Avatar billede jaxo Nybegynder
04. juli 2002 - 19:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjemmenetværk??

Problem

Computer 1

Windows XP
Netkort1: ADSL
Netkort2: Computer 2

Computer 2
Windows ME
Netkort1: Computer

Computer 2 skal være på netværket og internet gennem Computer 1.

Hvordan skal man gøre, meget gerne en detaljeret forklaring.

På forhånd tak :)
Avatar billede olelar Nybegynder
04. juli 2002 - 19:43 #1
Netkort 1 XP Wan IP, Wan Gateway og DNS og afkrydning af deling af Internetforbindelse
Netkort 2 XP Intern IP og default gateway Wan IP
Netkort 1 ME Intern IP og default gateway intern IP på netkort 2 XP
Avatar billede jaxo Nybegynder
04. juli 2002 - 19:52 #2
Jeg er ikke ret god til alle de fagudtryk så hvis du gad og beskrive det lidt bedre ville jeg blive glad...
04. juli 2002 - 19:57 #3
kan de 2 computere køre almindelig net
Avatar billede patrick18 Nybegynder
04. juli 2002 - 20:00 #4
kig på dette spm bare reng med det er fra xp til me ikke fra xp til xp
http://www.eksperten.dk/spm/232449
Avatar billede e.p. Nybegynder
04. juli 2002 - 21:54 #5
Her: http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/icsxp/index.htm finder du en meget detaljeret guide med billeder...
Avatar billede jaxo Nybegynder
05. juli 2002 - 19:30 #6
Jeg har prøvet den guide men fatter ikke en brik af det...
Avatar billede e.p. Nybegynder
05. juli 2002 - 19:46 #7
Hmmm....det var ellers en detaljerede forklaring ??
Avatar billede e.p. Nybegynder
05. juli 2002 - 20:07 #8
Før ICS installeres, skal man sikre sig at man er logget på som Administrator eller som en bruger med Administrator-rettigheder.

For at installere ICS åbnes "Netværksforbindelser"
--> kontrolpanel -->  "Netværksforbindelser"
Højreklik på den netværksforbindelse der etablerer forbindelsen til Internet (her kaldt "Internet Opkald") og vælg Egenskaber:

Vælg fanebladet Avanceret og under "Deling af Internetforbindelse" vælges følgende:
* "Tillad andre brugere på netværket at oprette forbindelse ...":
* "Opret en opkaldsforbindelse, når en computer .....".
* "Tillad andre brugere på netværket at kontrollere eller deaktivere den delte Internetforbindelse"

Bemærk at det er muligt at beskytte forbindelsen med ICF, Internet Connection Firewall (under "Firewall til Internetforbindelse"). ICF beskytter forbindelsen imod uønsket indkommende trafik, imens uønsket udgående trafik (f.eks. fra en "trojan"-virus) ikke bliver blokeret. Derfor er det stadig en god idé med en personlig firewall, f.eks. ZoneAlarm eller Tiny Personal Firewall. Begge kan downloades og benyttes gratis for private. Tryk evt. på "Lær mere om Firewall til Internetforbindelse" for yderligere information om ICF.
Tryk Ok.

Harddisken vil snurre lidt imens drivere til NAT, DHCP allocator, DNS Proxy, Auto-dial og ICS API automatisk indlæses fra driver cache kataloget på harddisken (\Windows\ Driver Cache\i386\).

Hvis der på nettet i forvejen findes en PC med IP adressen 192.168.0.1, vil man få en fejlmeddelelse i sin Taskbar

Dette stopper ICS indtil adressekonflikten er løst ved at skifte IP adresse på den anden PC der i forvejen har IP adressen 192.168.0.1.

Nu er ICS installeret og aktiveret, uden brug af CD-ROM og uden at det er nødvendigt at reboote - elegant! Som med Windows 2000 må det formodes at man ikke behøver tænke over ServicePack level, men at Windows XP vil sørge for selv at checke for eventuelle opdateringer under installationen. Altså ikke nødvendigt at installere ServicePack igen, selvom der installeres driver/software fra det originale medie.

Klienter:
Klienterne konfigureres til automatisk tildeling af IP adresse

>>>>Jeg poster lige det her, og redigerer noget mere :-) <<<<<
Avatar billede e.p. Nybegynder
05. juli 2002 - 20:38 #9
Serveren:
Til forskel fra tidligere Windows versioner, skal man ikke konfigurere Internet Explorer til at benytte netværksforbindelse, men i stedet køre "Guiden Netværksinstallation", enten fra Start -> Alle programmer -> Tilbehør -> Kommunikation -> Guiden Netværksinstallation

Da det er en XP vi kører på sker der intet, tryk Ja og fortsæt guiden
Klik Næste >
Så skete der noget, XP detekterer at en PC på samme netværk kører ICS. Tryk Næste >
Som altid når man kører Netværksguiden, får man mulighed for at ændre Computernavn. Tryk Næste >
Desværre skal man som altid indtaste navnet på arbejdsgruppen, indtast f.eks. det samme som på ICS maskinen og tryk Næste >
Så kan man gennemse indstillingerne inden man trykker Næste >
Der arbejdes og filer kopieres, efter et kort stykke tid.....
får man at vide at "Du er næsten færdig...".
For at få andre PC'er til at benytte ICS med styring af opkaldsforbindelse og disse PC ikke kører Windows XP, kan man benytte Netværksguiden på XP-cd'en eller "Oprette en diskette til netværksinstallation". Vælg det sidste og tryk Næste >
Isæt en tom diskette og tryk Næste >
Der kopieres filer. I virkeligheden kopieres der kun én fil til disketen, "Netsetup.exe".
Der kommer en kort vejledning i at køre et program fra en diskette, tryk Næste >
Endelig færdig, tryk Udfør
Og så lige en genstart!
Hvis denne besked ikke kommer, anbefales det at man selv genstarter PC'en.
Efter genstarten kan man åbne for "Netværksforbindelser" og se at man har fået en Internetgateway forbindelse

Klienten:
Internet Explorer konfigureres til at benytte lokalnettet som Internetforbindelse, ved at starte Guiden Internetforbindelse:
og vælge lokalnet som forbindelse til Internet:

Husk at slå "Automatisk registrering af proxyserver" fra (vi ved der ikke er nogen Proxy server, så vi vil ikke spilde tid på at lede efter en):

Kør guiden igennem.
Istedet for at køre Guiden Internetforbindelse, kan indstillingerne rettes manuelt, gå til Egenskaber for Internet:
Det er også her man kan starte Guiden, hvis genvejen mangler, ved at trykke på knappen "Indstil..."
Marker "Ring aldrig til en forbindelse":
Tryk på "Lan-indstillinger..." og fravælg "Automatisk registrering af indstillinger". Check at alle øvrige også er fravalgt:.
Nu er klienterne klar til at surfe på Internet med Browser, via ICS

Hvis klienten ikke er en Windows Xp og det ønskes at kunne kontrollere (lukke) Internetforbindelsen efter behov, køres Netsetup.exe på klienten. Den kan køres fra Windows XP CD-ROM eller fra den diskette man kan lave med "Guiden Netværksinstallation". Bemærk at for at kunne kontrollere forbindelsen, skal IE mindst være version 5.01.

Bemærk at man kun behøver at køre "Guiden Netværksinstallation" hvis man ønsker at kunne fjern-kontrollere sin opkaldsforbindelse. Hvis man blot vil have adgang til Internet er det nok at konfigurere IE til "Internet via Netværk".