Avatar billede bacs Nybegynder
08. juli 2002 - 19:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

DNS server og ADSL

Er der nogen der kan hjælpe mig til at løse et DNS server problem:

Jeg har en ADSL linie fra Tiscali og har 2 web servere på min lan. Jeg har oprettet en DNS server og har defineret de 2 web servere med deres zoaner og domain navne. Problemet er at intern virker det meget godt men ekstern kan man ikke snakke rigtigt med DNS serveren. DNS server er sat rigtigt op på windows 2000.

Jeg har også tilføjet NAT adresser i ADSL routeren. Hvorfor virker den ikke ekstern. Hvad har jeg overset?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede czar Nybegynder
08. juli 2002 - 19:29 #1
har du en ip adresse og et domænenavn på en af zonerne...
Avatar billede bacs Nybegynder
08. juli 2002 - 19:51 #2
Ja, jeg har to domainer på en officiel IP adresse. I min DNS har jeg defineret de interne IP adresser således at server1 har 192.168.1.2 og server2 har 192.168.1.3.
www.multidanmark.dk ligger på 192.168.1.3 og www.godmorgendanmark.dk ligger på 192.168.1.2. Når nu man søger efter de to domainer så svarer 192.168.1.3 på alle forespørgsler.
Avatar billede czar Nybegynder
08. juli 2002 - 20:03 #3
accepteret svar? fusker...

undre du dig over du ikke kan forsørger en lokalnet ip adresse udefra?

DNS sker via port 53, du kan kun mappe porten et sted hen, altså kan du ikke have to servere... da kun en kan blive spurgt..
Avatar billede bacs Nybegynder
08. juli 2002 - 20:08 #4
Jeg er ny her i eksperten. Det var ikke mening at accepter svaret. Sorry. Jeg har kun en DNS server og jeg har tilføjet port 53 i min router så den peger på 192.168.1.2 som er min DNS server.