Avatar billede lobster Nybegynder
07. juli 2002 - 00:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

En automatisk fremload af billeder - bare er tip

Jeg skal lave en hjemmeside med en masse billeder. Der kunne jeg godt tænke mig at lave en php funktion som automatisk gik ned og hentede alle billederne i en mappe, og smed dem op på siden i nogle faste dimensioner.

Det jeg godt vil vide er hvilke "område" af php jeg skal ha fat i. Evt. en henvisning til php manualen.

På forhånd tak.
Lobster
Avatar billede dsb Nybegynder
07. juli 2002 - 00:19 #1
for bare at rode mappen igennem og vise billederne i nogle faste dimensioner kan du vist nøje dig med readdir()
http://www.php.net/manual/en/function.readdir.php

men hvis du vil lave små thumbnails skal du have GDlib installeret og have fat i image funktionerne. (har ikke noget erfaring her)
http://www.php.net/manual/en/ref.image.php
Avatar billede tipsen Nybegynder
07. juli 2002 - 00:23 #2
Prøv evt. at søge efter "Gdlib" og "fotoalbum" her under php - så finder du vist mange ældre spørgsmål med præcis samme problemstilling!
Avatar billede lobster Nybegynder
07. juli 2002 - 00:23 #3
Ideen er at man bare skal smide billederne i mappen, også skal de automatisk dukke frem på siden - uanset filnavnet...
Avatar billede lobster Nybegynder
07. juli 2002 - 00:25 #4
Jeg tror jeg har fat i noget - TANX...
Avatar billede muddi Praktikant
07. juli 2002 - 06:07 #5
Jeg har et script der kan det der, hvis du er interesseret i noget kode ?
Avatar billede webmasterdk Praktikant
07. juli 2002 - 06:25 #6
muddi >> Feel free to upload @ http://script.webmasterdk.dk :)
Avatar billede muddi Praktikant
07. juli 2002 - 06:45 #7
webmasterdk >> jamen det vil jeg da gøre i morgen... jeg skal lige sove lidt. Jeg blev overfaldet af 4 idioter på Hovedbanegården i nat, så jeg har brug for at sove lidt! Skal bare holde øje med min storebror, som muligvis har fået en hjernerystelse efter at være blevet sparket i hovedet!
Jeg hader sådan nogen idioter - at man ikke kan gå hjem efter at have været i biografen, det er sgu for latterligt!

sorry, skulle bare lige skrive det :o) forgive me!
Avatar billede pnielsen Nybegynder
11. juli 2002 - 00:39 #8
sikke et svar *S* ... håber det går bedre !
Avatar billede muddi Praktikant
11. juli 2002 - 03:14 #9
pnielsen >> Jo tak :o)