15. august 2000 - 14:57Der er
16 kommentarer og 4 løsninger
Udseperering af farver i Photoshop 5.5
Jeg har et tre-farves logo (med gradients), som jeg skal have udsepereret til tre filer, som består af sort (og gråtoner går jeg ud fra, hvis den skal kunne tage gradient\'en med).
Det er ikke CMYK eller RGB-farver, så jeg kan ikke bare brug Split Channels.
Da jeg går ud fra at trykkeren, som skal have de tre filer, bruger staffagefarver, må man også gå ud fra at han skal have hver farve helt isoleret fra de andre, og ikke som når man splitter cmyk-kanaler i photoshop, med blandingsfarver. Farverne er nemlig blandet i forvejen.
Hmmm... er da ellers lidt af en opgave...Tror ikke det kan lade sig gøre i photoshop.. men hvis du har en modernet \"RIP\" så plejer de at kunne separere farver automatisk - Er du sikker på det staffage farver der er brugt og det ikke bare er cmyk.. ?
under image/mode kan du vælge duotone. Under duotone kan du så vælge Tritone (jeg ved godt det lyder skørt, men det kan man) og derinde kan du så definere 3 forskellig pantone/staffage eller spotfarver. Du kan tilmed lave om i kurverne på hver enkelt farve... Det skal lige siges at du kun kan omstille til duo- og triotone, hvis du har en fil i greyscale... Lav evt. et tilsvarende dok. i greyscale og konvertér den til triotone - derefter kan du paste de forskellige farver ind i de forskellige lag. Alternativ kan du lave de tre farver i en et CMYK-separeret dok. En ren gul behøver jo ikke være gul i udkørslen... det er bare definitionen af farve... Køre filmen ud, streg \"Yellow\" over og skriv den staffagfarve pladen skal være! -Er du sikker på at trykkeren skal have staffagefarver???
skott> Farverne ligger allesammen ved siden af hinanden, som vist på staffagesep.jpg
superior> Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår din forklaring- trykkeren vil gerne have det sådan at på det billede, der skal vise den gule farve (i form af en sort farve) er der KUN det sorte der skal repræsentere den gule farve. Dvs- de områder på billedet hvor der er blå skal slet ikke vises på det billede hvor den gule farve er repræsenteret.
nåja, superior- jeg er ret sikker på at det er staffage, da det er til tekstiltryk, og jeg tror ikke at man kan lave blandingsfarver direkte på tekstil.
Men jeg er spritny inden for tryk på andet end skærm :)
Det er jeg klar over... F.eks. hvis man skal trykke til en T-shirt og man kun skal brug tre farver (ex. en pantone-blå, pantone-gul og sort), laver man ofte en sort plade, en ren cyanplade og en ren gul. Det kan man jo sagtens lave i CMYK-separeret. Når filmen så er kørt skriver man på filmen hvad farven skal være. Husk i øvrigt der skal være overlap i farvene, hvis det skal være transfer-tryk. Jeg ved godt at farverne kommer til at se forkerte ud, rent optisk, men på den måde får du tre rene plader, som svarer til de tre farver du har i dit motiv....og så er det bare at finde ud af hvilken farve (hvad enten det er staffage, pantone eller DP-farve el. lign.), der svarer til den farve du gerne vil opnå
superior>>> jaehh.. måske!.. også ærgeligt at der er et overlap!!! Er jo ellers sjældent man hører om mispasning..plejer somregelt at værre i film udkørelsen!!!
Nej, mispasningen opstår som regel i selve plaseringen af trykpladerne eller trykmediet.. Hvis ikke pladerne er præcise, siger det sig selv... Men hvis man trykker eksempelvis på avispapir, eller tøj er det noget der gir sig meget og derforkan mispasningen opstå. Især i aviser vil du med 99,9 % sikkerhed se mispasningen på farveannoncer, fordi papiret gir sig meget under selve rotationen
...har du ikke Illustrator?...det vil være meget nemmere. Ellers skal du oprette en ny \"spot-channel\" for hver farve, og \"tegne\" din figur+farve med den pågældende channel markeret.
skriv din mail-adresse, så sender jeg én jeg hurtigt har tegnet op. Du må selv rette den til (hvis du ikke syntes den holder formen) og justere farveværdierne. Jeg har bare brugt RGB-værdierne fra JPG\'en, og de er ikke korrekte når de bliver konverteret til CMYK, men du har sikkert nogle, der er mere korrekte.
Den har jeg prøvet før. Først skal du gå over på tab\'en channels (ligger ved siden af layers i standardinstallationen). Så skal du create \"New Spot channel\" for og i hver af dine spotfarver. Så kopierer/flytter du de enkelte elementer (hver farve) op i det tilhørende lag. Ved split chanel vil du så få udsepareret dine spotfarver. Overvej at lave pasmærker direkte i PSD-filen og evnt en lille txt med farvebeskrivelse udenfor billedfeltet afhængig af hvordan trykkeren får materialet leveret så du ikke får byttet rundt på farverne.
I har alle givet gode, og forskellige svar, så jeg fordeler pointene mellem jer ligeligt.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.