Avatar billede stinemor Nybegynder
07. juli 2002 - 12:43 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Hvordan starter jeg forfra?

Jeg har så mange fejl på min computer. Så jeg må nok starte forfra. Hvad skal jeg bruge (jeg vil køre med Windows XP og Office og Explorer og Outlook) og hvordan gør jeg.I må nok skære det ud i pap for mig :-)

Avatar billede wanix Praktikant
07. juli 2002 - 12:45 #1
Du putter din XP cd i. Og booter op på den. Så starter du en ny instalation.
Så spørger den på et tidspunkt om du vil er statte det gamle stryesystem (Formatere).
Det siger du så ja til. Så sletter du alt på harddisken.
Og har en ny instalation af XP.
Avatar billede stinemor Nybegynder
07. juli 2002 - 12:47 #2
hmmm..... hvad så med alle mine spil, dokumenter o.lign.?????
Avatar billede wanix Praktikant
07. juli 2002 - 12:48 #3
Ja de ryger jo. Ville du ikke starte for fra? ; )
Ellers smid cden i. Og kør en reparation. Så reparerer den instalationen.
Avatar billede stinemor Nybegynder
07. juli 2002 - 12:50 #4
jeg kører med Windows ME nu, kan jeg bare erstatte den med XP?
Avatar billede wanix Praktikant
07. juli 2002 - 12:53 #5
Ajj. Så er du nødt til at formatere.
Du kunne godt opgradere. Men der bliver tit mange fejl ved det.
Og det var du jo ikke intereseret i.
Og de fleste af dine spil og programmer virker så alligevel ikke i XP.
Så du er nødt til at gøre som jeg foreslo først.
Dine dokumenter kan du vel smide ned på disketter.
Eller på cder. Hvis du har en brænder.
Avatar billede kunze Nybegynder
07. juli 2002 - 12:54 #6
stinemor > Det mister du. Hvis du vil beholde det så smid det over på D-Drevet hvis du har et. Eller brænd det.

Mvh
Kunze
Avatar billede kunze Nybegynder
07. juli 2002 - 12:54 #7
stinemor > Du SKAL formatere. Opdatering fra et Windows til et andet vieker ikke.

Mvh
Kunze
Avatar billede wanix Praktikant
07. juli 2002 - 12:56 #8
Godt kunze.
Avatar billede kunze Nybegynder
07. juli 2002 - 12:59 #9
wanix > Hehe. Jeg ved godt at det er muligt. Men det kommer til at fungere meget dårligt efter opdateringen. :)
Avatar billede wanix Praktikant
07. juli 2002 - 13:06 #10
Ja det ved jeg godt. Det siger jeg da også:

Du kunne godt opgradere. Men der bliver tit mange fejl ved det.
Avatar billede tubber Juniormester
07. juli 2002 - 13:07 #11
Syntes nu i lige er hurtige nok, hun siger jo i skal skære ud i pap ergo er hun nok ikke inde i flerbruger system, sikkerhed osv. som ligger i XP....

Derfor vil jeg foreslå hun faktisk vælger at opgradere (jeg ved godt det ikke altid er lige heldigt, men det kan faktisk tit gå godt hvis de 2 operativsystem bruger samme sprog eksempelvis dansk), og kører med det lidt og ser om der er fejl eller ej, og så bruger lidt tid på at sætte sig ind i det, og læser lidt i helpfilen om sikkerhed og sådan.....

stinemor: når du opgradere så skal du lade den stå med fat32 på c-drevet ellers kan du gøre sådan du ikke umiddelbart kan få kontakt til det drev og miste en masse data. Der er så nogle programmer og spil der vil virke og andre der ikke vil men det vil tiden vise om hvilke gør hvad.....

Hvis du så er tilfreds med installationen kan du lade den blive, er du tilfreds med XP men ikke som det pt. kører så kan du geninstallere, og hvis du har læst godt i helpfilen så skulle du også være ude over de fleste dumme fejl man kan lave under installationen.
Du kan så under en geninstallation vælge NTFS for at udnytte den sikkerhed der er (igen lad c-drevet være fat32), det gøres så ved at formatere de resterende partitioner i NTFS.....

/Tubber
Avatar billede stinemor Nybegynder
07. juli 2002 - 13:17 #12
tusind tak Tubber for din omtanke.....ja jeg blev godt nok lidt forvirret...... Det vil jeg prøve! Jeg har mange ting liggende, bl.a. Office.... skal den også flyttes over?
Avatar billede tubber Juniormester
07. juli 2002 - 13:18 #13
Det var da så lidt :O)

Nej den skal ikke flyttes ved en opgradering......
men det kan være den skal geninstalleres, skal den det installere du den bare oven i den gamle så virker den igen :O)
Avatar billede tubber Juniormester
07. juli 2002 - 13:20 #14
Hov sådan skulle du kunne gøre det med alle dine programmer :O)
men prøv at starte dem først og se om de virker, for en del gør og det spare dig en del arbejde :O)

Vil lige sige til de andre, jeg gør aldrig det selv med bare at opgradere, men der er også forskel på hvilken kendskab den enkelte bruger har til forskellige styresystemer og flerbruger kan være meget svært for nybegyndere, da man faktisk kan komme til at gøre sådan man ikke kan få kontakt til computeren eller systemet og man kan også komme til at lukke sig selv ude af systemet :O/
Avatar billede tubber Juniormester
07. juli 2002 - 13:24 #15
Takker for point Stinemor :)
Avatar billede tubber Juniormester
07. juli 2002 - 13:25 #16
Stinemor: Vil du have yderligere hjælp kan du kontakte mig via ICQ (#16780329) eller mail (krog-frandsen@mail1.stofanet.dk) :O)
Avatar billede stinemor Nybegynder
07. juli 2002 - 13:34 #17
Tak Tubber, det er sødt af dig :-) Det kan godt være jeg vil gøre brug af dit tilbud.
Avatar billede stinemor Nybegynder
07. juli 2002 - 13:37 #18
Mit største problem ligenu er nok, at jeg slet ikke ligger inde med nogle af CD'erne til min computer, de er forsvundet herhjemmefra
:-(. D.v.s. jeg må anskaffe dem igen.

Men en kammerat har XP og Office. Selvom jeg nu egentlig har det bedst med ME for den har jeg ligesom lært at kende nu.

Jeg skal på EDB-kursus her til efteråret - hoooold da op hvor jeg glæder mig til det..... så kan det være jeg ikke er så dum til til det mere :-)
Avatar billede tubber Juniormester
07. juli 2002 - 13:41 #19
Lydder interessant med det kursus :O)
Avatar billede kunze Nybegynder
07. juli 2002 - 16:28 #20
tubber > Alle spil fungerer både med NTFS og FAT32 vil jeg da mene.

Stinemor > Hvis du kender Windows 95 så kender du også 98. Ligesom hvis du kender 2000 eller ME så er XP det samme. De er alle ens.
Jo hurtigere du kan komme af med ME jo bedre. Det virker slet ikke.
Jeg vil faktisk anbefale Windows 2000, men det er nok for svært for dig. Det er ikke lige til med de lidt mere tekniske indstillinger og installationen. Gå efter XP og for guds skyld professionel.
Undlad at opgradere. Så vil du have store problemer igen efter kort tid.

Mvh
Kunze
Avatar billede tubber Juniormester
07. juli 2002 - 17:36 #21
kunze: jo det er rigtigt - skriver jeg da de ikke gør ?

Det jeg skriver er at hun kan få problemer med at komme i kontakt med CD drevet hvis det er NTFS og hun bliver nød til at boote fra en diskette.......
Avatar billede tubber Juniormester
07. juli 2002 - 17:37 #22
ME og 2000 er ikke det samme kunze......
ME er ikke flerbruger system sådan som Linux,Unix,BSD,NT,2000 og XP.......

Og nej det er IKKE smart bare at kaste sig ud i at installere fra bunden hvis man kun kender 95/98 eller ME....
Avatar billede kunze Nybegynder
07. juli 2002 - 17:50 #23
tubber > Det forstod jeg på det du skrev:

"
stinemor: når du opgradere så skal du lade den stå med fat32 på c-drevet ellers kan du gøre sådan du ikke umiddelbart kan få kontakt til det drev og miste en masse data. Der er så nogle programmer og spil der vil virke og andre der ikke vil men det vil tiden vise om hvilke gør hvad.....
"

Ok, forstår nu.

ME og 2000 er som XP Home og XP Pro. Sådan et det ment. Men ME må siges at være mislykket. :)

Hvis man skal installere et hvilket som helst OS er det nødvendigt med en god og solid grundviden. Jeg siger ikke at hun skal kende 95/98 eller ME for at installere XP. Hun siger at hun har vennet sig til ME, og så siger jeg at de er stort set ens. :)

Mvh
Kunze
Avatar billede tubber Juniormester
07. juli 2002 - 18:12 #24
ME er ikke flerbruger, der er ikke de private mapper og de permissions osv.......

Det jeg mener er de programmer og spil der ikke virker skal bare installeres igen, det er ikke alle hvor der står info i registringsdatabasen hvor de så kommer med over i den opgradering, så der er måske nogle DLL filer der skal regges igen, og det er nemmest for en nybegynder er at installere programmet igen, frem for at køre regsrv32 i en dospromt.....
Avatar billede kunze Nybegynder
07. juli 2002 - 21:23 #25
tubber > Siger jeg heller ikke. :)

Så er jeg helt med mht. spillene. :)

Mvh
Kunze
Avatar billede tubber Juniormester
07. juli 2002 - 23:28 #26
kunze: du siger da at 2k og me er det samme ?

<kunze>
ME og 2000 er som XP Home og XP Pro...
</kunze>

Det jeg mener er at hvis alle drev er NTFS, og du så booter med en 95/98/98se/ME bootdisk så kan du ikke se disse drev.....har du et der er fat32 kan du kører et prog som partitionmagic og konvetere filtabellen fra NTFS til fat32 uden at miste data, grunden til jeg siger det skal være C-Drevet (systemdrevet) er at det er det mest følsomme, så der kan ske fejl under sådan en konvetering......
Avatar billede stinemor Nybegynder
08. juli 2002 - 00:17 #27
hmmm sikke dog en diskussion jeg har fået sat i gang :-)

Ja, jeg er nybegynder i at sætte programmer op. Har aldrig prøvet det før at starte en maskine op fra bunden. Men helt grøn er jeg dog ikke, i hvert fald ikke på brugerfladen. Jeg har interessen og det må vel siges at være et godt sted at starte. :-)

Jeg har fået fat i cd'erne igen til ME og Office, så jeg installerer dem i morgen ovenpå de i forvejen installerede. Så retter de vel de fejl der er - forhåbentlig. Ellers må jeg pille alt ud af computeren og lægge det på cd'ere eller floppy, og så formaterer hele maskinen om igen. Pyha.....det er ret besværligt og tidskrævende det her hva?

Men hvad..... jeg lærer det jo nok med tiden :-))
Avatar billede stinemor Nybegynder
08. juli 2002 - 00:21 #28
men når jeg installerer ME og Office oveni de gamle, så mister jeg da ingen data, vel??? Det er vel ligesom at restaurerer væggene på et hus...... indboet bliver stående..... hvis du forstår hvad jeg mener :-)?
Avatar billede tubber Juniormester
08. juli 2002 - 00:57 #29
Jo jo sådan kan du også gøre det :O)
Men igen kan du resikere der er enkelte programmer der skal installeres igen :O)
Og tilbudet står stadig åbent :O)
Avatar billede stinemor Nybegynder
08. juli 2002 - 20:03 #30
jeg takker :-D

programmerne kan jeg bare ligge ind igen bagefter, bare jeg er 100% sikker på, at mine dokumenter o.lign. bliver liggende.

Lige et enkelt spm mere :-) Jeg har opdelt min harddisk i [A],C,D,E,F,[G],[H]. Jeg skal vel ikke til at opdele den igen vel? Pleeeeease!
Avatar billede stinemor Nybegynder
08. juli 2002 - 20:04 #31
jeg har også opdelt maskinen i flere brugere. Hvordan vil min maskine reagere på det?
Avatar billede tubber Juniormester
08. juli 2002 - 23:30 #32
Den skulle ikke ændre noget med de brugere......
Men er ikke sikker er ikke så kendt i det med flere brugere på en ME........

Du skal ikke dele dine diske igen :O)
Avatar billede kunze Nybegynder
08. juli 2002 - 23:42 #33
ME og 2000 er som XP Home og XP Pro... = ME og 2000 er for hinanden hvad XP Home og XP Pro er for hinanden. :)

Mvh
Kunze
Avatar billede stinemor Nybegynder
10. juli 2002 - 10:31 #34
så lykkedes det at installere ME ovenpå igen. Det ser ud til at fungere fint. Har kun et lille problem. Den er opsat til Explorer 5.5 og når jeg forsøger at opdatere til Explorer 6 til installerer den ikke alle komponenterne????
Avatar billede tubber Juniormester
10. juli 2002 - 12:33 #35
Der skal du vælge custom install mener jeg for at få muligheden for at få alle componenter :O)
Avatar billede kunze Nybegynder
10. juli 2002 - 13:43 #36
stinemor > Har du brug for 6.0 ? Well. Vælg Fuld Installation eller Custom som tubber siger. :)

Mvh
Kunze
Avatar billede tubber Juniormester
10. juli 2002 - 19:38 #37
kunze: hvis man vælger fuld install, installere vist ikke det hele....
Avatar billede kunze Nybegynder
10. juli 2002 - 19:44 #38
tubber > Lyder lidt underligt. :)

Mvh
Kunze
WARNING! IT Butikken har DÅRLIG service.
Avatar billede tubber Juniormester
11. juli 2002 - 06:26 #39
Ja ved det, men det er jo microsoft......
Avatar billede kunze Nybegynder
11. juli 2002 - 10:57 #40
Det er det jo :\
Avatar billede stinemor Nybegynder
11. juli 2002 - 16:09 #41
nu har jeg slettet alt jeg har hevet ned af explorer 6.... og nu virker det hele fint igen.

Prøver lige een gang til.....
Avatar billede tubber Juniormester
11. juli 2002 - 19:56 #42
:O)

*GO* Stinemor *GO* Stinemor
Avatar billede stinemor Nybegynder
12. juli 2002 - 10:46 #43
ja ja tubber...... jeg kører jo løs derudaf..... :-D

Hmmmm..... med hensyn til flere brugere..... efter jeg lagde ME ind igen, fik jeg jo som bekendt problemer med at opdatere til Explorer 6. Jeg har virkelig måtte køre rundt på maskinen for at finde ud af hvilke ting der hører med til den opdatering for at kunne slette den igen. Og så er det at det undrer mig...... da jeg skiftede til min anden bruger, måtte jeg gøre det samme herinde ellers meldte den om fejl hele tiden?????

Tror sgi den er blevet tosset min puter.....:-)