Avatar billede beamex Nybegynder
09. juli 2002 - 10:28 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Mangler godt visuelt monitorerings software.

Jeg har søgt og fundet mang network monitoring tools..

men jeg ville lige høre om der er nogen der har nogle forslag til et godt monitorerings software...

Det skulle gerne være noget der kan ses og administreres via web interface... så mange kan se det..

allerbedst hvis man kan have et oversigsts kort over verden som man så kan dykke ned i og finde fejl..
Avatar billede bc.com Nybegynder
11. juli 2002 - 10:56 #1
Her er et lille monitor program der højst sandsynligt har de features du efterlyser:
http://www.ks-soft.net/hostmon.eng/index.htm
Det er iøvrigt freeware og ret suverænt..
Mvh. bccom
Avatar billede itbjarne Nybegynder
23. juli 2002 - 22:12 #2
Dette er bare KRÆS: http://bb4.com/
Selv store, professionelle organisationer med hundrevis af servere bruger det - jeg arbejder i et firma med 110.000 medarbejder i hele verden, og har arbejdet med IT infrastruktur i dette firma i 7 år. Tidligere arbejdede jeg med Spectrum Network Management System fra Cabletron hvilket er ideelt til monitering af netwærkskomponenter. Spectrum giver dig iøvrigt muligheden til præcist som du beskriver at have et verdenskort hvor der så er en prik som blinker rødt i tilfælde af netværksproblemer. Så kan du klikke på prikken og du vil komme til næste lag - f.eks. en bygning hvor en ny prik blinker. Ved på denne prik, et rum - ny prik, et skab - etc. Vi har også anvendt TIVOLI til server monitering og som er meget dyrt, og nu switcher hele organisationen til brug af BigBrother til monitering af systemer (servere). Må dog ikke anvendes kommercielt så så længe du ikke har tænkt dig at tjene penge på det kan du bruge det gratis.
Du skriver ikke HVAD du vil monitere ?
Du skal være opmærksom på at anskaffelse og administration af f.eks. Spectrum er dyrt og meget tidskrævende.
Avatar billede tlb Nybegynder
29. juli 2002 - 15:42 #3
Brug nagios(Tidligere) http://www.nagios.org, det er opensource og er temmeligt bedre gennemtænkt end BigBrother, desuden kan det også benytte sig af BigBrother plugins his man skulle have behov for det. BigBrother scalere meget dårligt og svært at konfigurere sammelignet med nagios. Vi har kørt med det i over et år på et større netwærk hvor det monitorere ca. 2000 cisco kasser(routere, switches, etc..) og omkring 50-60 servere. Nagios har en masse rare ting som mangler i de fleste andre løsningen, fx. hvis forbindelse til et netwærks sekment ryger, får man kun en advarsel på at routeren er ned og ikke på de 200 kasser der står bag ved. Man løber hurtigt ind i problemer ved bigbrother som er svære at kommer uden om, noget vi indnu ikke har gjort med nagios.
Avatar billede arezva Nybegynder
10. august 2002 - 23:29 #4
Prøv PureSecure fra DemarcSecurity.
Avatar billede tbf Nybegynder
04. oktober 2002 - 11:59 #5
Prøv SysOrb www.sysorb.com
Det er et dansk produkt som overvåger server, applikationer, og netværks-enheder (routere, switche, printere etc.). SysOrb understøtter mange OS'er (Windows, Unix, Linux, Novell) og betjenes via et web interface. Via bruger-rettigheder i SysOrb kan man give forskellige brugere forskellige rettigheder, f.eks. kun at SE data på et bestemt sæt enheder/maskiner osv.
Jeg er selv fra Evalesco, som laver SysOrb. Vi sidder i Lyngby.
Thomas
Avatar billede netboot Nybegynder
21. december 2002 - 23:38 #6
Du kan jo prøve at se på følgende program fra Woodstone.

Servers Alive www.woodstone.nu - Det er et kanonprogram og utroligt bruger-venligt, og det bedste ved det hele, det koster næsten ikke noget!
Avatar billede beamex Nybegynder
09. januar 2003 - 15:28 #7
Hej Folks

Tak for jeres gode svar...
Jeg valgte KS-Hostmonitor i første omgang. Da det er rigtig godt og meget nemt at gå til. Men jeg tror jeg vil prøve at gå over til Naigos når jeg har bedre tid, da det kan gå hen at blive for vildt sejt..
Jeg ville faktisk have givet TLB pointene men han optrådte ikke i min liste over mulige. sorry..
Tak igen alle