Avatar billede kumasan Nybegynder
08. juli 2002 - 15:31 Der er 11 kommentarer

kæmpe harddisk problem HJÆÆLP!

Mit problem er lidt kompliceret og vil tage lang tid at forklare, derfor vil jeg linke til en tråd i et andet forum hvor jeg har forklaret min problemstilling. Mit problem er stadig ikke løst, men her kan I se hvad andre har foreslået (og som ikke har virket).

http://www.hardwareonline.dk/traad.asp?fID=22&tID=29057
Avatar billede e.p. Nybegynder
08. juli 2002 - 15:54 #1
Kopieret fra http://www.hardwareonline.dk/traad.asp?fID=22&tID=29057
Jeg beklager at dette indlæg er så langt, men jeg føler mig nødsaget til at gå i detaljer og...

...Der er sket et eller andet!

En af mine kamerater havde sin harddisk ude ved mig for at lave lidt backup på den. Hans egen computer var gået i stykker da den sagde "ntfs.sys is either corrupted or missing" når han prøvede at starte sit system. Han har 2 harddiske og han kan ikke engang få lov til at installere Windows på hans lagerdisk (selvom hans systemdisk helt er fjernet)!!!!! han har stadig ikke fået den op at køre.

Nåh men tilbage til mit problem. Min ven er herude og han sætter sin harddisk i mit system og får brændt de ting ud han skal. Da han er færdig fjerner vi hans harddisk og genstarter. Ingen problemer her. Jeg har computeren tændt resten af dagen/aftenen og slukker den først da jeg går i seng.

Næste morgen vil jeg så tænde computeren og så siger den pludselig "BOOT DISK FAILURE; REPLACE SYSTEM DISK AND RESTART"

Jeg prøver alt, men den vil bare ikke starte op. Nu har jeg også 2 harddiske så jeg prøver at installere WinXP på min lagerdisk, men det kan den ikke. Efter den har scannet min hardware er der bare sort skærm.

Nu fjerner jeg så min system disk fuldstændig og denne gang lykkedes det at få installeret XP på lagerdisken.

Nu sætter jeg så min gamle systemdisk på som slave og starter op. Jeg får den der blå skærm hvor den vil scanne harddisken og det lader jeg den gøre. Den siger så:

"error in writing output logfile, the disk does not seem to be a windowsXP disk"

herefter starter windows men det tager næsten 4 minutter og det hele foregår OVERDREVET langsomt. Desuden kan man ikke se harddisken i "denne computer".

Det blev lidt langt det her, men der ligger en MASSE vigtigt skolearbejde på den disk så jeg vil gerne have den reddet.

Er der nogen der har oplevet dette problem og hvad fanden kan det være?? En Virus? det kom jo først efter min ven's harddisk havde siddet i, og hans virker stadig ikke!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juli 2002 - 16:09 #2
hvilket fabrikat er disken?
Avatar billede kumasan Nybegynder
08. juli 2002 - 16:14 #3
IBM, men nu kan jeg se den i windows, jeg kan bare ikke se den før jeg har formatteret og da jeg har vigtige data, er mit spørgsmål om der findes programmer der kan "recover" tabte data?
Avatar billede mini-me Nybegynder
08. juli 2002 - 16:15 #4
prøv a:\fdisk /mbr
Den genopretter master boot record'en på disken... det kan være det blot er den der er slettet..!!
Avatar billede kumasan Nybegynder
08. juli 2002 - 16:23 #5
hvis jeg skriver det går det jo ud over min systemdisk, det er min lagerdisk som jeg har som slave at den er galt med. Men der er ingen bootsektor på den for den har jeg slette vha. drivetest. Den blev jeg nødt til at slette ellers ville windows slet ikke starte op (selvom det var nyinstalleret på en anden harddisk).
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
08. juli 2002 - 16:53 #6
Har læst indlægget på hardwareonline, måske kan linux on a disk redde dine data.
Download denne fil.
URL: http://www.tux.org/pub/distributions/tinylinux/tomsrtbt/tomsrtbt-2.0.103.dos.zip

Install.bat skal køres i dostilstand jeg ved ikke lige hvordan man gør det i XP. Denne fil opretter en bootdiskette der vil køre linux uden brug af harddiskene overhovedet.

Jeg vil gerne hjælpe dig gennem brugen af linux hvis ikke du kender det, men det skal selvfølgelig ske inden du booter på disketten :) der kan du nemlig ikke komme på nettet.

Hovedsagen er at denne linux kan læse NTFS og VFAT, nogle gange også selv om windows ikke kan. Og derfor kan du måske kopiere dine vigtige data over på den anden HD.

/Hyttemeier
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juli 2002 - 16:54 #7
Ja der findes recover programmer, men de er ikke gratis: http://www.recover98.com
Avatar billede james_t_dk Juniormester
08. juli 2002 - 17:11 #8
Men du kan ikke gendanne overskrevne data.....

Her er nogle tools der er specifike for IBM diske.
DFT kan fortælle dig om alle fejl på disken.

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm
Avatar billede pentium4 Juniormester
08. juli 2002 - 17:32 #9
Avatar billede pentium4 Juniormester
16. juli 2002 - 14:22 #10
Er man gået i dvale eller hvad???
Avatar billede pentium4 Juniormester
10. februar 2003 - 04:02 #11
Hvad sker der???  Lukke-tid???