tjene penge på..

Fyfy til alle domæinpirater
Avatar billede joergen_knudsen Nybegynder
23. august 2000 - 15:22 #12
okay.. interessant debat. Men virksomheder i Danmark har vel ret til at tage hvilken som helst pris for et produkt de måtte ønske - så hvorfor skulle jeg ikke have lov til at sælge et domæne til 25.000?

Hvor kan jeg læse mere om den højersterets-sag der bliver nævnt af Sjensen?
Avatar billede bacardil Nybegynder
23. august 2000 - 15:24 #13
knudsen> Prøv højesteret kontoret i københavn :o)

Nope fordi firma med samme navn som dit domæne eks. har jo ret til det uden at de skal være på vagt for mellem handlere, det er jo for at stoppe dem.....

Og virksomheder må jo hellere ikke tage andres ider for så at sælge dem til en virksomhed..
(Hvis du kan finde sammenhængen)
Avatar billede trs Nybegynder
23. august 2000 - 15:37 #14
bacardil>> Den er god nok, det der med at ikea har givet 200k for ikea.se (har læst det i ComputerWorld)
Avatar billede joergen_knudsen Nybegynder
23. august 2000 - 15:37 #15
Hvad nu hvis den potentionelle køber (aktieselskabet) er under oprettelse og således ikke havde patenteret deres firmanavn før jeg registrerede domænet - vil det så ikke sige, at de ikke kan sagsøge mig for ulovlig varemærkekrænkelse - og at jeg har mulighed for at sælge det til dem til den pris jeg ønsker (det kan man vel umuligt kalde for \'pengespekulation\' eller domænepirateri?

eller hva\'? *G*
Avatar billede renny Nybegynder
23. august 2000 - 15:57 #16
der har lige været en sag hvor en urmager købte navnet rolex.dk og solgte urer fra siden bla. rolex, importøren af rolex mente at han havde mere ret til navnet og lagde sag an, importøren vandt sagen og fik overdraget domænet.
Avatar billede sjensen Nybegynder
23. august 2000 - 16:32 #17
jørgen, Jeg læste om dommen på tekst tv. Og jeg gætter på at du kan læse om det på dk.hostmasters egen hjemmeside.

I det tilfælde hvor du har et navn, og et firma senere bliver etableret med et tilsvarende navn, har de ikke automatisk ret til det. Du var der først, og derfor kan du godt sælge det til dem. I det tilfælde vil de ikke kunne kræve at få navnet overdraget. Rent faktisk vil du kunne kræve at de skifter navn fordi det er dig der har rettighederne til navnet.

Men den går ikke med en dansk version af navnet, f.eks. med eksemplet med Rolex.dk. Hvis du f.eks. havde det og Rolex besluttede sig til at etablere sig i danmark, ville de kunne kræve navnet gratis. Det er fordi Rolex som firma har eksisteret længere tid end dit domænenavn.

Men i de situationer hvor dit domænenavn eksisterer før et firmanavn, har du retten til domænenavnet og kan derfor sælge det hvis du vil.
Avatar billede joergen_knudsen Nybegynder
23. august 2000 - 16:44 #18
Skal respektive firma have varemærkeregistreret deres virsomhedsnavn for at kunne kræve domænenavnet deres?
Avatar billede joergen_knudsen Nybegynder
23. august 2000 - 16:46 #19
... det er vel ikke nok at de er firmaregistreret hos Told&Skat?
Avatar billede sjensen Nybegynder
23. august 2000 - 16:54 #20
Jeg ved det faktisk ikke helt nøjagtigt, men normalt er det sådan at selvom man ikke har en varemærke beskyttelse kan man have en såkaldt \"historisk\" ret til et navn. F.eks. hvis firmanavnet er det samme som et meget specielt efternavn og den pågældende person med efternavnet ejer (eller er medejer af) firmaet.

Jeg tror i øvrigt ikke at en evt. dansk afdeling af et udenalndsk firma behøver at have varemærket deres danske firmanavn for at have krav på navnet, men som nævnt er jeg ikke helt sikker. Det er stadig et gråt område i lovgivningen der først så småt begynder at tage form og farve.

Men der har tidligere været retsafgørelser der fratog en domænenavns ejer rettet til et domænenavn fordi rettet godtgjorde at den kun var oprettet med det ene formål at forsøge at sælge det til den virksomhed der oprindeligt burde have haft navnet, muligvis fordi navnet f.eks. var et registreret varemærke på et af deres produkter o.s.v.

Så hvis du selv tror på at du kan tjene en stor pose penge på det navn du har, vil jeg anbefale at du risikerer en lille del af dem til advokatsalær for at få en forhåndskendelse om retten til navnet. Det er trods alt bedre end pludseligt at få en helv... masse omkostninger til advokathjælp fordi det pågældende firma stævner dig for at få navnet gratis.

Prøv evt. at checke det med dk.hostmaster. De burde kunne hjælpe med information om det pågældende navn. Det er jo trods alt registreret hos dem.
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. september 2000 - 09:34 #21
Kommer vi videre??

Al Fayed vinder Internet-sag
Den egyptiske mange-millionær Mohamed Al Fayed fik i marts 2000 medhold hos en særlig FN-domstol i Geneve, der beskæftiger sig med varemærker og ophavsret på Internet. Al Fayeds søn, Dodi, blev i 1997 dræbt i en bilulykke i Paris sammen med den britiske prinsesse Diana, og Al Fayed søgte at forhindre, at domænet dodialfayed.com blev misbrugt på Internet. En amerikaner, Robert Boyd, havde registreret domænet i oktober 1999 og tilbudt det til salg for 400.000 dollars. Stormagasinet Harrods, der tilhører Al Fayed, registrerede imidlertid Dodi Fayed som varemærke allerede i januar 1999, og dette indebærer at domæne-registreringen hos Network Solutions er ugyldig, afgjorde FN-domstolen, der hører under WIPO (World Intellectual Property Organisation). Domænet skal nu overføres til Mohamed Al Fayed.
(Kilde: Wired, ComOn)

--
Eller

http://www.computerworld.dk/vis_artikel.asp?ArticleID=7654

http://www.computerworld.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=7485

http://www.computerworld.dk/Vis_artikel.asp?ArticleID=5943

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=121541

http://www.difo.dk/regler.html

Sådanner lidt læsning mens du lukker dette spm :o)
Avatar billede phylox2 Nybegynder
21. september 2000 - 15:51 #22
Kan vi få en afslutning på dette spørgsmål?
Avatar billede aitrus Nybegynder
11. oktober 2000 - 12:38 #23
Cybersquatting eller domænenavnspirateri er ikke tilladt, og hvis et firma e.l. har en legitim interesse i domænenavnet kan de overtage dette uden erstatning. En legitim interesse opstår hvis firmaet eller organiationen har et varemærke svarende til domænenavnet eller der evt. er en ophavsret (patentret er noget man får på opfindelser - ikke navne).

Det vigtige her er, at en varemærkeret i dansk ret opstår ved ibrugtagningen. Det er altså ikke nødvendigt at registrere navnet for at få retten til det - selv om det bevismæssigt er fornuftigt.

Du kan altså på ingen måde score kassen på det domæne du har købt.

Hvis jeg lyder lidt belærende undskylder jeg, men jeg er jurastuderende og har lige skrevet opgave om cybersquatting :-)

Aitrus
Avatar billede webintegrator Nybegynder
08. oktober 2009 - 23:07 #24
Hvad rager det jer om han tager penge eller ikke hvad har folk ondt i røven over!!! Det hans problem ...Held og lykke med salget.. Og ingen kan bare tage dit domæne..