Avatar billede garfield1 Nybegynder
20. august 2000 - 20:02 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Langsom opstart

Jeg roder med min HP Vectra computer.

Lige efter den er tændt står den og lige som venter i 2-3 minutter før Windows bliver indlæst. Der er en bjælke som viser, vhos langt den er nået.

Hvad skal det til for?

Kan jeg deaktivere denne ventetid?
Avatar billede phylox2 Nybegynder
20. august 2000 - 20:06 #1
Har du et Voodoo3 kort i maskinen ? Det har jeg selv, og jeg tror, at det har noget med, at driverne lige skal initialisere kortet. Ellers kan det være, hvis det er meget aktivitet på harddisken, at du skal køre en defragmentering.
Avatar billede nire Nybegynder
20. august 2000 - 20:10 #2
Enig i defragtmentering.
Men også en reinstallation af styresystemet har virket for nogle!!!
Avatar billede phylox2 Nybegynder
20. august 2000 - 20:12 #3
Det syntes jeg selv, at jeg har forsøgt, og jeg skal sige dig, at hvis jeg laver en ren installation på en tom harddisk, så starter den op på 5 millisekunder ( *GG* ) men med det samme jeg installere mine drivere til mit voodoo3 kort, så tager det lige +30 sekunder :(
Avatar billede nire Nybegynder
20. august 2000 - 20:14 #4
Drop det woodoo3 kort!!!!  .-)
Avatar billede garfield1 Nybegynder
20. august 2000 - 20:56 #5
Jeg starter lige med at sige, at jeg har et Voodoo 2 kort i maskinen.

Jeg har haft en anden computer med det samme grafikkort i. Pc\'en opstartede UDEN ventetiden hver gang. Jeg tror ikke det har noget med grafikkortet at gøre.
Avatar billede handmade Nybegynder
20. august 2000 - 21:06 #6
Har den et netkort der står og venter på at blive logget på et netværk??
Avatar billede handmade Nybegynder
20. august 2000 - 21:09 #7
Prøv at starte mask. med ctrl nedtrykket. På bootmenuen vælger du bootlog.

Når den har bootet kan du gå ind og læse bootlog.txt der ligger på roden, og de hvad det er, den ikke kan indlæse...
Avatar billede chruker Nybegynder
20. august 2000 - 21:36 #8
Hvis du har et netkort installeret så prøv at fjerne den. Evt. kan du deaktivere DHCP på netkortet.
Avatar billede garfield1 Nybegynder
21. august 2000 - 08:42 #9
Jo, jeg har netkort. Men jeg bliver først logget på senere. Computeren har tidligere været benyttet på et stort netværk. Måske synkroniserer den sig selv i starten?

Chruker: hvad er DHCP?
Avatar billede handmade Nybegynder
21. august 2000 - 10:54 #10
Jeg tror peroblemet ligger i dit netkort - prøv at se om ikke du kan disable det i biosopsætningen ellers må du fysisk pille det ud af maskinen.

Til Chruker DHCP tjek det evt. på www.mkdata.dk
Avatar billede chruker Nybegynder
21. august 2000 - 14:20 #11
Kort og godt betyder DHCP at IP adresser tildeles dynamisk. Når du skriver at computeren tidligere har været benyttet i et stort netværk er der endnu mere en mulighed. DHCP tager også en pokkers tid (30 sekunder - 1 minut), hvis der ikke findes nogen DHCP server på netværket som computeren er slået til. Denne pause kommer mens Windows stadig kører i DOS fasen, dvs. der hvor der er sort skærm eller det sædvanlige grimme Windows start op logo.
Avatar billede garfield1 Nybegynder
21. august 2000 - 15:12 #12
Jeg havde også netkort i min gamle PC\'er, men den opstartede uden problemer. Det er som om, at jeg skal sidde og glo på HP\'s logo i et stykke tid før maskinen  fortsætter.
Avatar billede garfield1 Nybegynder
21. august 2000 - 15:13 #13
Kan det have noget at gøre med at HP\'s logo er indkodet i BIOS\'en? Kan man slette/ændre opstartsbilledet?
Avatar billede chruker Nybegynder
21. august 2000 - 19:03 #14
Når du tænder for maskinen, er det der ventetiden er, eller er det først efter at maskinen har kørt lidt på harddisken ?
Avatar billede handmade Nybegynder
21. august 2000 - 19:28 #15
Mht. opstartslogo
Du kan muligvis fjerne dette via BIOS (Intel MB\'s)
Har du prøvet at trykke ESC??
Avatar billede sticky Nybegynder
21. august 2000 - 21:37 #16
Hvis du ikke er på et netværk hvor det er vigtigt at få tildelt en IP automatisk.
Så prøv at sætte en fast IP og subnet mask, som fx: IP 10.10.10.1 og subnet 255.255.255.0
Det virker for mig :)
Avatar billede garfield1 Nybegynder
21. august 2000 - 22:27 #17
Jeg er på netværk. Men bliver først logget på når windows er i gang med at blive indlæst. Hvis jeg trykker på \"ESC\", går der lige så lang tid som normalt, men jeg bliver lukket ind i indstillingerne i BIOS\'en.

Det er lige med det samme uden at harddisken kører at den står i \"standby\".
Avatar billede chruker Nybegynder
22. august 2000 - 04:32 #18
Når ventetiden er lige med det samme må det jo være fordi BIOS\'en står og venter på et eller andet under undersøgelsen af hardwaren. Det kunne være tilfældet hvis der har været en harddisk tilsluttet maskinen, og BIOS indstillingerne stadigvæk står som om harddisken er tilsluttet, men den ikke er det.