Avatar billede wiccan_nocturna Nybegynder
18. juli 2002 - 00:33 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

harddisk og bios

Kære eksperter,

jeg har i over et års tid kørt med en Maxtor4K080H4 med en jumper som begrænsede størrelsen fra 80gb til kun 33gb. Jeg har ny fået en nyere computer med awardbios som er opdateret til 99 (fra 97). Problemet fremkommer stadig at bios ikke kan regristrere hdd på fuld størrelse. Maxtor synes ikke at have noget software eller andre tools til Maxtor4K080H4.

kan nogen hjælpe?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
18. juli 2002 - 00:37 #1
har du fjernet den jumper?
Avatar billede hub Nybegynder
18. juli 2002 - 02:16 #2
Kan du ikke bruge denne software?

What is MaxBlast Plus II?
MaxBlast Plus II is a one-step, ATA/IDE hard drive installation utility. MaxBlast Plus makes hard drive installations and upgrades hassle-free for novices and professionals alike by automatically identifying, partitioning, and formatting any IDE hard drive, making it data-ready in about one minute. MaxBlast Plus II supports Enhanced IDE and Fast ATA standards, and breaks the 528 MB, 2.1 GB, 4.2 GB, 8.4 GB, 32 & 64 GB storage capacity barriers supporting multiple drive partitions. It also supports Windows 95B, 98, Millennium (Me), NT4.0, Win 2K and Windows XP.

MaxBlast Plus II Features:

One step installation and setup
Easy to use, Graphical Interface (GUI) with mouse and printer support
Allows up to four IDE devices in the same system
EZ-Copy lets you make an exact duplicate of your existing hard drive
Breaks the capacity barriers of 528 MB, 2.1 GB, 4.2 GB, 8.4, 32 & 64 GB
Fast ATA and Enhanced IDE compatible
Windows '95, '95B, 98, Me, NT 4.0, Win 2K, and Windows XP
Creates a bootable floppy diskette
There must be at least one Maxtor Hard Disk Drive installed in the system for MaxBlast Plus II to run
If you are trying to setup a new drive and it cannot be not found by MaxBlast Plus II, you will be directed to a troubleshooting
Installation Walkthrough (Tutorial) allows you to view the installation process before physically installing your Maxtor hard drive.
MaxBlast Plus II allows a printable version of the installation process after viewing the Installation Walkthrough tutorial (Printer Required)

www.maxtor.com
Avatar billede wiccan_nocturna Nybegynder
18. juli 2002 - 03:12 #3
> rhkdk; jeg har prøvet uden jumper efter bios opgraderinger og ved motherboardskift.

>hub; jeg har downloaded softwaren og vil prøve igen, tak
Avatar billede intel4004 Novice
18. juli 2002 - 10:23 #4
En anden løsning som måske er mere troværdig end en software løsning ville være at købe en ekstra IDE-controller. Du kan få en som kan harddiske over 128GB. ATA 48-bit(ATA-133) fjerner faktisk kapacitetsbarrieren(flyttter den til 128PB) og vi vil i mange år ikke se problemer med at store harddiske ikke kan detectes på systemer...

Håber jeg ikke.

Intel4004
Avatar billede pentium4 Juniormester
18. juli 2002 - 15:00 #5
Du bliver nok nødt til at Fdiske og Formatere den igen, når du har fået nyt Hardware.
Du skal gøre sådan her:

1. Hvis du bruger WinXP, skal du boote med CD'en og køre Fdisk fra den.
2. Hvis ikke du bruger den, skal du hente WinXP-startdisketter fra dette link: http://www.tweakup.dk/download/winxp.htm og du skal sørge for at have 6-7 tomme disketter klar og så klikker du bare på den fil du DL. og når du er færdig med det skal du genstarte din Pc med den første diskette og så skifte dem ud efterhånden som den beder om det.
Når den så er færdig med at læse ind, skal du bare køre Fdisk.

Du kan ikke bruge Fdisk fra Win98, da den ikke kan finde mere end ca. 10GB
Avatar billede mrrius Nybegynder
19. juli 2002 - 22:35 #6
jeg tror at du skal sætte jumperen på igen ( begrens 33 ) og så fjerne fdisk , luk ned , fjern jumper ( begrens 33 ) og find hd i bios , fdisk , format , install os
desvære har jeg ikke selv været ud for problemet,men hvis du har brugt et program , til at installere  hardisken ( da den var begrenset ) , så skal du også bruge samme program til at fjerne paratitionerne.
evt kunne du bruge kopmandoen fdisk /mbr

men først og fremest , så tror jeg faktisk at du kan have en virus !!!
Avatar billede wiccan_nocturna Nybegynder
20. juli 2002 - 02:24 #7
kære alle... tak for hjælpen... det virker nu og jeg har nu fået alle 100gb til rådighed... det kostede mig alle de data jeg har samlet igennem 8 år, men det går forhåbentlig... fdisk holder ikke! (især ikke når man har drukket =)
Avatar billede pentium4 Juniormester
20. juli 2002 - 05:03 #8
Takker for point. Det er ellers ikke så tosset, at kunne hive 100GB ud af en HD på 80GB.  :-)