Avatar billede phantom_06 Nybegynder
20. juli 2002 - 23:26 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Musen "væk"... ???

Min kæreste har en PC med en Plll-600, 128 mb ram og et GeForce 2mx på et ASUS CUSL2-C motherboard.

Hun kører musen i ps2 porten.

Pludselig forsvandt den...

Vi har prøvet at bruge en anden mus, både i ps2 og vis den serielle port.

Men PC-en accepterer ikke musen.

Så har jeg prøvet at flashe BIOS med nyeste BIOS, men så frøs den bare under setup i BIOS, så BIOS blev flashet tilbage igen.

Sætter vi ikke mus i PC-en virker den "perfekt", kører hurtigt og alt fungerer, men sætter vi musen i kører den væsentligt langsomt, og med meldingen - musen er ikke sat i...???

Er det motherboardet der er stået af, eller kan BIOS ikke handle mus-signalerne, eller...???

Nogen gode idéer..???
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
20. juli 2002 - 23:29 #1
det kunne jo også være musen der er fucked - prøv med en anden.
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
20. juli 2002 - 23:32 #2
Læs igen metal hansen -  det har vi prøvet  :-)

Ellers tak  ;-)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
20. juli 2002 - 23:33 #3
wups - den smuttede ;(
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
20. juli 2002 - 23:37 #4
Helt OK, sker for os alle :-)
Avatar billede doozerii Nybegynder
20. juli 2002 - 23:40 #5
øh, det var et specielt tilfælde. - Måske er det driveren der er stået af. - prøv at fjerne den og installere en ny (evt. fra producenten af musen).
Mvh
Kristoffer
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. juli 2002 - 23:41 #6
ikke alene forsvinder blækket i din printer, nu er det musen, hvad bliver det næste ;o)
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
20. juli 2002 - 23:48 #7
LOL-  blækket i printeren er jo meget naturligt når man bruger den  :-))

Musen er heldigvis ikke på min PC (den virker da endnu)

Omkring driveren har kæresten formatteret HD 4x og geninstalleret Win... så det er heller ikke drivren...

Der er også virus-scannet..  så det burde heller ikke være virus - jo mindre en helt ny virus lige er dukket op ...
Avatar billede bramming Nybegynder
20. juli 2002 - 23:49 #8
HVad hedder musen??

>> Bramming
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
20. juli 2002 - 23:53 #9
To forskellige, en Hamlet og en trådløs fra Mr Platinm
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. juli 2002 - 23:56 #10
lyder mere og mere som en hardwarefejl, altså at PS/2 porten er stået af.
Avatar billede doozerii Nybegynder
21. juli 2002 - 00:01 #11
Er det noget der har virket EFTER formateringen ? - ellers kunne det netop være win-std. driver der var dum.
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 00:02 #12
Det var også vores første konklusion, men musen virker jo heller ikke  via den serielle port, hvad den ellers normalt gør....:(  ???
Avatar billede doozerii Nybegynder
21. juli 2002 - 00:03 #13
prøv evt. at loade BIOS Defaults, hvis du nu har fået disablet både com og PS2 portene ved et flash-uheld...
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
21. juli 2002 - 00:05 #14
hvis du har USB porte, kan du prøve en adapter; øøh - mus til usb, hvad det nu hedder ;)
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 00:06 #15
Hamlet musen har virket i et par år også efter flere formationer.

Mr Platinum musen er ca. 1/4 år gammel, og har virket fint indtil i går hvor musefunktionerne forsvandt....

HD blev formatteret i går  - netop for at prøve at installere hel ren system så det ikke skulle være driveren.

Jeg kører selv med samme mus på 2 forskellige HD, 1 me Win98se, og 1 med Win XP, der virker musen fint med win std. drv.

kæresten kører med Win98se
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 00:12 #16
"doozerii"  Jeg har kørt "Load BIOS default" før og efter begge BIOS-flash,  og har chekket at ps/2 og com-porte er enabled.
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 00:14 #17
"metal hansen" - vi er blevet foreslået en USB-mus, men når musene ikke virker både i ps/2 og com porte, tror jeg heller ikke en USB vil virke....

Vi har kørt modem i com1 porten - den virker, og derefter prøvet med musen - virker ikke, og tilbage med modem , der virker..
Avatar billede doozerii Nybegynder
21. juli 2002 - 00:16 #18
hmn. Dunno. Men det lyder altså lidt til at du enten har to defekte mus, eller to defekte porte, eller en defekt installation. (Vælg selv. ;-)
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 00:19 #19
Jo tak jeg tænker selv på at begge mus skulle være defekte, dog lidt af et træf hvis de begge står af  inden for 1 time, jo mindre Motherboard serverer fejl til dem ( stærkstrøm ell.  lign -  :0(  )

Men porten kan det jo ikke være når modemet kører fint i com-porten...
Avatar billede doozerii Nybegynder
21. juli 2002 - 00:45 #20
hvilket efterlader windows som eneste realistiske fejlkilde?
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 00:56 #21
Så begynder det at ligne virus, som så e.v.t. skulle ligge i boot-sektor af HD, da HD jo er formatteret 4x og win er geninstalleret, og de tidligere installationer af samme win ikke gav samme problem, bortset fra i går aftes da musen pludselig røg.

Eller virus i BIOS, hvad der vel ikke skulle være muligt når den er flashet.

Er godt nok selv meget desorienteret her...  :((
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 00:58 #22
Eller at ????  motherboardet brænder musene af gennem ps/2-porten.. ???
Avatar billede doozerii Nybegynder
21. juli 2002 - 01:00 #23
mjah, er det nu ikke vel teoretisk...
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 01:08 #24
jooo ,  vi er helt enige, kun teori, jeg tror ikke selv på den  :-)

Fakta er at 2 mus ikke virker, BIOS er flashet, der er virusscannet, formatteret og win geninstalleret, com-port virker, BIOS kørt i default og manuel opsætning, Samme type mus virker på mine HD, ( d.v.s. driver virker), ...

Og - begge mus har været gennem PS/2 porten inden de blev testet i com porten.
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 01:09 #25
D.v.s. - ups, den ene mus er jo trådløs og har derfor ingen direkte forbindelse til motherboard -
Avatar billede jimse Nybegynder
21. juli 2002 - 09:32 #26
Hvad med at prøve musen på en anden maskine. Så skulle det da være til at se om musen er stået af.
Det er ikke com-porten (modem virker jo).
Det kunne selvfølgelig være ps2-porten der ødelægger musen, da begge havde været forbi den inden i prøvede dem i com-porten.
Avatar billede jimse Nybegynder
21. juli 2002 - 09:33 #27
Med hensyn til den trådløse mus er senderen jo i kontakt med ps2-porten.
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 10:47 #28
Klart at senderen selfølgelig er i kontakt mes porten, men det er et combi system med trådløs mus og tast...

Rent teorietisk...  Hvis senderen skulle være ødelagt af ps/2 porten, ville der så ikke at være en stor risiko for at tastatur funktionen også ville være ødelagt..??? Det er jo samme sender...
Avatar billede jimse Nybegynder
21. juli 2002 - 10:51 #29
Jo! det har du bestemt ret i.
Så prøv musen på en anden maskine.
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 15:38 #30
Hmmmm, havde overvejet dette foreslag ... MEN hvis PS/2 porten muligvis har skadet musene, vil en e.v.t. skade på dem kunne ødelægge min PS/2 port....????

Ville ikke være så heldigt :-((

Så skal man vist finde en ældgammel udstationeret PC der kan tåple det.
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 16:07 #31
Kan nu oplyse at den ene mus, Hamlet, på dette tidspunkt sidder i min PC og fungerer fint..  Så det er ikke musene der er fejl på...

:((
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 16:19 #32
Den trådløse mus er nu også testet i min pc, og den virker også, så begge mus virker i min PC, men i kærestens er problemet det samme....

Ingen mus i hendes PC...
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2002 - 17:09 #33
jeg tror ikke at bios modtager data fra portene når du booter, herved får Windows ingen data om portene fra bios, ergo eksisterer portene ikke af en eller anden grund.
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 19:45 #34
Den serielle port gør ihvertfald da modemet virker, det er kun musene der er døde...

Også når de tilsluttes com portene.....!!!!

Never mind ser det ud til vi selv er ved at nærme os en løsning idet jeg havde et motherboard - ASUS TUSL2-C, storebroeren - liggende.

Dette har vi netop installeret og nu virker alt, så problemet må ligge på motherboardet....

Spørgsmålet er så bare hvor på motherboardet fejlen er...  formentlig en uoprettelig fejl....

Jeg prøvede først at skifte RAM, så virkede musen i ca. 20-30 sek. og døde igen.

Så flyttede jeg rundt på rammene, så virkede musene igen i ca. 30. sek. - Så nu er motherboardet simpelthen udskiftet og alt virker...
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2002 - 20:19 #35
Nu ved jeg ikke om der er elektrolytter på det Asus board, men det kunne tænkes at en sådan havde mistet sin kapacitet, under alle omstændigheder bliver det svært at lokalisere og rette den fejl.

Hvor gammelt er det board, jeg tænker på garantien.
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
21. juli 2002 - 20:45 #36
Boardet er fra Marts måned sidste år, og garantien skulle vist kun omfatte 1 år
Avatar billede retaxes Nybegynder
21. juli 2002 - 21:02 #37
ja, det er typisk!
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
22. juli 2002 - 12:18 #38
"retaxes" - Du er nok den der er "tættest" på problemet ved at henvise til motherboardet, om det så er elektrolytter, eller portene ( dog virker com jo fint med modem), er svært at vide....

Én ting er sikkert - der var et MB problem,,,,  Så send et lille svar - så sender jeg pointene til Dig  ;-))
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juli 2002 - 12:29 #39
hvad har du så gjort ved MB, købt et nyt eller hvad?
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
22. juli 2002 - 13:00 #40
Det er lidt "heldigt"...

Jeg har selv for ca. 4 uger siden opgraderet min egen PC fra en Plll til en P4.

Da skiftede jeg MB, så det MB kæresten har nu er mit det "gamle"...

Hendes eget ligger så nu "på lager", bliver nok bare drønet ud, virker jo  ikke mere og garantien er jo udløbet.

Så vi slap for at skulle købe et helt nyt ( håber så ikke hun brænder "mit" af ... LOL )

Selvfølgelig kunne vi bare have gjordt dette fra starten af, men da kendte vi ikke fejlkilden, og havde da meget håbet på det ikke var en hardware-fejl..

Tak til alle for Jeres deltagelse / hjælp.  :-))
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juli 2002 - 13:42 #41
takker for pointene.

Du bruger samme princip som jeg bruger, når mit grej udskiftes ryger det videre til min kone og hendes ryger så videre til datteren, genbrug der vil noget.
Avatar billede phantom_06 Nybegynder
22. juli 2002 - 14:05 #42
LOL -  jep og i rigtig rækkefølge..

Før i tiden solgte jeg altid anvendeligt hardware igennem dba, men nu gemmer jeg, for altid af have noget i baghånden, hvis det nye ikke funker ordentligt.

Så har man altid en "reserve-pc" - eller lidt hardware, så gør det  ikke lige så ondt hvis det nye skal ind og chekkes.

:-))
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. juli 2002 - 14:27 #43
klart at det skal ske i den rigtige rækkefølgen, nørd som man er ;o)

Men man får jo samlet sig en masse stumper efterhånden, noget der ikke kan bruges på de nye board.