Avatar billede platonia Nybegynder
21. august 2000 - 11:29 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

adgang til mapper via logonscript

Jeg har nogle mapper som som jeg gerne vil oprette til nogle brugere. De skal have deres mappe på vores p-drev. Hvordan sikre jeg mig, at det kun er dem der har adgang til den mappe. Jeg vil gerne tildele dem mapperne via et logonscript, men jeg er ikke helt inden i hvordan man gør det bedst muligt. Er der nogle af jer der ved om der evt. findes noget litteratur omkring emnet.
Avatar billede hojben Novice
21. august 2000 - 11:35 #1
i brugerens logonscript skriver du:

Net use h: \\\\servernavn\\sharenavn_på_p:

du kan sikre dig det ved at vælghe de brugere som skal have adgang under permissions under sharing.
Avatar billede hojben Novice
21. august 2000 - 11:37 #2
hvis du vil lege med logonscripts, skal du kigge på http://www.kixtart.org
Avatar billede gozar Nybegynder
21. august 2000 - 11:46 #3
Du opretter simbelhend bare brugerne, i User manager for domains.

Så tildeler du fuld adgang, dil den bruger, der skal have adgang til mappen. Så er der ikke andre end den bruger, som kan gå ind i den mappe.

Hvis klienterne, er vindows 98/95 skal du lige ind under netværk og egenskaber på Microsoft klient til netværk og sætte flugeben i Domain logon

Logon scriptet er eb simpel bat fil, som skal gæmmes i c:\\winNT\\system32\\REPL\\Import\\scripts
I user manager for domains skal du så under profile, og ved logon script name skriver du bar navnet på bat filen, som du har oprettet
Eks.  platonia.bat

Bat filen san eks se sådan her ud:
Net use z: \\\\Ntserver\\p-drev\\brugernavn
Men det kommer helt and på klienterne der skal logge ind.
Hvis du køre med NT workstation kan bat filen se sådan her ud.
Net use z: \\\\Ntserver\\p-drev\\%user%
Og hvor der kun behøves at oprette en bat fil.
Men hvis du køre win98/95 skal du oprette en bat fil til hver bruger og bruge, det første eksempel..

Der findes dog noget freeware software som skulde kunde gøre win98/95 muligt at bruge variablen %user% men har aldrig brugt det!
Avatar billede gozar Nybegynder
21. august 2000 - 11:48 #4
Du kan ikke mappe x: fordi den bliver brugt af logon scriptet når windows starter op!
Avatar billede kds Nybegynder
21. august 2000 - 11:55 #5
Det burde du kun gøre via User Manager for Domains
User properties / Profile / Home Directory to.
eks : \\\\server_name\\user\\%username%
du skal dog huske at det skal være NTFS formateret.
Avatar billede hojben Novice
21. august 2000 - 12:10 #6
Gozar>> x bliver ikke mappet... det er Z: der gør.
Avatar billede gozar Nybegynder
21. august 2000 - 12:38 #7
Okay, så er det sikkert mig der husker forkert!!