Avatar billede far-hest Nybegynder
02. juli 2002 - 22:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvor er den exe fil?

Hej Jeg er helt ny i Linux verdenen.
Det er dog lykkedes mig at få både en red hat og en mandrake linux
til at køre på flere maskiner. Så har jeg downloadet flere forskelige
programmer fra tucows o.s.v. og pakket dem ud efter bedste evne. så
langt så godt ligner det hvad jeg kender fra windows men hvor er så den fil
jeg skal køre for at starte programmet? Har prøvet at læse readme documenter
det er som om det ikke er nok at udpakke jeg er flere gange stødt på ordet
compile. Der er som regl også et hav af shell scripts ??? lær mig venligst lidt om
hvordan man gør ;-)
Avatar billede -xzar- Nybegynder
02. juli 2002 - 22:13 #1
hvorfor har du linux?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
02. juli 2002 - 22:13 #2
i linux hedder det ikke .exe.
her chmodder du bare en fil og så kører den efter bedste evne.
dvs. oftest er det en ./configure du skal smide, efterfulgt af "make" og så "make install"
Avatar billede sv.a Nybegynder
02. juli 2002 - 22:48 #3
jeg tror det ville være en rigtig god ide, hvis du læste "friheden til at vælge"
den er gratis, og kan hentes/læses her.
http://www.sslug.dk/linuxbog/
Avatar billede sv.a Nybegynder
02. juli 2002 - 22:53 #4
Og en anden god bog er:
http://www.gnuskole.dk/index.php?bogen
Den er dog ikke lige så fyldest gørende som friheden, men er rigtigt godt skrevet.
Avatar billede far-hest Nybegynder
03. juli 2002 - 12:14 #5
Hej igen

Hvorfor spørger du xzar?

Klart at jeg må læse noget mere hvis jeg mener det alvorligt hvilket jeg selv mener jeg gør. Det kan da også være at mit spørgsmål bliver besvaret i de bøger du henviser til. I hvert fald vil jeg læse "friheden til at vælge" under alle omstændigheder

;-) far-hest
Avatar billede sv.a Nybegynder
04. juli 2002 - 13:52 #6
Øh.
Nu er det ikke xzar der henviser til linux bøgerne.
Men jeg vil da give dig ret i at det er et underligt spørgsmål.

Uanset om nye LINUX brugere tager LINUX alvorligt eller ej, kan jeg kun bifalde at man prøver den.
Avatar billede far-hest Nybegynder
05. juli 2002 - 15:12 #7
Ok Nu har jeg erhvervet en udgave af "friheden til at vælge". så kan jeg jo vende tilbage hvis det er mere jeg ønsker hjælp til. sv.a får point selv om dit svar var lidt mere nørdet end at jeg umiddelbart kan følge med men måske når jeg har læst lidt mere.
Avatar billede far-hest Nybegynder
05. juli 2002 - 15:14 #8
øh.. :-O Det var selvfølgelig oz2kas' svar der var nørdet.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
05. juli 2002 - 16:13 #9
nørdet?
må det da ikke det? ;o)
Avatar billede sv.a Nybegynder
05. juli 2002 - 17:07 #10
takker for point