Avatar billede prof2 Nybegynder
22. juli 2002 - 15:36 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Løn og uddannelse??

Jeg har tænkt lidt over min fremtid.. Og jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad jeg vil.. Mine venner skal i lære som tømrer, murer osv.. Men jeg skal på gymnasiet..

Jeg vil bare sådan lige høre om der er nogen der har nogle erfatinger med uddannel efter gymnasiet, altså med løn, og jobmuligheder...

Jeg har kraftigt overvejet datalogi på universitetet, men jeg mangler lidt info om, hvordan efterspørgslen er på dem, og i hvilket prislege lønnen ligger i!?!?

Håber i kan hjælpe..
Avatar billede nak-m Nybegynder
22. juli 2002 - 15:42 #1
er du grisk? (når det gælder!)
Avatar billede prof2 Nybegynder
22. juli 2002 - 15:44 #2
Nææ... Jeg vil bare ikke være et tal i statistikken! Jeg vil sku være tjene penge..
Avatar billede permos Nybegynder
22. juli 2002 - 15:45 #3
Betyder løn noget? Hvis der er træls at gå på arbejde, er lønnen jo underordnet. Hvad om du vælger, hvad der interesserer dig istedet for.
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
22. juli 2002 - 15:45 #4
prof2: jeg synes du skal finde dig et fag hvor du føler dig godt tilpas. Hvis du gerne vil arbejde ude, ja, men så vælg et fag hvor muligheden er til stede.

Vil du gerne arbejde med IT/programmere m.v. så vælg datalogi.

Lad for alt i verden være med at tage et lønindex og så sætte fingeren på en af de 10 første.

I en livsforløb har det flere gange vist sig at håndværker uddannede tjener nogen lunde det samme som fx en læge, da lægen jo bruger måske 10 år mere på sin uddannelse end håndværkeren.
Avatar billede kasperks Nybegynder
22. juli 2002 - 15:45 #5
Du kan helt sikkert finde en løn statestik på en af fagforenings siderne, men dem kan du ikke bruge til en skid, for når du har taget gym (3 år) og en anden uddannelse (3 - 5 år) så ser løn statestikkerne helt anderledes ud.
Avatar billede nak-m Nybegynder
22. juli 2002 - 15:46 #6
datalogi...hmm tror nok at det var ca. 30000 eller noget i den stil! (men du skal ikke stole på mig!!!)
Avatar billede permos Nybegynder
22. juli 2002 - 15:49 #7
Avatar billede hoejrup Nybegynder
22. juli 2002 - 16:01 #8
hihi.... Du bliver klogere!

Er det fedt at tjene mange penge som datalog, hvis du hader at gå på arbejde hver eneste dag? NEJ!
Du skal vælge en uddannelse, der medfører at du er glad for at gå på arbejde hver eneste dag mange år frem i tiden.

/per
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. juli 2002 - 18:35 #9
Løn og uddannelse hænger nøje samme, Det samme gør sandsyneligheden for en periode som arbejdsløs. Jo mere uddannelse, jo mindre sandsynelighed.

Det viser sig at det faktisk ikke er så væsentligt hvilken længerevarende uddannelse du vælger, hvis den er længere varende, vil du kunne finde et vellønnet arbejde, ikke nødvendigvis lige i det valgte fag.

Du bør selvfølgelig gå på gymnasiet og læse videre bagefter. vælg et område du kan lide og gør noget ved det, så skal du nok få et spændende job til en ordentlig løn
Avatar billede jettjackson Nybegynder
23. juli 2002 - 00:40 #10
hvis du vil læse datalogi skal du virkelig klø på på gymnasiets matematiske linie...
der er så vidt jeg ved en skyhøj adgangskvotient..
Avatar billede ..musse.. Nybegynder
23. juli 2002 - 14:17 #11
Tænk dog på hvad der interessere dig og ikke hvor du kan tjene mest... :) Læs datalogi hvis det er det du brænder for. så skid hul i hvad du kommer til at tjene.. :)

/Musse