Avatar billede cyberzorro Nybegynder
15. juli 2002 - 21:35 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

pc´en fryser

Hej alle....

Så fik jeg endelig taget mig sammen og fik opgraderet.
Nyt Socket A bundkort: K7SEM
Ny processer: Athlon 1800
Ny 82 GB IBM harddisk.
128 MB Ram (ved godt at 2000 gerne vil ha mere...og det kommer der også på et tidspunkt)

Jeg har installeret Win98 og bagefter Windows 2000. Nu er problemet at systemet fryser. Og der er vist ikke nogen logik (for mig) i hvornår det fryser. Når det sker kan jeg slet ikke komme i kontakt med det igen. Det sker også at systemet hakker i det, som om det fryser.... for så to sec. efter at fungere igen.
Jeg har opdateret driverne til min TNT2 Ultra 32MB fra Creative Lab, men intet hjælper.....
Når jeg kører Win98 sker det at lyden fryser fx. ved spil (der har fungeret tidligere)

Håber at der er nogen der kan være med til at løse problemet.

/cz
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
15. juli 2002 - 21:38 #1
kan tilskrives en for høj varme...
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
15. juli 2002 - 21:41 #2
med en 1800 Mhz cpu, skal du have en pænt stor blæser i rø*** på den, for at fjerne varmen. du kan tage temperaturen på skidtet med forskellig software fra www.download.com
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. juli 2002 - 21:45 #3
først og fremmest skal du vente til du har mere ram, 128Mb er for lidt.
Avatar billede xozzi Nybegynder
15. juli 2002 - 21:46 #4
Jeg har samme Problem eller ikke det samme men noget der minder om jeg har osse opgraderet fra 98 2nd til 2000Pro.... og når jeg F.eks Spiller, sidder og Laver Hjemmeside eller Chatter med Vennerne så Fryser den bare fast og er nød til at genstarte men nogle gange gr den det ikke men andre gange kan den gøre det 5 gange på 2 timer..
Avatar billede xozzi Nybegynder
15. juli 2002 - 21:48 #5
easysoft_studios hvad hedder denne Software som kan måle Temperaturen ??
Avatar billede cyberzorro Nybegynder
15. juli 2002 - 21:52 #6
Ok.... jeg må lige se på temp´en.... så vender jeg tilbage...men forøvrigt så har jeg tidligere kørt Win2000 med kun 128 MB uden at den frøs.... og der kørte den ok... på alle andre måder( men var dog langsom).
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. juli 2002 - 22:00 #7
sandra kan, se under Mainboard
http://www.sisoftware.demon.co.uk/sandra/
Avatar billede cyberzorro Nybegynder
15. juli 2002 - 22:12 #8
retaxes.... tak, jeg kigger på det
Avatar billede cyberzorro Nybegynder
15. juli 2002 - 22:42 #9
Board Temp 41.0
CPU Temp  37.0

Det er vel ok ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2002 - 00:04 #10
ja, i betragtning af at du kører med en Athlon synes jeg værdierne er fine lave.
smid du lidt mere ram i, så skal det nok gå.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2002 - 00:04 #11
btw. vent med at afvise svar til du når en løsning.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2002 - 00:05 #12
har du testet rammen med sandra?
Avatar billede herman01753 Nybegynder
16. juli 2002 - 00:07 #13
ofte når en pc fryser, skyldes det at rammen er i stykker. det kan være et hukommelsesområde, som pc'en ikke kan skrive til.
prøv at gøre følgende:
1: i bios sætter du "power on self test" til enabled. den tæller rammen op fire - fem gange under opstart, og finder alvorlige fejl på rammen.

2: hvis der ikke er fejl, download en ramtester, som laver en grundig test af din ram.
http://www.wintip.dk/download/download3.htm

3: lån en ramblok af en kammerat, og se om systemet kan køre stabilt med denne i.
evt lån din ramblok til en kammerat, og se om hans pc vil starte op med den i, og om den kører stabilt.

mit gæt er ihvertfald at det kan være din ram.
håber det er en hjælp. Hilsen Morten
Avatar billede toocool Nybegynder
16. juli 2002 - 00:31 #14
Giver folk ret i at det kan være ram... men men men!

Opgradering fra Win98 (SE eller alm) kan altså være en uheldig ting....

Har du ikke mulighed for at indlæse en "ren" win2000? Og så lige et lille forsigtigt spørgsmål: Er det orig. ver. af win? (både 98 og 2k)

Ellers kunne der måske ligge lidt prob. her......
Avatar billede pentium4 Juniormester
16. juli 2002 - 13:08 #15
"xozzi" & "toocool" -> Hvis I nu læste spørgsmålet korrekt, vill I se, at han ikke har opgraderet fra Win98 til Win2000, men kører med begge systemer.
Avatar billede pentium4 Juniormester
16. juli 2002 - 13:10 #16
Hvorfor fryser Windows? Denne artikel kan du læse her http://webkurs.dk hvor de skal melde dig ind og så kan du gå ind under Artikler og så er det en af de sidste.
Her er et direkte link http://webkurs.dk/IE/Article.asp?id=17
Avatar billede cyberzorro Nybegynder
16. juli 2002 - 15:51 #17
Retaxes>> undskyld.... skal hok huske det med at afvise så hurtigt :o)
          mht. test af ram i Sandra så er gik den kold under
          forsøget..skal lige prøve igen.

toocool>> Selvfølgelig er det da ok software jeg kører med... Win98 er
          min egen og Win2000 er en fuldt lovlig jobkopi.

pentium4>>Du har helt ret...der er tale om en sideløbende boot.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. juli 2002 - 16:17 #18
hvis den gik kold under sandra ramtest er der noget der tyder på at din ram er syg.
Avatar billede cyberzorro Nybegynder
17. juli 2002 - 09:13 #19
retaxes..... det var ikke under ramtesten.... men har har kørt et ramtester prog. og alt synes ok.

MEN.... har oplevet følgende..... Når jeg "trækker" Outlook så fryser skidtet.....når jeg kun har outlook åben (udover de skjulte prog !) kan den fryse.... har lige tre fire gange prøvet at svare på en mail.... skrevet omkring ti linier og så fryser det.... prøver nu at holde Outlook helt lukket og så se hvad der sker.... jeg tænker på om det kunne være en af opdaterringspakkerne..... har jo i god tro installeret alt hvad der var af sikkerheds og øhhh service packs...og de andre ting man kan opdatere i windows update. Kunne det det mon være det ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 10:36 #20
hvilken outlook drejer det sig om Office eller Express?
Avatar billede cyberzorro Nybegynder
17. juli 2002 - 10:47 #21
Office
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 11:51 #22
prøv at reparere office, virker det ikke kan du prøve at fjerne office og geninstallere den.
Avatar billede cyberzorro Nybegynder
17. juli 2002 - 21:07 #23
retaxes..tak for tippet jeg prøver.....
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 21:18 #24
jeg kan huske at jeg udførte en Repair, bagefter kunne den ikke finde outlook, så jeg måtte rep. Office
Avatar billede cyberzorro Nybegynder
17. juli 2002 - 22:05 #25
retaxes.... det ser ud til at det virkede..... samtidig havde jeg oplevet det samme med KaZaA.... lavede også her en geninstalletion.... og nu ser det ud til at det virker :o)

Har forøvrigt lige en rettelse og endnu et spørgsmål....

Ifølge AMD´s site så er min cpu en XP1800+ og der står at den kører med 1533 MHz, men når jeg kører Sandra står der at den kun kører 1,15 Ghz ? Så er der vel noget galt ikke sandt ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 22:20 #26
prøv at højeklik på Denne computer, eller Winkey + Pause, det har samme effekt.
På forsiden viser den hvor hurtig din CPU er, det er ikke sikkert at Sandra viser det helt korrekt.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 22:22 #27
prøvede lige Sandra på min og den viste korrekt.
Avatar billede cyberzorro Nybegynder
17. juli 2002 - 22:36 #28
øhh.... så får jeg Egenskaber for system...men der står da ikke noget om hastigheden på forsiden...der står blot

AMD Athlon
AT/AT COMPATIBLE
130.612 KB RAM
Avatar billede cyberzorro Nybegynder
17. juli 2002 - 22:39 #29
Men det kunne jo være at jeg lige skulle kigge ned til min forhandler..se hvad han siger !,,så kan jeg jo altid krydschecke med jer eksperter
Avatar billede cyberzorro Nybegynder
17. juli 2002 - 22:42 #30
Er der andre steder jeg kan se hastigheden på cpu´en ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2002 - 00:10 #31
du skulle ku' se det når du trykker på Winkey+Pause
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2002 - 00:11 #32
Ellers kan du hente Dr-hardware på www.dr-hardware.com
Avatar billede cyberzorro Nybegynder
18. juli 2002 - 12:07 #33
ok...tak for hjælpen ..jeg prøver Dr-hardware
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2002 - 12:27 #34
her er der gratis programmer der kan nogenlunde det samme som dr-hardware og Sandra http://www.freshdevices.com/

Takker for pointene

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede madsdanmark Nybegynder
08. februar 2003 - 18:53 #35
Prøv den nye bios opdatering 1.2a (ligger ikke på ECS hjemmeside - fås bla. hos MIDTDATA support) - den burde
hjælpe (hvis det ikke er defekt ram!!)
Sæt derefter BIOS til fail-safe defaults.
Avatar billede cyberzorro Nybegynder
10. februar 2003 - 08:59 #36
Tak Madsdk.... det vil jeg forsøge. Men tror jeg har fundet ud af problemet, det lader til at min strømforsyning ikke var stor nok, har skiftet kabinet med større strømforsyning og det lader til at det fungerer fint :o)