Avatar billede locutuz Nybegynder
01. juli 2002 - 18:56 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort laver grafikfejl i windows og boot

Jeg har et nyt Geforce 4 4400 grafikkort, og lige som jeg sad og spillede Neverwinter Nights, gik computeren ned.
Når jeg starter nu laver den en masse grafikfejl. Både i bootup (hvor der står mhz, ram og harddiske+cddrev), når windows booter og inde i selve windows (her kan den kun køre i ca 1 min før den staller). Så får jeg en blå skærm og mellem alle firkanterne, som kortet laver på min skærm, kan jeg læse
at det har noget med nvdisp.dll filen at gøre og at det enten er en enhedsdriver fejl eller fejl ved enheden. (jeg mener personligt ikke det kan være en driverfejl, for hvorfor skulle den så lave fejl i biosboot, men jeg håber da jeg tager fejl)

Spec:
ASUS 8440 kort
AMD 1700+
Asus A7v266E

Grafikfejlene er en masse firkanter den laver på skærmen og nærmest nytter om på pixelene.
Avatar billede hijklm Juniormester
01. juli 2002 - 18:59 #1
Kunne det evt. være mangel på køling? Prøv at åbne dit kabinet, og evt. også vinduet, og se om det hjælper.
Avatar billede locutuz Nybegynder
01. juli 2002 - 19:13 #2
Det har jeg egentlig tænkt på, og jeg har haft taget kortet ud og lagt det et køligt sted i en time, og det lavede samme fejl.
Avatar billede hijklm Juniormester
01. juli 2002 - 19:16 #3
Du skal ikke tage kortet ud. Du skal bare give det mere køling mens problemerne er der. Hvis det er løsningen, så forsvinder fejlene efter lidt afkøling og luftcirkulation.

Men det kan være mange andre ting, så det er ikke sikkert det virker.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
01. juli 2002 - 19:18 #4
http://www.tweakup.dk/drivers/nvidia.htm
prøv 23.12 el. 21.83 - så forsvinder problemet 99% sikkert :)
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
01. juli 2002 - 19:19 #5
dog da jeg havde et lign. problem var det pga. en ustabil PSU (strømforsyning)
Avatar billede locutuz Nybegynder
01. juli 2002 - 19:22 #6
Kan det med køling bare opstå sådan ud af ingenting. Jeg har haft kortet i en månedstid og har ikke haft problemerne før nu.
Avatar billede locutuz Nybegynder
01. juli 2002 - 19:23 #7
Metal hansen, jeg kan ikke bruge de drivere du har lagt ud da jeg bruger Windows XP. Men kan de ældre drivere til Xp så bruges.
Avatar billede hijklm Juniormester
01. juli 2002 - 19:26 #8
Nej, så er det nok ikke køling.

Gør som metal hansen siger, så burde det virke. Bare mærkeligt når du, som du siger, har haft kortet i en måneds tid uden problemer. Men måske har du på en eller anden måde kommet til at redigere i en driver-fil eller lignende.

Så installer 23.12
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
01. juli 2002 - 19:27 #9
locutuz > kig igen - der er også drivere til XP :)
Avatar billede locutuz Nybegynder
01. juli 2002 - 19:32 #10
Et lille spg. til. Kan driverne i Windows Xp, have noget at gøre med hvordan kortet opfører sig i boot, dvs. boot BIOS
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
01. juli 2002 - 19:38 #11
det burde det ikke! Men prøv nu først at køre driverne ind, og se om det hjælper :)

hijklm > kalder du det sidste der for et 'fortsat svar'? din pointjager ;)
Avatar billede locutuz Nybegynder
01. juli 2002 - 20:00 #12
Har lige prøvet at installere 23,12. Fungere fint på mit G2 GTS men så snart jeg sætter mit G4 i, så laver den igen vrøvl. Har mærket på kortet/køler og de er meget varme selv efter 5 min, kan dette passe.
Skal jeg evt. sende det til rep.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
01. juli 2002 - 20:02 #13
Det er måske også din PSU (strømforsyning) der er for lille /blevet ustabil!
Jeg har selv haft lignende fejl - og en ny PSU løste alle problemer.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
01. juli 2002 - 20:03 #14
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
01. juli 2002 - 20:12 #15
(du skal ikke ta dig af jeg slutter af med at sige det er grafikkortet den er gal med - jeg blev klogere ;)
Avatar billede locutuz Nybegynder
01. juli 2002 - 21:53 #16
Nu prøvet jeg sgu at bestille en ny strømforsyning. Tak skal I have. Her er dine velfortjente point.