Avatar billede fastwrite Nybegynder
10. juli 2002 - 16:49 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

2 computer - 1 fast ip adresse - hvordan lave lokalt netværk?

Hej.

Jeg har to computere. Jeg har ADSL og en fast ip-adresse, som jeg kører DHCP med (den stationære). Hvordan laver jeg nu et lokalt netværk (fx. 10.20.107.1) på begge maskiner, når den ene maskine kører DHCP (80.198.51.78). Hvis jeg giver min bærbare adressen 80.198.51.77 sker der ingenting, og det kan vel skyldes at det ikke er en lokal ip-adresse.

Hvad skal jeg gøre?!
Avatar billede mini-me Nybegynder
10. juli 2002 - 16:49 #1
hvilken router har du ??
Avatar billede fastwrite Nybegynder
10. juli 2002 - 16:50 #2
Det skal siges at jeg har en Switch - 5 ports, og jeg kører også en printerserver på den (en HP Jet direct). Begge maskiner kører XP
Avatar billede fastwrite Nybegynder
10. juli 2002 - 16:50 #3
Ingen router. Jeg bruger dog Winroute - men er ikke sikker på at jeg har konfigureret den ordentligt. Det er vel programmet der skal styre den offentlige ip-adrese?
Avatar billede mini-me Nybegynder
10. juli 2002 - 16:51 #4
Hvis du har en CISCO router kan du blot sætte den til at kører DHCP, og smække netkablet fra den i uplinket i hubben, og så sætte de 2 pcer til i hubben i 2 andre porte og sætte dem til DHCP !!
Avatar billede mini-me Nybegynder
10. juli 2002 - 16:51 #5
Hmmm tror ikke jeg kan hjælpe så :( Er ikke ret meget inde i de kabel modems !!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
10. juli 2002 - 16:58 #6
Hvilket styresystem bliver der brugt?

det du brude gøre er at købe endnu et netkort.
så kan sætte det op sådanne

Server (med 2 netkort)
NIC 1 => DHCP 80.198.51.78 den bliver der ikke gjort noget ved
NIC 2 =>
IP 10.0.0.1
subnetmaske 255.255.255.0
gateway NIC1's IP
DNS samme som NIC 1 har

Klient
IP 10.0.0.2 -> 254
subnetmaske 255.255.255.0
Gateway 10.0.0.1
Dns samme som NIC 1 på servern

så lader du NIC 2's netkable gå ned i Switchen, og klienterne sætter sig i switchen

håber du kan forstå eller spørg bare ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
10. juli 2002 - 17:17 #7
hvilke styresystmer der er på de PC'er
Avatar billede rkhdk Nybegynder
10. juli 2002 - 17:24 #8
her kan du se den måde jeg har beskrevet
http://www.draco.adsl.dk/spm_234308.jpg
Avatar billede fastwrite Nybegynder
10. juli 2002 - 19:39 #9
rkhdk > tak for forslaget. Jeg har selv tænkt det samme, men kan det slet ikke lade sig gøre anderledes? Jeg har haft hul igennem på visse tidspunkter, men kan ikke gøre mig klog på hvorfor den nogen gange virker, og hvorfor den andre gange ikke virker... Nogen smart forklaring på det?

Jeg har forøvrigt en ISDN Cisco 1600 router - men den kan vel desværre kun bruges til ISDN?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
10. juli 2002 - 19:44 #10
jeg kender ikke særlig meget til ISDN, men hvis NIC1 har en alm IP..
så kan du godt bruge det!

men hvilket styresystem køre du med?
Avatar billede fastwrite Nybegynder
10. juli 2002 - 22:12 #11
Windows XP som jeg har skrevet tidligere :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
10. juli 2002 - 22:36 #12
sorry.. så der der ikke problemer med routningen ;o)
Avatar billede fastwrite Nybegynder
11. juli 2002 - 10:43 #13
Hmm.. hvad gør jeg så? - ER den eneste løsning 2 netkort? (og dermed to x porte på mine switch :(
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. juli 2002 - 12:06 #14
du han nok kun 2 dynamisk IP'er så det du kan gøre er:

1: få endnu en dynamisk IP - så du har 3
2: Få en router
3: lav den opsætning som jeg viste

hvis du vælger løsning 1, så kan de interne LAN klares ved at installere IPX/SPX og NetBEUI/NetBIOS på de 3 PC'er, så er der 95% chance for at de kan finde hinanden, plus at de kan komme på internettet

Løsning 2, er at foretrække da du bare skal sætte routeren til switchen også virker LAN og internet..

løsning 3, det er faktisk den samme som løsning 2, men hvor det er en af dine egne PC'er der virker som router (hvilket vil kræve at denne PC er tændt hele tiden)

Jeg kan kun anbefale dig løsning 2, det er det nemmeste og bedste ;o)
Avatar billede fastwrite Nybegynder
11. juli 2002 - 14:10 #15
OK - jeg takker for alle forslagene. Jeg vil nok anskaffe mig en router, eller installere 2 netkort i computeren - det vil nok være den billigste løsning.

Skriv lige et svar så du kan få nogle point
Avatar billede rkhdk Nybegynder
11. juli 2002 - 14:11 #16
svar ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. juli 2002 - 14:08 #17
Takker For Pointz! ;o)
Avatar billede bf2Admin Nybegynder
28. juli 2009 - 10:21 #18
hej med jer her ind jeg har lige noger  jeg vil spøre om
jeg har 2 computer den en kør som server med min ip 80.162.50.148
man så vil jeg laver server på ande computer siger den sammer ip adress på ande computer jeg vil høre der noger ved hvordan man laver ande ip adress så ikke har samme ip jeg kør med Switch - 5 ports hvor all port er åben & systen windows vista :)

håben i svar på det eller hjelp mig
Avatar billede fastwrite Nybegynder
28. juli 2009 - 10:35 #19
hej bf2admin - jeg vil foreslå at du opretter dit eget spørgsmål i stedet for at skrive en kommentar hos en anden.

For at du kan have et lokalt netværk der alle skal kunne tilgå internettet, er du nødt til at have en router.

Du kan dog også tilgå internettet fra andre computere via den pc du lige nu bruger til internettet, men det har sine begrænsninger.
Avatar billede bf2Admin Nybegynder
28. juli 2009 - 10:43 #20
jeg har router på TDC