Avatar billede illi Nybegynder
01. juli 2002 - 21:02 Der er 43 kommentarer

WINDOWS 95

hejsa. Jeg har et lille problem... Hvordan finder jeg en startdiskette til windows 95? Nogle der ved hvor jeg kan downloade den og få den over på en diskette?

Det er fordi jeg fandt en computer et sted, som jeg har tænkt mig at lege lidt med jeg har lige formateret den og nu gider den ikke starte på win 98, den siger system disken er ugyldig. Så jeg tror jeg skal bruge win 95 disketten?

Med Venlig Hilsen

IllI / II II II
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 21:04 #1
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 21:04 #2
Du kan, hvis du har en anden PC med win95/98/98SE/ME gå til kontrolpanelet.
Dobbeltklik på "Tilføj/fjern programmer" og væl fanen "Startdiskette"
Avatar billede illi Nybegynder
01. juli 2002 - 21:05 #3
thanks, men hvor er de lidt ældre bootdiske? kan du se om du kan finde en til 95 ?
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 21:06 #4
Well, der er jo ingen grund til at bruge ældre bootdiske. Du vil vel gerne have CD-Rom support, ik ?

(Altså således at du kan se dit CD-Rom drev..)
Avatar billede sukos Juniormester
01. juli 2002 - 21:08 #5
Ja, smid en 98-bootdisk i diskettedrevet, og sørg for at din bios er sat til også at søge på diskette-drevet efter et system.
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 21:08 #6
Hvor ny er din PC ? Det kan være du kan boote direkte fra din Win95 CD.
Avatar billede illi Nybegynder
01. juli 2002 - 21:09 #7
hvordan får jeg min bios til det sukos? undskyld men jeg er ikke så meget inde i det nemlig.
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 21:09 #8
din BIOS er nok allerede sat til at boote på diskette.. Så bare smid den i diskettedrevet, og genstart..
Avatar billede illi Nybegynder
01. juli 2002 - 21:11 #9
webcreator, den nye pc jeg har fundet er vist rimelig gammel.. den har knap en GB..
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 21:11 #10
Men ellers, så tryk DELETE, lige når PC'en starter op. Derefter går du ind under : BIOS Features Setup.

Her kan du under punktet "Boot Swquence" vælge hvilken enhed der skal bootes fra..
Avatar billede illi Nybegynder
01. juli 2002 - 21:12 #11
webcreator, jeg har prøvet at gøre det.. men den siger det er en ugyldig system disk...
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 21:15 #12
Så er det fordi du har lavet din bootdiske forkert..

Hvis du skal lave den "Boot-able" så start en dospropt sådan:
Startmenu > Programmer > MS-DOS-Prompt

Her skriver du:

Format A: /U /Q /C /S

Nu kan der bootes fra din diskette..
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juli 2002 - 21:16 #13
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 21:17 #14
Efter du har skrevet : Format A: /U /Q /C /S  så spørger maskinen om du vil formatere.. Bare sig ja til det.. Derefter genstarter du selvfølgelig maskinen med disketten i drevet..
Avatar billede illi Nybegynder
01. juli 2002 - 21:17 #15
webcreator > det kan jeg jo ikke gøre når jeg har formateret den.. hva ska jeg så gøre når jeg bare har genstartet i dos og skrevet format c: ?
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 21:18 #16
Har du ikke en anden PC du kan gøre det på ?
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 21:19 #17
Den du sidder ved nu for eksempel..
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juli 2002 - 21:19 #18
P.s. det du henter ned er et image som skal køres, så bliver filerne overført fra exe-filen til disketten :)
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 21:20 #19
John_stigers > Jeg tror ikke du er helt med.. Vi snakker ikke om noget mht bootdisk.com nu..
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juli 2002 - 21:22 #20
det var en forlængelse af mit svar:)
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 21:29 #21
ah, ok - havde ikke lige set det. sorry :o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juli 2002 - 21:52 #22
:)
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 21:59 #23
illi > Finder du ud af noget ?
Avatar billede illi Nybegynder
01. juli 2002 - 22:19 #24
nej det virker overhoved ikke...
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 22:20 #25
Hm. Du kan stadig ikke starte på en bootdisk ?

Lad mig lige høre:

Har du en anden computer, som køre Win95/98/98SE/ME ? Det vil jo hjælp os andre at vide det :o)
Avatar billede illi Nybegynder
01. juli 2002 - 22:32 #26
nopes
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 22:34 #27
hm. hvordan er du så online nu ? Hvad køre den maskine du bruger nu ?
Avatar billede illi Nybegynder
01. juli 2002 - 22:40 #28
den køre xp
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 22:48 #29
Har du en Win98 CD ? Det ville VIRKELIG hjælpe en del :o)
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 22:48 #30
.. så tror jeg nemlig jeg kan lave en lille guide til dig..
Avatar billede webcreator Nybegynder
01. juli 2002 - 22:55 #31
Well, smutter i seng nu.. Kigger på det i morgen. nat nat :-)
Avatar billede illi Nybegynder
01. juli 2002 - 23:25 #32
nat :)
Avatar billede illi Nybegynder
02. juli 2002 - 01:13 #33
hør det problem jeg har nu er:
jeg starter min computer op, jeg har prøvet at have alt i.. de 2 forskellige startdisketter, 2 forskellige win 98 cder og uden.

men det virker stadig ikke. Det der står når jeg starter op er:
Ugyldig systemdisk
Udskift disken, og tryk paa en tast

hva ska jeg så gøre?
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. juli 2002 - 09:11 #34
illi> måske et dumt spørgsmål, men hvad gør du med den exe-fil du henter ned? Kopierer den direkte over på disketten? Hvis ja, så er det fejlen.
Det det henter ned er et image af en diskette og den skal du bare dobbeltklikke på, så vil den spørge efter en diskette og filerne blive overført. Nu skulle det gerne virke.
Avatar billede webcreator Nybegynder
02. juli 2002 - 10:14 #35
Ok.. prøv dette: (Du skal bruge en Windows 98 CD - Måske virker det også med Win95..)

1) Startmenu > Programmer > Tilbehør  -> Start "Kommandoprompt"
2) Sæt din Windows98 CD i drevet
3) Skift til dit CD-Rom drev med denne kommando>  E:  (E er drevets bogstav)
4) Skriv nu:  cd win95
5) Skriv nu:  format A: /S
6) Den beder dig indsætte en diskette. Gør dette, og tryk på en tast.

Ny afsnit:

Du kan efter endt formatering lukke "kommandoprompten"
1) Start en stifinder
2) Gå til mappen:  E:\TOOLS\OLDMSDOS
3) Kopier ALLE filerne over på en diskette

- Hvis den spørger, om du vil erstatte en fil, så sig JA !

Håber det virker :-)
Avatar billede illi Nybegynder
02. juli 2002 - 18:31 #36
john stigers> ja det har jeg gjort. Det virker dog stadig ikke.
Avatar billede illi Nybegynder
02. juli 2002 - 18:32 #37
webcreator> jeg har formateret den.. og nu gider den ingenting.. som sagt siger den:
ugyldig systemdisk
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
02. juli 2002 - 18:35 #38
kan det være din bootsektor der er smadret?
Nu aner jeg intet om win95, men hvis du F-disker, så burde du da kunne starte på en frisk!
Avatar billede illi Nybegynder
03. juli 2002 - 12:09 #39
det gør den ikke.. hva ka jeg gøre hvis det er den der er i stykker?
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. juli 2002 - 12:19 #40
HAR du været i BIOS og sætte den til at boote på A drev først?
Avatar billede webcreator Nybegynder
04. juli 2002 - 13:07 #41
Ja - har du gjort som john_stigers spørger om?
Jeg tror også problemet ligger der.

Du gør ca. sådan (fra mit tidligere indlæg):

01/07-2002 21:11:56    Men ellers, så tryk DELETE, lige når PC'en starter op. Derefter går du ind under : BIOS Features Setup.

Her kan du under punktet "Boot Swquence" vælge hvilken enhed der skal bootes fra..
Avatar billede webcreator Nybegynder
04. juli 2002 - 13:07 #42
A skal natyrligvis stå først :-)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
05. marts 2003 - 02:51 #43
lukketid?!