Avatar billede bearbeergood Nybegynder
17. juli 2002 - 15:42 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

IDE-controller+HD

hejsa, håber i kan hjælpe mig.
jeg har lige købt en promise TX2 ATA 100 controller samt en 80 Gb IBM 120 GXP HD. Problemet er at i enhedshåndteringen i XP står både HD og controller, men HD er ikke i "denne computer", så jeg kan få den formateret og i brug. HD står endvidere i enhedshåndteringen som en SCSI HD, hvilket jeg synes virker mærkligt, da det ikke er det. Er der nogen der ved, hvordan jeg får HD til at virke, den skal bare være lager, så ikke noget RAID eller andet, jeg har i forvejen 2 seagate 40+80 GB samt brænder og DVD koblet på bundkortet, derfor controlleren.  Håber I kan hjælpe mig, da det er surt at have en tom HD til at sidde i PCen :-)
Avatar billede scb Praktikant
17. juli 2002 - 15:48 #1
Har du fdisket og formateret disken ?
Avatar billede riversen Nybegynder
17. juli 2002 - 15:49 #2
du skal først oprette en eller flere partitioner på disken, som derefter skal formateres...brug fdisk til formålet.
Avatar billede riversen Nybegynder
17. juli 2002 - 15:52 #3
bruger din w2k eller xp kan du selvfølgelig gå via start --> indstillinger --> kontrolpanel --> administration --> computer administration --> diskhåndtering
Avatar billede bearbeergood Nybegynder
17. juli 2002 - 16:11 #4
riversen-- Da jeg installerede 80 Gb seagaten, kunne man formatere fra denne computer, uden fdisk, jeg har været inde i administration, og initialiseret disken samt konverteret den, hvad end det betyder. men hvordan får jeg disken frem i denne computer.
Avatar billede bearbeergood Nybegynder
17. juli 2002 - 16:12 #5
jeg er nemlig ikke glad for fdisk, da man risikerer at få formateret den forkerte disk :-(
Avatar billede ricky Nybegynder
17. juli 2002 - 16:19 #6
der er korrekt hvis den står som SCSI - Add-on HDD adaptere er nødt til at optræde som SCSI for at 'snyde' maskinen og bevare muligheden for at bruge den interne HDD controller.

Så det lyder som om at du er på rette vej - og at det lige præcis er partitioneringen du mangler ligesom drengene skriver...
Avatar billede ricky Nybegynder
17. juli 2002 - 16:21 #7
det burde ikke skulle være nødvendigt at anvende fdisk - prøv at højreklikke på disken i XP's diskhåndtering - i den bør du kunne vælge enten 'partitionering' eller 'formattering' - begge dele skal ske før du kan anvende den...
Avatar billede bearbeergood Nybegynder
17. juli 2002 - 16:24 #8
det er netop problemet, disken findes ikke nogen steder, andet end i enhedhåndteringen, og der står der en masse tal...-0 SCSI disk devise, under egenskaber kan man så se der er 80 GB
Avatar billede bearbeergood Nybegynder
17. juli 2002 - 16:28 #9
går man i enhedshåndteringen ind under egenskaber for den,faneblad diskeheder, står der intet, men trykker jeg så på udfyld, skriver den under disk :disk 2  og ca 80 GB i kapacitet og ikke allokeret plads, reserveret står til nul
Avatar billede ricky Nybegynder
17. juli 2002 - 16:32 #10
hmm... har HDD controlleren ikke en BIOS - check om disken står korrekt...
Avatar billede bearbeergood Nybegynder
17. juli 2002 - 16:42 #11
jo, der skulle være bios i controlleren, men hvordan kommer man ind i den.
Avatar billede bearbeergood Nybegynder
17. juli 2002 - 17:01 #12
halløjsa, nu virker den sku, jeg fandt HD gennem diskhåndteringen i administrationen, og fik givet den drev bogstav samt format, er ved at ligge filer over på den nu.  tusind tak for jeres hjælp riversen/ricky, i deler points :-)
Avatar billede bearbeergood Nybegynder
17. juli 2002 - 17:04 #13
hov, hvorfor kan man ikke dele pointene, riversen skulle kun have haft 100 og ricky 100, ricky, jeg laver lige et nyt spg. så du får dine points
Avatar billede ricky Nybegynder
17. juli 2002 - 17:11 #14
jeg havde kun skrevet kommentarer og ikke svar - så derfor kunne du ikke give mig point - det er min fejl og det er ok :)
Avatar billede bearbeergood Nybegynder
17. juli 2002 - 17:17 #15
ok, jeg havde ellers lavet et spg, så du kunne få points
Avatar billede resten Nybegynder
17. juli 2002 - 17:33 #16
Men mon ikke riversen aflever de 100 point til ricky ?
Avatar billede riversen Nybegynder
17. juli 2002 - 17:46 #17
Avatar billede riversen Nybegynder
17. juli 2002 - 17:47 #18