Avatar billede boogeta Nybegynder
16. juli 2002 - 00:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

grafik følge opløsning?????

Hej

Er en newbie til HTML og har lige et spørgsmål som jeg håber "panelet" vil hjælpe mig med.....

Jeg er ved at brygge en hjemmeside sammen og har bygget en side op af rammer og har lavet lidt grafik.......

problemet er bare at det ser fint nok ud i 800x600, men ændrer du opløsningen kager det hele...........hvad gør jeg lige her????????
Avatar billede boogeta Nybegynder
16. juli 2002 - 00:07 #1
glemte lige at tilføje et link.....=O)

her er det http://home22.inet.tele.dk/sci-fi/index.htm
16. juli 2002 - 00:26 #2
Hejsa,

du har brugt frames kan jeg se. Den måde du vil lave siden skulle du hellere tage at se på tabeller.
et eksempel på en opbygning som du er ved at lave:

<table cellspacing="0" cellpadding="0" border="0" align="center">
<tr>
<td style="width: 600px; height: 100px; border: 1px solid black;">
Her kunne top logoet være
</td>
</tr>
<td>

<div style="float: left; width: 100px; border-bottom: 1px solid black;  border-left: 1px solid black; border-right: 1px solid black; height: 400px;">
Menu herdfdfdfdf
</div><div  style="border-right: 1px solid black; border-bottom: 1px solid black; height: 400px; ">
Indhold
</div>
</td>
</tr>
</table>

prøv at se den kode  i en browser - det tror jeg vil give dig en ide om hvordan det ville virke, og se ud.
Mere information om tabeller:
W3C.org : http://www.w3.org/TR/html4/struct/tables.html (engelsk)
HTML.dk :http://www.html.dk/tutorials/html/lektion10.asp (dansk)
(HTML.dk: http://www.html.dk/tutorials/css/ (dansk) CSS tutorial - CSS blev brugt i eksemplet, så prøv at se på den en gang).

Hvis vi vender tilbage til til konkrete spørgsmål, så prøv at indsætte style="background-repeat: no-repeat;" i header.html (tror den hedder det).

Der er (også) brugt CSS.

Til sidst vil jeg lige poste nogle links som du måske kunen have interesse i.

"You Know You're In Design Hell When You See..."
http://www.tuxedo.org/~esr/html-hell.html

"HTML Element Index"
http://www.blooberry.com/indexdot/html/tagindex/a.htm

"Introduction to CSS"
http://www.elated.com/tutorials/authoring/css/introduction/

Held og lykke med din side.

/Casper www.enter-s.dk
Avatar billede boogeta Nybegynder
16. juli 2002 - 00:32 #3
tak for svaret og alle links........
Avatar billede =maddog= Nybegynder
16. juli 2002 - 00:56 #4
boogeta> Der er en talemåde (i bedste net-stil en forkortelse) der hedder KIS(S), som man (specielt som n00b) skal holde sig for øje.
Det betyder kort og godt Keep It Simple (Stupid). Groft sagt. Uvikl dit indhold før du du udvikler dit design. En tom chokoladeækse er fin og nyttesløs. Vær bevidst om din målgruppe. Hvis du tilstræber information skal du holde dig til overkommelig og simpel (D)HTML, så siden kan vises i så mange browsere som muligt.
Sørg for at validere din kode mens du udvikler den. De fleste browsere kan vise HTML med mange fejl, men pludselig kan det blive en fejl for meget, og så er det umuligt at finde frem til synderen, hvis man ikke har været omhyggelig (eller vidst hvad man gjorde). Linket til validatoren er på www.w3c.org fra ovenfor.
Frames er lette at lave til at starte på, fordi man let kan opspalte sin side i overkommelige bider, men et helvede at vedligeholde, fordi man i sagens natur skal koordinere 2 eller flere sider og opdatere mange flere filer.
Tabeller er svære at hitte rundt i, specielt fordi man hurtigt får tables i tables i tables osv. Men i det lange løb får man et langt bedre og mere brugervenligt design.
I øvrigt er blooberry's indexdot sider de absolut bedste for en nybegynder, idet du får virkelig koncentrerede informationer relativt overskueligt. Der er en CSS side (sideløbende med HTML) der er ligeså så god.
Held og lykke og lad være med at give fortabt hvis det driller. Det gør det får selv den største kodehaj i landet ind i mellem.