Avatar billede aspii Nybegynder
04. juli 2002 - 11:15 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Problemer med tilgang til A-drev og netværksdrev i Dos-prompt

Hej.

Jeg har et ret underligt fænomen på en ret ny PC'er.

Nogen gange når man starter PC'eren op, kan man ikke få adgang til A-drevet, hverken gennem Dos-prompt, eller gennem "Denne Computer".

Nogen gange kan den heller ikke få adgang til netværksdrevene (til en Novell-Server) gennem Dos-prompt.

Løsningen er så at genstarte, hvorefter den muligvis virker. Alt andet på PC'en fungerer fint.
Det kan nogen gange være nødvendigt at genstarte et par gange for at få gang i det. :(

Håber i kan hjælpe mig her.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. juli 2002 - 11:52 #1
det lyder som om bios driller dig, prøv at Loade Default Setup og test med den indstilling.
Avatar billede aspii Nybegynder
04. juli 2002 - 13:28 #2
Jeg fandt ud af hvad der var galt med a-drevet ..

Hvis jeg tog drevet ud af maskinen, og lod den ligge løst, fungerede det helt fint, så jeg ringede ned til forhandleren, som indrømmede at drevet af og til skulle justeres i kabinettet, for at virke ordentligt (skod bambus kabinet ;) ..).

Men hvorfor den ikke altid vil gå på netværket fra dos er stadig uløst.

Men der mener du at en BIOS default evt vil kunne løse problemet ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. juli 2002 - 14:04 #3
ja, det med a-drev der sidder skævt kender jeg alt for godt, 90% af fejl med at læse fra drevet skyldes at det er skævt spændt op.

Der sker ikke noget ved at Loade Default Setup, men om det løser dit problem står lidt hen i det uvisse.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. juli 2002 - 14:05 #4
hvis du ellers kan få den til at læse disketten i en dosprompt så må fejlen snarere ligge i netværksprogrammet.
Avatar billede aspii Nybegynder
04. juli 2002 - 14:31 #5
Hmm.. det lyder sansynligt.

Jeg kører med Novell 3.1 Client på en windows 98 maskine.

Er det noget du har erfaring med retaxes?

(Jeg er desværre ikke på det kontor pt, så det varer lidt inden jeg lige kan teste dine foreslag.)
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. juli 2002 - 16:23 #6
nej, jeg har en gang for mange år siden rodet med Novell, men det er længe siden.
Avatar billede aspii Nybegynder
17. juli 2002 - 11:48 #7
hmm.. underligt nok er det pludselig gået i sig selv igen.

retaxes > vil du lige svare, så jeg kan tildele point. :) (For din tid.)
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 13:18 #8
så må du håbe på at den ikke driller mere ;o)
Avatar billede aspii Nybegynder
17. juli 2002 - 13:26 #9
Jah .. ellers vanker der jo blot flere arbejdstimer til mig .. ;)
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 13:37 #10
floppydrev kan virkelig drille, der har aldrig været en ordentlig standard på dem, jeg har mange hvor kablet skal vendes modsat af hvad HDD og CD-drev skal vende. De har som regel vist sig at være defekter når kablet har siddet forkert.

Takker for pointene

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede aspii Nybegynder
17. juli 2002 - 15:15 #11
"jeg har mange hvor .."

.. sig mig, har du bare en hel PC park stående, eller arbejder du et sted, hvor du servicerer på dem? :)

Som wannabe-nørd har jeg kun 3-4 PC'ere kørende hjemme, så jeg kender godt til problemet med kablerne. ;D
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 15:42 #12
jeg har haft floppy siden de kom frem for snart mange år siden, det første floppy drev var en 5 tommer ;o)
Avatar billede aspii Nybegynder
17. juli 2002 - 15:54 #13
Ahh .. i de gamle Picoline og Tulip PC'ere? :D

Man bliver jo helt overvældet af nostalgi!
(Picoline var den første "computer" jeg sad ved, da jeg var en lille lyshåret dreng! hehehe)
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 16:01 #14
min sad i en Z100 fra 1983 - et amerikansk mærke som jeg ikke længere kan huske navnent på ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 16:03 #15
Z stod for Zenith og den første computer jeg havde var en ABC80 fra 1980 - den næste hed Zenith 80 og så kom Z100 - så en Victor osv.
Avatar billede aspii Nybegynder
17. juli 2002 - 16:16 #16
Uha .. sikke en historie!
Min ser ud som følger (dog kan jeg ikke huske årstal):

Picoline
Tulip
Commodore 64
Commodore 128
Amiga 500
Amiga 600
286'er
P100 -> osv.

Savner dog umådelig meget min amiga .. * snøft *
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. juli 2002 - 17:17 #17
hehe, du har da også en liste bag dig!