Avatar billede zvan Nybegynder
16. juli 2002 - 14:44 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Genfyldning af laser printer

Jeg har fundet nogle gamle patroner af et andet mærke end min printers. Kan jeg hælde pulveret fra de gamle patroner over i min printers patron?
Kan jeg bruge pulver fra fx. en kopi maskine?
Hvor kan jeg læse mere om gør-det-selv reparation af laser printere?
P.S.
Jeg har fundet masser af links om reparation/ genopfyldning af blæk printere, men ingen om genopfyldning af laser printere.
vh ivan
Avatar billede pentium4 Juniormester
16. juli 2002 - 15:01 #1
Pulveret skulle vel være det samme. Det er vel kun patronens udformning og str. der er forskel på.
Avatar billede moebius Nybegynder
16. juli 2002 - 15:11 #2
Man plejer heller ikke at "genfylde" en laser printer. Man skifter toneren ud!
Avatar billede pentium4 Juniormester
16. juli 2002 - 15:16 #3
Men det var jo for at han kunne få brugt dem som han havde til en anden model i stedet for at smide dem ud...
Avatar billede moebius Nybegynder
16. juli 2002 - 15:17 #4
Ja, men vil han ikke ødelægge toneren hvis han skal have den åben?
Avatar billede pentium4 Juniormester
16. juli 2002 - 15:27 #5
Den toner min mor har i sin kopi-maskine, er sådan en hvor man lægger den hen over en beholder og så trækker et stykke tape eller noget lign. væk og så falder pulveret ned i beholderen og man lukker låget.
Så hvis det er på samme måde med han's printer, skal den da ikke stå åben efter at han har fyldt den op.
Avatar billede moebius Nybegynder
16. juli 2002 - 15:31 #6
Nu tænker jeg på små kontor lasper printere, som har en lille toner som skal skiftes når den er tom.
Avatar billede moebius Nybegynder
16. juli 2002 - 15:34 #7
Hmm...
Gad vide hvad en lasper printer er??? :)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
16. juli 2002 - 15:42 #8
Man kan sikker godt gøre det.

Med hensyn til resultatet tør jeg ikke love noget.

Grunden til at man normalt ikke gør det er at toner sviner vildt meget, så jeg vil anbefale dig at du iføre dig noget gammelt tøj og går ud i haven. Ellers kommer du til at bruge en del tid på rengøring bagefter.
Avatar billede zvan Nybegynder
16. juli 2002 - 16:50 #9
Hej alle sammen.
Jeg er lige kommet tilbage og har set alle jeres svar.
Den toner der sidder i min printer har en prop der kan tages af og på uden at ødelægge selve beholderen, så det er ikke det, der er problemet.
Jeg venter med at gøre forsøget til min patron er tom, men det ville være rart at høre fra nogen der har prøvet at "genbruge" pulveret eller at få henvisninger til sider der fortæller noget om, hvordan pulveret/brændingen fungerer.
vh ivan
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
17. juli 2002 - 12:02 #10
Jeg vil ikke anbefale det, men hvis du vil forsøge, så sørg for ikke at indånde pulveret. Det er stærkt kræftfremkaldende.
Avatar billede zvan Nybegynder
17. juli 2002 - 15:38 #11
aaa 2500,
tak for den noget skræmmende oplysning. Jeg er bange for at jeg allerede har indåndet noget af pulveret. Det har en tendens til at drysse ud bare man flytte rundt på toneren, og der er ikke nogen advarsels mærkater på patronen.
Inden jeg bliver alt for paranoid: Hvis alle laser printere er fyldt med stærkt kræftfremkaldende pulver, er det så forbundet med en risiko at have printeren stående ved sin seng?
vh ivan
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
17. juli 2002 - 21:45 #12
Laser printere afgiver ozon, men normalt er det ikke et problem, idet laser printere er lavet til kontor miljø med udluftning.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. juli 2002 - 11:49 #13
Nyere laserprintere er ikke OZON fremkaldende. Lad os sige ca. 1998 og frem.
M.h.t. genopfyldning af laserpartroner, er der flere grunde til ikke at gøre det.

1. Som James t dk skriver - sviner det ufattelig meget. Husk at kold vand kan vaske det af, mens varme får det til at sætte sig fast.

2. Du kan næsten ikke undgå at spilde det - som du selv skriver, drysser der en smule ud når du flytter på partronen (lad derfor være med det). Det er uheldigt i sig selv, da toneren fungerer som slibestøv nede i printeren. Med tiden vil du komme til at høre knirkelyde fra lejerne, og en dag virker den ikke mere. En helt ny printer kan "dø" på ca. ½ år (grim erfaring). Dette gælder i øvrigt også, hvis ikke tonerpartronen kommer ordentlig ned at sidde - så kan den nemlig sidde skævt, og derved lække.

3. Ældre toner kan have opsamlet fugt, hvorfor det klumper. Eller det er så gammelt, at det ikke er så finkornet som den toner man bruger i dag. Eller den kan have "tabt" sin statiske evne, hvorfor den sviner meget mere i printeren (se 2.).

4. Ja - det er også som aaa_2500 skriver, noget grimt stads at indånde. Direkte "stærkt kræftfremkaldende" mener jeg dog ikke det er. Så har HP m.fl. i hvert fald et problem på nogle af deres større printere, hvor der direkte er en toner spildbakke, der skal tømmes en sjælden gang i mellem.

5. I selve din tonerpartron, sidder der også en lysfølsom tromle indbygget. Denne er kun beregnet til at holde ca. den tid, der er toner i partronen. Du vil altså meget hurtigt opleve dårlige udskrifter, fordi lystromlen ikke længere kan opfange lyset ordentligt.

6. Betyder sikkert ikke noget i denne sammenhæng, men fabrikanten fralægger sig enhver form for ansvar, hvis du ikke benytter originale tonerpartroner.

Disse punkter, samt den reelle pris på toneren kontra hvor langt tid den holder (Sideprisen) gør, at der ikke er nogen der selv genfylder deres tonerpartroner - det kan simpelthen ikke betale sig.

Men jeg hører da gerne, hvis du alligevel gør forsøget........
Avatar billede zvan Nybegynder
24. juli 2002 - 23:19 #14
ole_madsen,
tak for oplysningerne. Det kan muligvis ikke betale sig at genfylde patronen, men printeren er ret gammel og en ny patron er svær at skaffe så jeg gør nok alligevel forsøget, når den engang løber tør.
Jeg har skrevet en mail til Lexmark for at høre, om de har registreret  sundhedsrisiko i forbindelse med indånding eller berøring af toner. Det bekymrer mig en smule, at jeg har ikke fået noget svar. Det trøster mig med, at et firma der sælger printere i USA nok ikke kan slippe afsted med alt for meget gift i deres produkt uden at blive sagsøgt til døde.
-ivan
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. juli 2002 - 11:30 #15
Nej vel - Selvfølgelig er det da ikke sundt at spise stadset, og heller ikke indånde det, men i mindre mængder tror jeg ikke det skader det store.

Jeg tror man kan sammenligne det med cement - der jo bestemt ikke skal indåndes i store mængder, men som hjemmemurer får man jo nok et par gram af det, uden at man går i dørken af den grund.

Tak for points - og held og lykke med projektet.