Avatar billede web-blast.dk Nybegynder
09. juli 2002 - 19:07 Der er 5 kommentarer

CPU temp. fra bios, hvordan??

Hvordan skaffer jeg temperaturen på cpu'en!!! Hvilket kald skal jeg lave?? Det må gerne være en udførlig forklaring, da jeg er rimelig noob til c++ endnu!
Avatar billede a1a1 Novice
09. juli 2002 - 21:19 #1
det er vist ikke noget du bare lige gør....:)

det er nok noget med noget assembler :) og du skal kende adressen til "cpu temp", det er sikkert forskelligt for motherboard til motherboard, og det er vel ikke alle der har cpu temp?

På nedenstående links kan du læse lidt om hvad du kan finde ud af om biosen (jeg kunne dog ikke lige se noget om temp).

Div. om hardware
http://www.codeguru.com/system/HardwareInfo.shtml

INTEL proc
http://developer.intel.com/design/xeon/applnots/241618.htm

håber det er noget du kan bruge :)
Avatar billede a1a1 Novice
09. juli 2002 - 21:21 #2
her var dog lige noget...(til dell maskiner) der er også c++ sourcecode...

http://www.diefer.de/i8kfan/
Avatar billede mickni33 Nybegynder
13. juli 2002 - 21:52 #3
Det må soepro the king, vide :-)
Avatar billede soepro Nybegynder
30. juli 2002 - 13:11 #4
mickni33 >> tak for tillidserklæringen, men det aner jeg ikke.

Ovenstående side viser da også at de ikke er for "alm. dødelige" at lave denne type ting - simpelthen fordi man skal læse BIOS'en direkte, og det kan man ikke under NT4/XP uden at lave en driver. (Og her står jeg så af.)
Avatar billede mickni33 Nybegynder
30. juli 2002 - 17:09 #5
Så er det frem med linux'en :-)