Avatar billede kulvan Nybegynder
05. juli 2002 - 02:42 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

kun secondary eller primary virker ?

HEj alle,

I setup kan kun enten secondary eller primary anvendes, hvilket betyder at kun 2 elementer kan fungere.
Jeg vil gerne installere en ekstra HD 4 GB ældre.
har 2 HD (6 master, Maxtor og 4 gb) plus 1 brænder(HP).
Lige gyldig hvilken pin-setteing for master/slave kan den kun bruge enten primary eller secondary IDE dvs. jeg kan finde begge HD pð primary eller begge pð secondary eller jeg kan finde HD og brænder pð primary eller pð secondary, men det er umuligt at finde fx HD pð primary master samtidig med HD pð secondary master eller slave.
ER det IDE controlleren der er i stykker eller hvad ....?
Pð forhðnd tak .....
Avatar billede jimse Nybegynder
05. juli 2002 - 07:58 #1
Har du sat jumperne rigtigt på alle enheder?
Oprindelig hardisk jumpet som master på kabel 0 "nye" HD jumpet som slave på kabel 0. Brænderen jumpet som master på kabel 1.
Normalt betyder det ikke noget hvilket stik du bruger til hvad på det enkelte kabel, hvis man ikke bruger kabel select, men prøv alligevel at sætte masteren på det første stik på kablet og slaven på det yderste stik.(et skud i tågen).
Avatar billede peet-49 Novice
05. juli 2002 - 09:47 #2
Mange af de nye HD er jumpet cableselekt, så det er ikke ligemeget hvor på kablet slave og master sidder. Du kan prøve med een på hver IDE, og se om ikke det kører, det er jeg sikker på. Du kan få det hele til, at virke, når de er jumpet rigtigt.
Avatar billede jimse Nybegynder
05. juli 2002 - 09:52 #3
Jumpersetting:
MA = Master
SL = Slave
CS = Cable select
Avatar billede peet-49 Novice
05. juli 2002 - 10:58 #4
jimse> Du glemte, at en del også har stand alone.
Avatar billede lazac Nybegynder
05. juli 2002 - 11:59 #5
I nogle bios'er har du mulighed for at deaktivere den ene eller begge ide-kanaler. Prøv at checke det.
Avatar billede kulvan Nybegynder
05. juli 2002 - 17:33 #6
nð ...jeg kunne kun fð de to HD til at virke hvis jeg satte dem pð cable-select ?!? men sð fik jeg da dem koblet op pð hver sin IDE controller. Og söreme om ikke jeg fik brænderen pð som slave pð primary sð det var jo fint. Men, sð da jeg save/eksit bios og genstartede sð ville skærmen ikke starte op !?!?!? hmm ....jeg har droppet det hele og köbt en ny 60 GB harddisk som forhðbentlig virker bedre ...der er i hvert fald mere plads hehe. Tak for hjælpen alle  point deles af peet49 og jimse ....bios svaret var ogsð ok men det havde jeg sat til "both" ha en god dag ...
Avatar billede peet-49 Novice
05. juli 2002 - 18:41 #7
Takker og fortsat god dag.