Avatar billede renny Nybegynder
22. august 2000 - 10:12 Der er 24 kommentarer og
4 løsninger

Internetdeling til 72 Computere

Jeg skal lave en løsning hvor 72 Computere deler en internetforbindelse.
Forbindelsen er en 2mbit Tdk forbindelse
der er i forvejen etableret netstik på alle værelser.
Er der nogen der har et godt bud på en effektiv og billig løsning
Avatar billede kds Nybegynder
22. august 2000 - 10:24 #1
Hvordan er de fordelt, værelser, opgange, etager hvor er der trukket kabler hen osv.
Avatar billede renny Nybegynder
22. august 2000 - 10:29 #2
det er fordelt i 36 værelser med 2 stik i hver, alle kabler er trukket ned i teknikrummet
Avatar billede hojben Novice
22. august 2000 - 11:00 #3
i teknikkerrummet smider du en *Damn* stor router op. eller køber 4 24 ports hubs, smider kablerne i hubsene og forbinder den med hinanden og til sidst slutter i din router.

Hvad skal hardware er der i teknikerrummet?
Avatar billede kds Nybegynder
22. august 2000 - 11:03 #4
Ja hvis de ikke allerede er koblet til et eller andet Hub system, skal du det,også  skal du bruge X antal 10Mbit Hubs og disse kobles sammen via 1 100Mbit Hub til en Linux 6.x maskine.
Går ud fra du har en eller anden form for Router ??
Avatar billede renny Nybegynder
22. august 2000 - 11:06 #5
Hvis jeg vælger en World online adsl hvor der er en router med og køber 4 24 ports switche skulle det så kunne laves, og køre fornuftigt.

Hvordan sættes hver enkelt computer så op, vælges der bare lan i stedet for modem i internetopsætningen.

er det er fordel med hubs i stedet for switch
Avatar billede hojben Novice
22. august 2000 - 11:08 #6
switch er noget dyrere..  hver enkelt computer skal så bare have en intern ipadresse og have routerens ipadresse som gateway
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
22. august 2000 - 11:10 #7
Efter min mening, skal du købe 4 stk 24 ports Switchboxe med fiberforbindelse mellem switchne, og så kan du sætte den router du har fået fra teledanmark ind i switchne med et helt almindeligt netkabel, hvis altså du har en tdk Erhvervs forbindelse... men skriv til mig... jeg lever af at lave den slags, og kan da også sælge dig switchne billigt med livsvarig garanti...  fikst ikke?  :)

therealyoda@fnmail.com
Avatar billede renny Nybegynder
22. august 2000 - 11:36 #8
får jeg noget for de ekstra penge til switche, vil det køre mere stabilt/hurtigere
Avatar billede jones Nybegynder
22. august 2000 - 11:59 #9
Switche er den eneste fornuftige løsning !! Du får en mega stabil linie og det køre også på maximal hastighed ! godt nok lidt dyre men ikke meget ! du får meget mere for pengene ! og så har du selvfølgelig en router Ik´? ellers anskaf dig en ! og forbind det hele til en linux server ! sæt det hele op via tcp/ip og få hver computer til at logge på en NT server ! det er mest overskuligt !

\\\\Jones

Spørg endelig hvis der er noget !
Avatar billede renny Nybegynder
22. august 2000 - 12:05 #10
hvis jeg laver en løsning med router og switche behøves der så en computer i teknikrummet
Avatar billede jones Nybegynder
22. august 2000 - 13:05 #11
renny >>
Nej ikke nødvendigvis ! Men det er nu meget rart ! mean skal ko også tænke på sikkerhed ! det kan anbefales at du har en server med en firewall sat op ! men det er op til dig ! det er også meget rart med en fil-server hvor du har diverse programmer og dokumenter. Det letter administrationen

\\\\Jones
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
22. august 2000 - 13:37 #12
det kommer lidt an på om du har en standard NetExpress eller en NetExpress PRO hos teledanmark....

med en PRO er det ikke nødvendigt men det kan da anbefales at der er en alligevel, da den kan sættes op som firewall og proxyserver, hvilket vil øge sikkeheden og mindske belastningen på linjen...

Med en standard NetExpress fra teledanmark er det nødvendigt med en computer i teknikerrummet
Avatar billede jones Nybegynder
22. august 2000 - 13:46 #13
therealyoda >> Nåe ja det tænkte jeg sku da ikke på ! men hvis du har en router behøves du jo ikke havde nogen computer kun til at konfigurere routeren !

Jeg har så ikke forstand på om man kan sætte en router på teledk´s adsl !

Men på cc´s adsl sætter du bare routeren til ! og du behøver ingen computer i teknikkrummet !

\\\\Jones
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
22. august 2000 - 13:54 #14
jones>> jeg vil mene du har delvis ret i det du siger...  så vidt jeg ved kan du godt sætte en router til at køre firewall (på mildt niveau), men den kan da slet ikke køre proxy.
Så skal du have en stærk firewall og ovenikøbet en proxy server, så er der vist ingen anden mulighed end at lade internettet køre igennem en computer (eller 2-3 stk for MAX sikkerhed)
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
22. august 2000 - 13:55 #15
selvfølgelig kan man da også bruge en \"firewall-box\", men de er pisse dyre, og der er ikke lige så mange konfigurations-muligheder som der er på en seperat computer!

//therealyoda
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
22. august 2000 - 14:12 #16
renny>>> så det først nu...

Ja, det KAN gøres med en router og forbindelse fra worldonline, men hvis du har en NetExpress PRO fra teledanmark kommer der også en router med og så får du iøvrigt din linje 2 måneder før end du gør med worldonline.... jeg har lige bestilt en Netexpress idag, og der kommer en tekniker den 8 sep.  det er fanderme hurtigt......

min worldonline som jeg bestilte 2.august ville først komme i slutningen af oktober....
Avatar billede hojben Novice
22. august 2000 - 14:18 #17
There >> hvorfor WOL er længere tid om det er der vist ikke nogen grund til at diskutere vel????? Telefup fucker alle konkurrenter. Det er jo ingen hemlighed. Desværre for WOL, så er der Telefup som skal gøre det.
Avatar billede hojben Novice
22. august 2000 - 14:19 #18
Så i ikke Dr igår? det der telefonquiz-show... Hent ZoneAlarm!!!! Det stopper ALT!! (håber jeg)
Avatar billede jones Nybegynder
22. august 2000 - 14:20 #19
therealyoda >> Helt rigtigt ! ved det med \"firewall-box\" men det skulle jo være billigt ! og da jeg vil gå ud fra at det er en virksomhed vil jeg også anbefale \"NetExpress PRO\"

\\\\jones
Avatar billede jones Nybegynder
22. august 2000 - 14:23 #20
hojben >> manden her snakker ikke om debat ! men om den billigste og hurtigste løsning !! og der må man vel indrømme at det er teledk ! selvom de ikke er helt retfærdige !

\\\\Jones
Avatar billede jones Nybegynder
27. august 2000 - 23:27 #21
Renny>> er du taget på ferie eller sådan noget !! kan vi ikke få lidt status ??

\\Jones
Avatar billede renny Nybegynder
28. august 2000 - 08:22 #22
Undskyld forsinkelsen

Jeg tror at jeg har fået svar på mit spørgsmål, bare en lille ting.

Hvis jeg bruger løsningen med 1 router og 4 switche skal jeg så lave et internt netværk mellen de 72 computere med eks. 10.0.1.1 -  10.0.2.1 osv og tildele routerene ip nummer som gateway på alle computere
Avatar billede renny Nybegynder
28. august 2000 - 08:24 #23
jeg har lige øget point da jeg har fået godt svar fra alle og i skal dele dem
Avatar billede jones Nybegynder
28. august 2000 - 18:58 #24
renny>>

Du skriver routerne ??? du har kun en router tilsluttet switchene ! men ellers Ja du skal lave et internt netværk med tcp/ip. Hmm din router er jo en gateway (right) men jeg ville måske anbefale at du lave en dns server ! men selvfølgelig det er dyre.

Held og lykke med opsætningen hvis der sker problemer under vejs så bare skriv !

Jones@cool.dk
icq.  64594653
Avatar billede jones Nybegynder
29. august 2000 - 12:02 #25
Du skriver lige en statusrapport når du er færdig ikke ??? (er lidt nysgerig)
Avatar billede renny Nybegynder
29. august 2000 - 14:09 #26
ok der går nok en lille måned da bygningerne ikke er færdige endnu

det med routeren / routerene var en slåfejl der er selfølgelig kun en router
Avatar billede renny Nybegynder
28. december 2000 - 13:12 #27
så er projektet kørendne, lavet med 4 switche og en router.

Kører forøvrigt rigtig godt.

Tak for hjælpen
Avatar billede jones Nybegynder
30. december 2000 - 22:14 #28
Fint