Avatar billede lequet Nybegynder
21. juli 2002 - 21:03 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvor blev min lyd af? (Haster)

Hej, jeg er netop vendt hjem fra et hurtigt besøg hos mine forældre, og havde som altid min computer med mig (kan jo ikke undvære den :)... Da det har regnet en del i dag blev mit tastatur en anelse vådt, men overlevede, så det tænkte jeg ikke videre over. Jeg tændte computere, og checkede mails, og pludselig genstartede den, uden nogen grund (Det gør den en gang imellem, så det tog jeg ikke så¨tungt :)

Jeg lod den starte op igen, og fandt derefter ud af at der ikke længere var nogen lyd på (Om der var det før den genstartede ved jeg desværre ikke). Har nu tjecket kablerne utallige gange, og alle de andre normale grunde til at den slags sker, men alt er som det skal være, der er bare ingen lyd :(

Nogen der ved om det er sandsynligt at der er kommet vand i elektronikken, og om det er sandsynligt at det ville gøre nogen skade.

Nogen forslag til hvad jeg kan gøre for igen at få lyd på, UDEN at købe et nyt lydkort altså!
Avatar billede 4u2x Nybegynder
21. juli 2002 - 21:04 #1
ny driver
Avatar billede esoulman Nybegynder
21. juli 2002 - 21:05 #2
Næh. Det tyder stærkt på at det er kortsluttet.
Avatar billede rs2000 Nybegynder
21. juli 2002 - 21:06 #3
Prøv at tjekke om lydkortet sidder helt i bund i soklen.
Det kunne jo være skredet lidt under transporten:-)
Avatar billede lequet Nybegynder
21. juli 2002 - 21:07 #4
esoulman > Noget at gøre ved det? Ud over at købe nyt kort
Avatar billede lequet Nybegynder
21. juli 2002 - 21:08 #5
rs2000 > Det ville være svært, eftersom kortet er indbygget i bundkortet, så det rykker sig ikke langt :)
Avatar billede rs2000 Nybegynder
21. juli 2002 - 21:11 #6
Det kan du have så evigt ret i.:-)
Det var ellers et godt bud,hvis du havde haft et "offboard" lydkort.

Så skal du nok prøve at geninstallere driverne.
Eller sætte stikket i det rigtige "hul":-)
Avatar billede lequet Nybegynder
21. juli 2002 - 21:15 #7
rs2000 > Ja, og du kunne jo ikke vide at det var inbygget i bundkortet :) Burde jeg have husket at nævne

Stikkene sidder rigtigt, har efterhånden tjekket dem 1000 gange (overdrivelse fremmer forståelsen :)

Prøver lige med driverne.
Avatar billede lequet Nybegynder
21. juli 2002 - 21:20 #8
Virkede ikke at geninstallere drivere :(
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 22:51 #9
Check lige i  BIOS om onboard lyd er enabled
Avatar billede lequet Nybegynder
21. juli 2002 - 23:28 #10
phantom_06 > Er den... Kan sige at det virkede fint i morges, og da jeg ikke har brugt computeren siden, kan det jo ikke være forskellige indstillinger der er forkerte, desuden ville jeg vel vide hvis jeg havde ændret noget :)
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 23:40 #11
hmmm.. regnede da osse med du vidste hvis BIOS indstillingerne var ændret...  men alligevel ville jeg gå ind og checke..  hvad du sikkert har gjordt....

Og så stikkene...  Har du haft afmonteret stikkene,  er en af lederne muligvis knækket ..  de holder ikke evigt. ( jeg tænker på lederne i stikkene til højtalerne ).

Er lyden også sat enable i WIn, og er der skruet op....

Prøv at chekke ly-indstillingerne i win...

Du har garanteret allerede, men man foreslår selvfølgelig alt hvad man kan komme i tanke om...

Omkring ledningerne har jeg selv oplevet lederne inden i er knækket tæt på stikkene når man afmonterer og monterer ofte, jeg har oplevet det med stikkene til printer og skærm...  (forresten drønærgeligt når det er skærmen, da de fleste skærme har lednngerne indbygget, og ikke kan skiftes , jo de kan loddes, men er svære at få fat i, i modsætning til de skærme der har ledninger med stik).

phantom_06
Avatar billede tophat Nybegynder
21. juli 2002 - 23:41 #12
er det lille højtaler-ikon nede i højre hjørne der?
Avatar billede lequet Nybegynder
21. juli 2002 - 23:46 #13
Med mindre jeg har gjort det i søvne er der ikke ændret i BIOS :) Og ja, har tjecket for god ordens skyld.

Jeg tager nok stikkene ud rimelig tit, i forhold til hvad man normalt gør (tager ikke hele højtaler anlæget med når jeg skal nogen steder, en 19 tommer skærm og selve computeren er tung nok at bære rundt på :) Så det er da en rimelig sandsynlig ting at en ledning er beskadigt, må jeg se om jeg kan hitte ud af.

Men hvis jeg tager det stik jeg sætter i computeren og sætter det mod et stykke metal så skratter højtalerne, hvilket må betyde at der er forbindelse. Har desuden prøvet med et sæt hovedtelefoner jeg har liggende, og de virker heller ikke.

Lydindstillingerne har jeg også tjekket, og har også prøvet at skrue op alle steder det er muligt.

Jeg begynder at tro at der skal et nyt kort til, bare pisse surt lige på dette tidspunkt, har ikke for mange penge i forvejen :(
Avatar billede lequet Nybegynder
21. juli 2002 - 23:47 #14
tophat > Nej, og det har jeg bedt windows om ikke at vise da jeg ikke ønsker for mange små ikoner spredt ud over det hele :) Det har aldrig været der, og det har aldrig givet problemer :)
Avatar billede tophat Nybegynder
21. juli 2002 - 23:51 #15
når du bruger ctrl+alt+del tasterne fra desktoppen kan du se om systray køre, gør den det?
Avatar billede lequet Nybegynder
21. juli 2002 - 23:54 #16
Nej, det gør den ikke? Hvad betyder det? Har det nogen betydning at jeg bruger Win XP?
Avatar billede tophat Nybegynder
22. juli 2002 - 00:00 #17
har lige været ude for at min pc blev fucked af et eller andet.
Jeg har win 98 og der er et prg. med der hedder msconfig.exe til at
styre opstarts prg. der må være et lignende til XP.
hvis der er,så under fanen start skal der være et flueben i systemtray der starter systray. Håber du kan bruge det til noget.
Avatar billede lequet Nybegynder
22. juli 2002 - 00:47 #18
msconfig.exe findes, men der er ikke mulighed for at sætte hak i systemtray da den ganske enkelt ikke er med på listen.
Avatar billede lequet Nybegynder
22. juli 2002 - 00:51 #19
Damn, fandt fejlen... Under lydstyrke var styrken for WAVE sat helt i bund, hvilket var årsagen. Aner ikke hvordan den pludselig af sig selv kan gøre det, men nu virker det :)

Vil mene at Phantom_06 kom tættest på først, så points må gå til ham, men i skal alle have mange tak for den hurtige hjælp :)

Damn det er rart at have musik igen :)
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
22. juli 2002 - 08:49 #20
Nogle gange er PC bare "underlige"...

Et prg, kan have skruet ned for Dig... det sker jo nogle gange automatisk...  uden nogen egentlig forklaring ..

Men altid rart at kunne hjælpe .. alletiders det virker igen  :-))

takker seln ;-)