Avatar billede nips Nybegynder
19. juli 2002 - 19:17 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Hvad syntes i?

Hvilken af disse skal man vælge?  Kan i give dem karakter op til 10?

Intel Express Switch 410T - Hurtig 16 ports Fast Ethernet 10/100.

3Com Superstack II 39036 - 36 ports m. Gigabit fiber uplink
Avatar billede cybergud Nybegynder
19. juli 2002 - 23:12 #1
kommer skam an på hvad behovet er .....kan du ikke forklare næremere§
Avatar billede acp Nybegynder
20. juli 2002 - 12:50 #2
Hej Nips

De ting som du skal kigge på er:

Hvad er behovet ? er det en Core eller en Access Switch
Hvor mange brugere eller servere skal sidde i den ?
Hvad med du udvidelses muligheder ?
Bliver jeres Netværk Større senere ?

Jeg ville Personligt som Netværksadministrator, vælge den 3COM, pga jeg har arbejdet meget med 3COM Superstack Serien, og det er nogle rigtige gode Switche, med god Performance og mulighed for udvidelser senere ! I mit nuværende firma har vi en 3COM Superstack II 3300, som har kørt i 4 år, 16 dage og 11 timer, uden af der har været problemer med den... Håber det kan hjælpe

Hilsen
Anders Christian Pedersen
Cisco Network Engineer
Avatar billede nips Nybegynder
20. juli 2002 - 15:34 #3
Det vi skal bruge den til er at vi skal hjælpe en ven med at sætte et netværk op.

Vi havde tænkt os

Dele rummet op i 7 grupper.

gruppe 1: Der er routeren og hoved switchen.

Gruppe 2: Der står 12 maskiner samt en switch. de 12 maskiner er koblet til switchen som er koblet til switchen i gruppe 1.

Dette er gældende for gruppe 2-7 at alle er tilkoblet switchen i gruppen 1, det betyder at gruppe 7 har en 10 meter langt netværksstik som går fra switchen i gruppe 7 til switchen i gruppe 1.

Jeg håber at i kan forstå hvad det skal bruges til.. Så det skal være nogen okey gode switche.

Men et andet spørgsmål hvis man har et 10 meter langt netkabel gra gruppe 1 til gruppe 7´s switch. Vil det så gøre hastigheden på maskinerne i gruppe 7´s switch langsommere eller er det ikke til at mærke om det er 5 eller 10 meter?
Avatar billede doozerii Nybegynder
20. juli 2002 - 23:30 #4
Først det nemme: - Kabel længder under 100m i kategori 5 kabel er ikke et problem. (Med mindre der er tale om usædvanligt meget støj, så kan man bruge STP istedet for UTP.) - og 5 eller 10m er helt ligegyldigt.

Mht. at lave en masse grupper, ved jeg ikke lige om der er så meget grund til, ud over at spare noget kabel iforhold til at trække det hele til en switch. - det kommer også an på hvordan trafikken er (er det alle grupper der skal trække fra en central enhed eller er det lige så vigtigt at de har god båndbredde indbyrdes?
Det forholder sig sådan at har man sådan en "træ struktur" som du har med grupper der alle sidder på samme switch, så får du principielt en flaskehals mellem grupperne. hvis du har megen trafik mellem dem. da du jo "begrænser" dit backbone til 100mbit. Det kan man selvfølgeligt løse med fiber gigabit / eller port trunking(?)(hvor man tager 2 eller 4 porte og binder sammen til en.) Jeg ved at både 3com og Cisco kan lave det stunt, på de lidt større produkter (superstack og XL serierne).  - Dertil kommer et aspekt som hvormange mac adresser og hvordan de holder styr på dem. Det er jo et spørgsmål om at den "backbone" switch du (måske?) har, skal kunne huske hvilke mac adresser der bor hvor, og så evt. redde dig hvis du får lavet et loop (hvor der ligepludseligt er flere veje rundt i dit netværk) (Det kan Cisco boksene ihvertfald. - jeg har ikke prøvet det med 3com.)

Anyway, hvis det blot er et spørgsmål om mærke, så ville jeg nok foretrække 3com, men mest fordi jeg ikke har så meget erfaring med intel. - Cisco har jeg mest erfaring med, og det vil jeg nok også personligt foretrække da jeg er ret godt hjemme i at sætte det sammen så det virker. :) - ellers kan man jo altid vælge efter farven :P

Mvh
Kristoffer
Avatar billede bodin Nybegynder
23. juli 2002 - 02:26 #5
Hvis det er til privat brug vælg Intel Express Switch 410T, da du nok ikke kommer til at bruge de 16 prote som der nu er i intel`s switch. Men ok hvis det er til et firma ( mellem )ville jeg nok tag 3Com.
Men ok det kommer anden på så maget ( dine behov )

PS. 3Com har ryg for at være utrolig stabil ( Du skal virkelig ha behov for stabilitet vis du køber 3com

Karakter :

6  point til Intel Express Switch 410T - Hurtig 16 ports Fast Ethernet 10/100.
10 point til 3Com Superstack II 39036 - 36 ports m. Gigabit fiber uplink.