Avatar billede aasuper Nybegynder
03. juli 2002 - 12:56 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Overclock: P4 Northwood 1,6

Hej -

Jeg har efterhånden hørt mange steder, at P4 Northwood 1,6 GHz kan overclockes.

Jeg har lige købt en sådan på et ASUS P4S533-motherboard (se specifikationer: http://www.asus.com.tw/mb/socket478/p4s533/specification.htm).

Hvad kan dette system holde til uden at tage skade? Hvilke faktorer skal der tages højde for, og kan jeg bruge standard-køleren?

>>AASuper

(Hvorfor må der ikke oprettes flere spørgsmål i "Overclocking"-kategorien?)
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. juli 2002 - 12:59 #1
Hvorfor overclocke? Du vil ikke kunne mærke det alligevel. :)
Avatar billede halifax Nybegynder
03. juli 2002 - 13:16 #2
Det gøres ved, at du hæver FSB fra 100 til 133.
Det vil give en cpu speed på 133 x 16 = 2.133.
Avatar billede halifax Nybegynder
03. juli 2002 - 13:22 #3
Har ført nu læst specifikationerne. Om FSB står:  FSB 533/400 MHz
Betyder at boardet kan køre 100 på cpu og 400 internt (der udføres 4 instruktioner på clockcyklus) eller 133 på cpu og 533 internt på bussen.
P4 1.6 er normalt beregnet til FSB 100 x 16 (multiplier). Du kan som foreslået prøve 133 x 16.
Avatar billede aasuper Nybegynder
03. juli 2002 - 13:35 #4
Kan man lave en mellemting f.eks. 1,8 GHz?

>>AASuper
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. juli 2002 - 14:06 #5
på min kan man lave fsb imellem 100 & 133, og jeg kan sagten overklokke den i bios fra 1,5Ghz til "Ghz, men men, jeg får problemer med at Windows ikke lukker helt ned, desuden kan jeg ikke måle nogen større forskel, så jeg bruger den kun på 1,5Ghz.

Obs, min er ikke en Northwood!
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. juli 2002 - 14:07 #6
glemte at mit bundkort er et Asus P4B-E ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. juli 2002 - 14:09 #7
min fsb kan ændres trinvis fra 100, 102, 103 osv., op til 133 og det ordnes i bios, ikke noget med jumpere.
Avatar billede aasuper Nybegynder
06. juli 2002 - 16:57 #8
Hvad med sådan noget som rammene - hvordan kommer deres hastighed ind i billedet? Og hvad med PCI og AGP-slots mm.?

>>AASuper
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. juli 2002 - 18:11 #9
mht. ram skal du bruge DDR ram, PCI er til forskellige kort som f.eks. netkort, lydkort, grafikkort.
AGP er kun til grafikkort og for hurtig afvikling af programmer, spil er AGP det foretrukne.
PCI slots er hvide, AGP slot er brunt og her skal du være opmærksom på at grafikkortet kan sidde der og at den kan bruges i forbindelse med bundkortet.
Asus fraråder at man bruger visse kort og computeren vil slet ikke kunne startes, en diode på bundkortet ved AGP slot lyse op hvis det er et 3,3Volts kort og ikke et til 1,5 Volt.
Avatar billede halifax Nybegynder
07. juli 2002 - 02:47 #10
Du tænker måske på hastigheden på AGP (default 66MHz) og PCI (default 33MHz) busserne? Hvad der sker, hvis du hæver FSB fra 100 til 133MHz.
De skulle kunne sættes til deres default værdier, selv ved 133 FSB.
Her må jeg henvise til manualen til dit bundkort.
retaxes har kommenteret ram.
Avatar billede bennihill Nybegynder
06. januar 2003 - 03:49 #11
Du han overclokke til 2130 mhz uden problemmer i bios`en
Hae selv gjort det i 8 mdr.
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. januar 2003 - 09:44 #12
lukketid?
Avatar billede aasuper Nybegynder
06. januar 2003 - 16:20 #13
Jo, det er vist lukketid. Jeg har kørt med 2,1 GHz i et halvt års tid nu, og det fungerer ganske udmærket.

>>AASuper
Avatar billede retaxes Nybegynder
06. januar 2003 - 20:09 #14
et halvt års test, du er grundig må jeg sige ;o)

takker for pointene..