Avatar billede mcpierre Nybegynder
22. juli 2002 - 16:45 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sort skærm ved opstart

Jeg har et problem med en gammel 266 maskine.

Fornylig skiftede jeg grafikkort, fra et eller andet ATI+voodoo2 kort til et GF2MX.

Da jeg startede op herefter, fik skærmen ikke noget signal (blinkede på stand by) og resten af maskinen spandt op, kort efter holdt den op med at læse på disken og så skete der ikke mere.
Jeg satte det gamle ATI-kort i igen, men sort skærm.

Jeg har så prøvet at tage rammen ud og starte med kun en klods. Efter at have rykket rundt på den, fik jeg kontakt med maskinen. Jeg gik ind og kikkede i bios, og opsætningen så underlig ud. Jeg rettede til, rebootede, kom helt ind i winME, lukkede ned, skiftede kort, sort skærm. Jeg hev den sidste klods ud, startede op, fejl bib, Fint nok. Klodsen i igen, kontakt med maskinen, ind i bios, som også denne gang så underlig ud, rettede til, rebootede. Og så har der været sort skærm siden. Jeg har skiftet ram moduler, prøvet med et af gangen, rykket dem rundt. Det sidste jeg har prøvet er at skifte batteri, da bios'en jo så underig ud.

Er der nogen der har nogle idéer? Jeg kan ikke finde på mere.
Avatar billede mcpierre Nybegynder
22. juli 2002 - 16:50 #1
Det er en PII.
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
22. juli 2002 - 16:58 #2
En gammel 266 maskine,  men en ellers god maskine, PII er jo noget af det mest stabile der blev lavet...

Er det et PCI eller AGP kort...???

Det kunne være driveren , og Win Me kan lave kludder..

Har Du mulighed for e.v.t. at prøve med en anden HD, og prøve med Win98se....???

Får Du kontakt med Win igen, så sæt kortet og skærm til std, da du jo skal have den nye driver til skærmen indlæst....

Prøver du at gå ind med den gamle driver kan det være problemet..

Så in og sætte skærm og kort til std, og genstart, så vil windows formentlig have fundet ny hardware...  så skal kortet "bare" installeres...

:-))
Avatar billede mcpierre Nybegynder
22. juli 2002 - 17:35 #3
ATI kortet er AGP. Jeg kan ikke forestille mig at det kan være driveren, da jeg jo ingen kontakt har med skærmen. Når jeg sætter power på, gør skærmen ingen ting. Maskinen kunne lige så godt være slukket.

Jeg har lige haft (ATI) kortet ude for at tjekker om AGP soklen sad løst, men den sidder fint. Prøvede lige at starte og så er der hul igennem. Men jeg har en konflikt mellem device MPU og device game, onboard lyd. Slås fra i bios og så er der inge problemer. Prøvede lige med GF2MX, men sort skærm. Kan det være at der ikke er power nok til at trække det kort?
Avatar billede Hans Frederik Novice
25. juli 2002 - 23:19 #4
er det 2 AGP kort???
Avatar billede mcpierre Nybegynder
31. august 2002 - 11:24 #5
Nej, selvfølgelig (?)
Avatar billede mcpierre Nybegynder
20. januar 2003 - 20:35 #6
Det hele virker, så dette problem er ikke aktuelt mere.