Avatar billede tbrf Nybegynder
20. august 2000 - 17:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Partition, aktiv

Jeg har to harddiske, hvor der på hd 1 (master) ligger win 2000 (NTFS). Den anden hd er delt i to partitioner, hvor den første er aktiv...(fat32) Når begge hd er sat til og windows er startet op, har jeg nogle filer på hd 2 som jeg bruger. Men windows melder fejl, noget med at jeg har taget stikket/enheden ud... derfor kan jeg ikke komme i kontakt med hd 2. Lige når win 2000 er startet op kan jeg godt se hvad der ligger på hd 2, men ligeså snart jeg begynder at skal bruge en/flere filer på hd2 melder den fejl. Skyldes at partitionen er aktiv? Hvordan ændres det? Jeg har prøvet med fdisk..
Avatar billede teknik Juniormester
20. august 2000 - 19:08 #1
Det har 99% sikkert ikke noget med at partitionen er sat aktiv at gøre.
Det har jeg i hvert fald gennemprøvet i masser af forskellige
konfigurationer.

Så vidt jeg forstår Fdisk, så er der ingen direkte mulighed
for at \"deaktivere\", en disk´som én gang er sat aktiv.
Det kan dog lade sig gøre \"ad omveje\". Hvis du fdisker helt \"forfra\" dvs. sletter partitionerne på D-drevet, og så siger \"nej\", når du bliver spurgt om du vil \"vælge den størst mulige parition, (og gøre partitionen aktiv?)\"
Jeg er ikke 100 på om man bliver spurgt om \"aktiv\", når disken sidder som drev D.
Alt i alt er det vist ikke nogen super ide hvis du (som jeg går ud fra) vil bevare dine data.

Mere troligt er, at du har jumper,kabel eller controller problemer.
Det kan ske at harddiske af forskellige fabrikater ikke er ret glade for at sidde på samme controller, så hvis du flytter dit D-drev over og sidde som master på Secondary IDE-controlleren, så tror jeg du får \"hul igennem\".

..Check evt. også dine jumpersettings ...er der forskellige konfigurationer til
master(single) og master(slave present)

mvh :-)
Teknik

Avatar billede tbrf Nybegynder
20. august 2000 - 20:53 #2
Det er lykkedes for mig at bruge disken igen... Jeg lunne overføre nofle af dataerne så gik det galt igen, men det var de vigtigste jeg fik overført! Derefter slettede jeg samtlige partitioner og indefra win oprettede jeg en ny NTFS partition og ny virker den igen! Jeg havde prøvet forskellige indstillinger med hentil master/slave, primær/secondær....
Avatar billede tbrf Nybegynder
20. august 2000 - 20:54 #3
Jeg har afvist dit svar fordi det åbenbart havde noget med partitionerne at gøre...
Avatar billede teknik Juniormester
21. august 2000 - 19:38 #4
Tjoooh...Mon ikke nærmere det er en halvdårlig disk du har gang i, når den virker \"sommetider\".
Det kan godt friske en slidt disk op i et stykke tid at formatere den påny.
- Ok til at du beholder points.
Avatar billede tbrf Nybegynder
21. august 2000 - 22:12 #5
Det skal lige siges at disken er under en måned gammel og at den virkede 100% under win 98...
Avatar billede noze2000 Nybegynder
22. august 2000 - 18:50 #6
Der er kun én disk som kan være aktiv af gangen! Nemlig den som der skal bootes fra.

Dit problem har intet med aktiv partition at gøre men højst sandstynligt med træt HD. Jeg har før haft et problem med en IBM HD som pludselig efter \"fdisk \" i W2K ikke kunne bruges mere...så det kan nok være mange ting:) (jeg fik en ny gratis)