Avatar billede casm2000 Nybegynder
19. august 2000 - 13:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

æøå i java script

jeg har et script hvori jeg på min side skal bruge æ, ø, og å. jeg ved at ø ser således ud o&slash; men er der en der ved hvordan æ å skal skrives????
Avatar billede ghostface Nybegynder
19. august 2000 - 14:05 #1
æ: æ
å: å

/ghostface
Avatar billede sjensen Nybegynder
19. august 2000 - 16:00 #2
han har sgu ret ham spøgelsesfjæs ;-)

og prøv lige at checke navnene engang:

æ = æ d.v.s at a med et e lige ved siden af !!
ø = oslash; Altså et o med en slash og

å = å Et a med en ring !!

Det er sgu da meget nemt, ik ? Men hvem faen kan huske det lige når man står og skal bruge det ???

Avatar billede styrmand Nybegynder
19. august 2000 - 16:08 #3
Systemet går igen for de store bogstaver
æ=æ
ø=ø
å=å
Æ=Æ
Ø=Ø
Å=Å
Avatar billede sjensen Nybegynder
19. august 2000 - 16:21 #4
styrmand,

Der er jo ens bortset fra store/små bogstaver. Kan javascript virkeligt se forskel ?
Avatar billede olebole Juniormester
19. august 2000 - 17:38 #5
<ole>
Skal det virke X-browser og X-platform, skal du bruge escapede oktaltal værdier til ASCII-værdien for tegnet.
\'\\346\' for \'æ\'
\'\\370\' for \'ø\'
\'\\345\' for \'å\'

Du kan hente resten af tegnene (også alle de andre \'special\' tegn) på:
    http://www.webtile.dk/eksperten/oktal/
Der har jeg lavet en lille konverter, du kan bruge.
/Vh
</bole>
Avatar billede styrmand Nybegynder
19. august 2000 - 18:44 #6
Sjensen->
Ja.
Avatar billede casm2000 Nybegynder
20. august 2000 - 21:29 #7
<CASM2000>
Hey gutter.... Mange tak for jeres svar!!! Da det er det første besvarede spørgsmål at jeg har haft i her på eksperten, har jeg heller ikke før delt point ud, så jeg tror at den eneste der fik point var ghostface....Det må i virkelig undskylde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

</CASM2000>
Avatar billede olebole Juniormester
21. august 2000 - 00:42 #8
styrmand >> Det er imod standarden for JavaScript at bruge entities som \'&oslash;\'! Hvis du er i tvivl, så check dokumentationen på:
        http://developer.netscape.com/docs/manuals/js/client/jsguide/ident.htm#1011693
Der vil du se, at der er andre muligheder, men IKKE den, du skitserer. At IE læser det, er kun fordi MS har gjort den frygtelig fejltollerant for at smadre NS!