Avatar billede proxyangel Nybegynder
17. juli 2002 - 16:33 Der er 9 kommentarer

Formatering af Mandrake Linux??

Jeg har installeret Mandrake Linux 8.2 og Windows 98 på samme maskine. 2 partitoner af 10 GB hver. Nu vil jeg gerne af med Mandrake? Men hvis det er nemmere at formatere begge styresystemer er det også acceptabelt som svar!

Jeg er selv rimelig meget newbie hvad det her angår, så jeg håber folk kan give nogen nogle meget nemme forklaringer!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2002 - 00:23 #1
Prøv dette:
Start windows 98 op. klik start | kør, skriv fdisk og tryk enter.
Vælg harddisken med linux på.
slet alle linux partioner på denne harddisk og opret herefter en normal fat32 partition. Efter genstart kan du højreklikke på det nye drev og vælge formater, hvorefter du kan bruge det i windows.

Det var den nemme måde, det er dog ikke sikkert at det virker !!!!

Den anden måde er at starte en ny installation af mandrake. Under installationen vil du blive spurgt om det skal være en standard installation eller "avanceret". Her skal du vælge avanceret idet du da vil få muligheden for at vælge hvordan du vil have din harddisk partitioneret. Her sletter du alle linux partitoner og slukker herefter computeren !!!.

Den tredje måde er at gå ind i mandrake og slette alle linux partitoner herindefra. Såvidt jeg husker er linux og unix nogle af de få styresystemer, der tillader at du fjerner den partition du booter fra !!!

Start herefter på en windows 98 bootdisk og kør fdisk. Her skulle der gerne være 10 gb ledig plads, som du bruge til en fat32 partition. Afslut fdisk og kør kommandoen:
FDISK /MBR
som vil genskrive bootsektoren på din harddisk og fjerne alle spor af LILO, som sikkert bliver brugt som bootmenu.
Efter en genstart kan du formatere den nye partition, som beskrevet overnfor.

Det er et års tid siden jeg sidst havde en dualboot med mandrake og 98, så rådet er fra hvad jeg kan huske fra dengang.
Avatar billede herlock Nybegynder
18. juli 2002 - 00:23 #2
Først fra Win98, lav en Start/Kør og skriv command (efterfulgt af <enter>)
Lav en fdisk /MBR for at rense boot sektoren for lilo snask.
Kør fdisk fra prompten eller Start/Kør
Manipulér din Mandrake partition som ønsket.

Voila ;)
Avatar billede proxyangel Nybegynder
18. juli 2002 - 14:27 #3
tonnybrandt:

den første metode lyder meget rimelig. Har prøvet at køre fdisk, og jeg regner dermed at jeg skal gå ind under menuen "Slet partition eller logisk DOS-drev". Derefter kommer der følgende menu frem:

1. Slet primær DOS-partition
2. Slet udvidet DOS-partition
3. Slet logisk(e) DOS-drev på den udvidede DOS-partition
4. Slet ikke-DOS-partition

Hvilken en af disse skal jeg vælge? Jeg synes det virker ret forvirrende det her. Selv rimelig begynder, så....Men jeg kæmper sgu for at lære det, da jeg finder tingene vældig interresante. Er bare bange for at gøre noget fuldstædnig forkert.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
18. juli 2002 - 18:13 #4
Det er
slet ikke-DOS-partition
du skal vælge.
Herinde er der sikkert en hel række partitioner, da mandrake ikke kun ligger på 1 partition men deler pladsen op i flere partitioner, root, usr og swap.
Sålænge du KUN sletter ikke-dos-partitioner kan du ikke komme til at slette din windows 98 partition ved et uheld.
Avatar billede proxyangel Nybegynder
19. juli 2002 - 19:50 #5
Har nu slettet den partion som hed: NON-DOS, som udgjorde ca. 2 %, men nu kan jeg ikke slette de andre. Ideen er vel, jeg skal have slettet den EXT-DOS partion, eller hva? Nogen som kan hjælpe???
Avatar billede proxyangel Nybegynder
19. juli 2002 - 19:51 #6
Hver gang jeg forsøger at gå ind på "Slet ikke DOS-partition, siger den, at der er ingen DOS-partitioner som kan slettes.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. juli 2002 - 00:09 #7
Prøv at identificere den partition som windows 98 ligger på og slet derefter alle de andre.
Husk du skal slette logiske partitioner før du sletter udvidede partitioner.

Hvis ikke dette hjælper, kan du så ikke prøve at give en oversigt over hvilke partitioner du har på din harddisk og hvad de bruges til.
Avatar billede herlock Nybegynder
20. juli 2002 - 09:36 #8
Så skulle du måske lige tage og prøve restorrb.exe under dosutils på Mandrake CD 1.

Alternativt, kør installationen indtil du når til partiontioneringen. Slet alle ikke FAT/FAT32 partitioner, skriv til disken og boot ;)
Avatar billede brixz Nybegynder
28. august 2002 - 03:40 #9
Jeg gjorde selv det som herlock har sagt for længe siden og det virker.
når du har fjernet alle partitationerne du vil fjerne så i stedet for at fortsætte installationen så bare genstart computeren med reset knappen eller hvis du ikke har sådan en så sluk og tænd computeren!