Avatar billede mp Nybegynder
17. august 2000 - 01:29 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Kan 2 pc\'ere med samme ip i Lan net fungere uden konflikt ?

Jeg ved, at det er noget \"fusk\" at have 2 pc\'ere i samme lan net med samme ip, men grunden til, at jeg vil have det er, at kunne undgå at have pc nr. 2 stående som server (kører nu sygate). Jeg kan kun logge på inet med min tildelte ip (StofaNet). Dvs. jeg vil koble begge pc\'ere (med samme ip)op mod mit modem (COM21) via et hub. Jeg har hørt om noget programmel der kan skjule en pc\'s ip, hvilket er kravet for at løse problemet. Jeg ved ikke om programmet egentligt findes og om det virker !!

Avatar billede mp Nybegynder
17. august 2000 - 01:43 #1
Uups - Jeg glemte lige at fortælle at jeg kører Windows98ce på begge maskiner
Avatar billede phylox2 Nybegynder
17. august 2000 - 03:40 #2
Du kan ikke gøre det på den måde, som du beskriver her!

Det vil sige, at du bliver nødt til at have en server stående.

Hvis du dog gerne vil kunne bruge flere computere på det interne LAN, skal du købe en router, som virker på den måde, at alle maskinerne får samme IP ud af til, hvilket vil sige, at der ikke skal bruges en server computer for at de andre kan køre .. de kan køre, som de selv vil :)

Men, igen, det kan ikke lade sig gøre, uden en servermaskine eller en router. Desværre ! :(
Avatar billede bt Nybegynder
17. august 2000 - 08:24 #3
Jeg har 4 maskiner kørende på et ISDN modem.
Mastermaskinen kører WIN98 med internet deling, det betyder nemlig at der kun er et IP nr udaftil.
Mastermaskinen skal selvfølgelig køre for at de andre kan komme på nettet, men det virker fint.
Se evt Microsoft artikler om dette og hvordan det sættes op.
Avatar billede unicorn Nybegynder
17. august 2000 - 09:36 #4
Jeg kører selv på Stofa med flere klienter. Hvis du har en NT som internet-server, så brug programmet WinRoute, hvis det er en W9x så brug SyGate. Du kan finde dem begge på TuCows.

For at alle maskinene kører rigtigt, skal maskinen med Stofa\'s IP nr (Serveren) køre server programmet - den samme maskine skal du give et extra IP nr 10.0.0.1 og resten af maskinerne giver du efterfølgende IP nr (10.0.0.2 osv). Hvis serveren (Stofa maskinen) har NAT aktiveret, kan du ikke se forskæl om du går på nettet med serveren eller de andre - de andre skal dog have rettet i netværks opsætningen at deres DNS og Gateway er 10.0.0.1.

Når alt kører kan du sidde på en af de andre maskiner og logge dig af og på, lige som om du sad på serveren.

Hvis du går på www.winroute.com, så ligger manualen under Support. Her kan du læse hvad NAT er, og hvordan clienterne skal sættes op.

Det optimale er, hvis du køber et extra netkort til den maskine som skal være internet server. Så forbindelsen ud til Stofa forgår på et kort og alt lokal trafik forgår på et andet kort.

Der er også en anden løsning, som hedder W98se. Der medfølger et lille program som kan det samme, men min erfaring er desvære at det går remlig tit ned...
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
17. august 2000 - 09:49 #5
Du kan under ingen omstændigheder køre i et netværk med to maskiner med samme ip !
Avatar billede mp Nybegynder
18. august 2000 - 01:14 #6
jO MAN KAN !
DER SKAL BARE FUSKES LIDT !
Der er lavet noget software der internt kan \"skjule\" pc\'erne i et lan netværk.
Avatar billede quaser Nybegynder
18. august 2000 - 01:37 #7
Det er vel også det du gør.
Ved at sætte en sygate-server op skjuler du at der er andre end selve sygate maskinen på linien.
Stofanet kan altså ikke se at du bruger en anden maskine end den du har kaldt op med.
(gider ikke at have en diskusion her, men Stofanet kan måske godt se det, teoretisk)

Du kan umuligt have 2 maskiner med samme ip på samme LAN, det GIVER konflikt.

Og det er for mig at se også unødvendigt
Avatar billede mp Nybegynder
18. august 2000 - 04:17 #8
Jeg kan kun give dig ret i det første, men den \"skjulning af ip\'en i Sygate må kunne overføres - tekniskt

Jeg har en nabo koblet op på min nuværende Sygate og det koster vel ca. 3.000 om året i el, at have en server stående.
Avatar billede unicorn Nybegynder
18. august 2000 - 11:32 #9
Som info, uden at give en større diskution....

Bruger man Proxy uden NAT funktion til at dele sin netadgang kan Stofa intet se. Alle requests der sendes ud gennem Proxy\'en forgår som på en normal PC\'er.
Bruger man derimod NAT Proxy, så bruger man forskællige port til hver client. Det kan stofa se, men de reagerer ikke på det. Jeg har brugt NAT i 1 år nu og har snakket med et par stykker af deres supportere, som også bruger denne løsning.

En god forklaring på NAT kan i se her: http://www.uq.net.au/~zzdmacka/the-nat-page/natinformation.html

Man kan altså godt have to maskine med samme IP, men man bruger altså kun denne løsning hvis man gerne vil have store problemer med sit netværk (eller som i kan se på forklaring, har en NAT mellem de to maskiner).
Jeg er SysAmin på en af vores Universiter, og vi har ikke to maskine med samme IP. Det giver altså kun problemmer!
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
18. august 2000 - 11:40 #10
Hvis man har to maskiner med samme ip, kan netværket ikke fungerer, da begge maskiner vil forsøge at svare på de pakker der kommer forbi.
Samtidig er det umuligt for de to maskine at snakke sammen, da afsenderen af en pakke selv vil forsøge at svare på den.
Du kan godt skjule visningen af Ip-adr. men det er kun en ting der sker for brugeren og ikke for server og programmer.
Avatar billede midgaardsorm Nybegynder
18. august 2000 - 11:40 #11
Ps. Hvad er det for maskiner siden du kører Windows CE ???
Avatar billede strych9 Praktikant
18. august 2000 - 16:52 #12
Du kommer ikke udenom at skulle bruge en proxy server hvis du vil have to maskiner med samme ip på Internet. Hvis det er strøm der bekymrer dig hvorfor bruger du så ikke bare WakeOnLAN?

unicorn>>> 10.0.0.1 er en dårlig løsning. 192.168.*.* er reserveret til LANs og det formål du opridsede.
Avatar billede mp Nybegynder
18. august 2000 - 21:18 #13
jaja WakeOnLAN - hvordan vil du så slukke pc\'en igen ??????
Netbus, backoffice, subseven mm - installerer jeg IKKE !

Jeg vil meget gerne se et bud på hvordan man kan \"fuske Windows98cd\" til at ignorere ip konflikter mm
Avatar billede strych9 Praktikant
18. august 2000 - 22:18 #14
hehehe hør nu. Jeg har læst flere temmelig tykke bøger om TCP/IP og jeg ved hvad der foregår bag kulisserne så at sige. Du kan ikke fuske dig frem til sådan noget der. Det er proxy eller ingenting, så accepter det dog ;)
Avatar billede phylox2 Nybegynder
18. august 2000 - 22:25 #15
Og så tillader jeg mig lige at svare en gang til!
Avatar billede elmquist Nybegynder
19. august 2000 - 14:16 #16
Du kan ikke samtidig have 2 identiske IP-adresser på et og samme LAN. Det svarer til at der er to der har præcis samme telefonnumer. Det dur ikke. Den eneste løsning jeg umiddelbart kan se på dit problem (Du vil ikke have en proxyserver kan jeg forstå) er at dine maskiner jævnligt tjekker om den anden er tilstede. Hvis ikke tildeler maskinen sig selv den rigtigt IP-adresser og agerer proxy for den anden. Når den anden maskine kommer op, finder den ud af, at der allerede eksisterer en maskine med den ønskede IP adresse, og bliver nød til at gå via denne maskine for kommunikation.
Dette kræver at dine maskiner jævnligt tjekker om den maskine der agerer proxy nu også er oppe, for ellers må en anden overtage jobbet som proxy-server. Jeg kan allerede på nuværende tidspunkt se en hel masse algoritme udvikling der skal laves for at undgå at to maskiner bliver proxy samtidig, og som sørger for at en session ikke går tabt, bare fordi proxyserveren ikke gider være proxy server mere. Det er desuden ikke muligt at skifte IP-adresser \"on the fly\" på en MS Win 98, så der skal også en del kodning til.

Summa sumarum, lyt til strych9 det er næsten fuldstændig korrekt (hvis du kan finde ud af at lave det ovenstående behøver du ikke bekymre dig om at en server bruger 3.000 kr om året i strøm).
Avatar billede mp Nybegynder
19. august 2000 - 23:13 #17
Så har du jo også kommet med en delvis besvarelse af mit spm. (er iøvrigt snart udd. datamatiker), men jeg ville gerne slippe for at lave noget software der kan løse mit (og tusindvis andres) problem. Jeg ved bare at noget lign. beskrevet software findes.
Hvorfor vil du ikke have de point ?
Avatar billede strych9 Praktikant
19. august 2000 - 23:48 #18
Jeg tror det er fordi at selv om hans ide måske er teoretisk mulig så er den næsten dødfødt i praksis, men det finder du nok ud af når du skal til at sætte det op ;)
Alene det at få Win98 til at acceptere 2 netkort kan være vanskeligt til tider, men hvad.. du er jo næsten nyuddannet datamatiker og vidste godt alt det her fra starten af. Så må jeg sandelig hellere lade være med at prøve at fortælle dig noget.
hehe ok undskyld jeg kunne ikke dy mig.
Avatar billede elmquist Nybegynder
20. august 2000 - 22:41 #19
Hvorfor jeg ikke vil have de point? spørger du. Fordi jeg opfatter mit indlæg mere som en kommentar end som et svar. Har desuden været væk fra disse sider i mange måneder så jeg er nok også lidt uvant med hvordan al dette med point virker :-)
Avatar billede mp Nybegynder
24. august 2000 - 01:59 #20
lukker spørgsmålet ! nu hvor elmquist ikke vil have de point.