Avatar billede pnt71 Nybegynder
17. juli 2002 - 18:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Lyn og switches

Hej

Jeg er ikke særlig vidende om det her med netværk og switches, men det lykkes mig dog at få trukket et kabel mellem to switches, så jeg i mine to bygninger derhjemme er på nettet via en adsl-router begge steder.

Men nu er skidtet i stykker - jeg tror nok, det skete en nat med mange lyn og lynedslag. I hvert fald har vi et træ 200 meter herfra, hvor lynet slog ned i. Jeg har tjekket kablet via en kabeltester, så derfor er mit spørgsmål: Kan det være at lynet ved at gå i kablet har ødelagt switchene???

Mange tak for svar!?!

/Per
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. juli 2002 - 18:43 #1
Det kan det sagtens. Min arbejdsplads er placeret på et af københavns højeste punkter og med ca 18 måneders mellemrum slår lynet ned således at flere af vores netkomponenter brander af. Sidste gang var e trediedal af vores svitche, netkort, m.m. røget sig en tur

Hilsen
Kim - http://www.fotx.net/bufferzone
Avatar billede pnt71 Nybegynder
17. juli 2002 - 18:46 #2
Tak for det - så må jeg købe et par nye switches.

/Per
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. juli 2002 - 18:55 #3
Det er ikke sikkert at dine switche er helt døde, der findes switcher, hvor man bare skifter en sikring, så prøv først lige at kontrollere dette. Du kan også beskytte sine komponenter lidt således.

Brug altid jordede kabler.
Brug UPS til servere og switche
Sørg for at de eltavler der føder din net ikke føder andet
Afhængig af kabeltype kan du få forskellige filtre, der i praksis jorde kablets skærm (kræver dog at du brugere skærmede kabler)
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
18. juli 2002 - 09:07 #4
har du prøvet og slukke for atl udstyret pc,switch,router osv og lige vente 5 min så atarte det op igen.

mange gange kan der godt komme et eller andet på tværs og låse udstyret når det er uvejr