Avatar billede gefar Nybegynder
01. juli 2002 - 09:09 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke eksekvere eksekverbare filer fra stifinder - HJÆÆÆLP!

Et eller andet gik helt og aldeles frygteligt og forrygende galt da jeg en søvnig regnfuld eftermiddag ínstallerede en udgave af ACDSEE - et program til at vise billedfiler.

Efter at have gennemført installationen uden problemer var SAMTLIGE filtyper, som mit system kender, tilknyttet ACDSEE. Med "samtlige" mener jeg alt fra de mindre problematiske filtyper som f.eks ".txt" og ".zip"  til de mere kritiske eksekverbare filer ".exe", ".bat" ".com" osv.

Det første symptom jeg bemærkede var, at et dobbeltklik på en hvilken som helst genvej på mit skrivebord resulterede i at ACDSEE blev åbnet. Da jeg kikkede på filtype-associationerne i mappeinstillinger kunne jeg konstatere at der havde sneget sig ca. 200 nye poster ind i listen -én for hver af mine registrede filtyper.

I et øjebliks raserianfald over at sådan en gang  klamphuggeri kan finde sted, slettede jeg uden at tøve alle filer tilknyttet ACDSEE.

... det var ingen succes ...

Herefter blev ikonerne på alle mine genveje uvilkårligt udskiftet med det ikon, som på windowsk betyder: "ukendt filtype". Jeg åbnede stifinder ved at klikke på "denne computer", hvorpå jeg til min store frygt kunne konstatere, at sågar de eksekverbare filer var "ukendte filtyper". Jeg tror en tilskuer ville have oplevet et meget vantro ansigstudtryk i mit fjæs, idet jeg dobbeltklikkede på en .exe fil og fik dialogboxen, som bad mig udpege det program, jeg skulle åbne filen med...

Min situation er altså lige nu således, at jeg kun kan afvikle programmer ved at køre dem  via "kør"-funktionen i startmenuen. Jeg appellerer derfor hermed til de windows-eksperter, der måtte findes et eller andet sted derude, som ved HVORDAN JEG FÅR GENDANNET DE GODE GAMLE INDSTILLINGER.

Hvordan installations-programmet til ACDSEE bar sig ad, og præcis hvad det gjorde, er mig en gåde.

GEFAR

Avatar billede onki Nybegynder
01. juli 2002 - 09:17 #1
Det er nok en god ide at scanne for virus. Der findes en meget almindelig virus (sub seven), der kan forhindre .exe filer i at starte.
Avatar billede ghazaleh Nybegynder
01. juli 2002 - 09:18 #2
jeg ved godt at du har postet dette indlæg under win 95/98, men det skulle vel ikke være sådan at du alligevel kører ME, 2000 eller XP?
Avatar billede gefar Nybegynder
01. juli 2002 - 09:31 #3
Nej, systemet er windows 98
Avatar billede dmdisco Nybegynder
01. juli 2002 - 09:37 #4
geninstaller for at genoprette standard instillingerne, mht hvad der er sket med acdsee er det svært at sige, normalt vil en dialogboks poppe op hvor du skal godkende filassociationerne, men det er kun billed filer (*.bmp, *.jpg, osv.)
Avatar billede gefar Nybegynder
01. juli 2002 - 09:40 #5
Vil nødigt geninstallere, men ellers tak
Avatar billede dmdisco Nybegynder
01. juli 2002 - 09:41 #6
du kan ved at boote med win98 cd'en vælge reparer
Avatar billede spiff_21 Nybegynder
01. juli 2002 - 12:00 #7
der findes et lille utility kaldet "Tweak UI" der kan du bede windows om at reperere ikonerne. Jeg ved ikke om det virker, men det er et forsøg værd.

http://www.microsoft.com/windowsme/guide/tweakui.exe
http://www.microsoft.com/ntworkstation/downloads/PowerToys/Networking/NTTweakUI.asp
Avatar billede gefar Nybegynder
01. juli 2002 - 12:24 #8
Har installeret Tweak, men kan ikke afvikle det, da filen (RunDLL32.exe) som anvendes af kontrolpanel ikke kan eksekveres... damn...
Avatar billede pentium4 Juniormester
01. juli 2002 - 14:05 #9
Du skulle nok bare have af-installeret ACDSee for så skulle den gå tilbage til hvordan den var inden du installerede det.
Du kan da stadig godt prøve at af-installere det og se hvad der sker.
Men ellers prøv nu at skrive regedit i Start > Kør og søg på acdsee og slet alt hvad der kommer frem og genstart så.
Ellers kan du køre en Windows-installation oven i den gamle hvor den ikke sletter de programmer du har installeret, men kun reperer dine beskadige filer.
Avatar billede gefar Nybegynder
01. juli 2002 - 16:56 #10
Tak for tippet, men acdsee er helt ude af systemet. Har fjernet alt hvad der fandtes i registreringsdatabasen som havde med programmet at gøre. Jeg vil af forskellige årsager helst undgå at stable en windows-installation oven i den eksisterende. Det jeg egentlig søger er adgang til de instillinger, som vedrører eksekverbare filer i Windows-brugerfladen (explorer/stifinder). Kunne jeg finde ud af det, kunne jeg sandsynligvis løse problemet på den måde..
Avatar billede spiff_21 Nybegynder
01. juli 2002 - 20:20 #11
der er en key i registerings databasen der måske kan hjælpe.

HKEY_CLASSES_ROOT\exefile\shell\open\command\Standard = "%1" %*
Avatar billede dmdisco Nybegynder
02. juli 2002 - 09:15 #12
gefar:
hvorfor vil du ikke geninstallere windows?
den fjerner jo ikke de programmer du har installeret, jeg ville nok forsøge dette da det lyder som om det er sidste udvej

for er det ikke bedre at have en comp der virker, end at spare windose cd'en
Avatar billede gefar Nybegynder
02. juli 2002 - 15:05 #13
Jeg har bidt i det sure æble og geninstalleret. Årsagen til at jeg ikke gjorde det fra starten var tildels, at jeg var ivrig efter at finde ud af hvordan det var sket, så jeg ikke kommer ud for det samme igen. Jeg hader når "windoseren" gør ting bag min ryg jeg ikke kan gennemskue...

spiff's sidste indlæg lignede noget jeg kunne bruge, men det var desværre heller ikke dér den var smuttet.

Nu kører lortet som det skal igen og jeg har fået ryddet helt op i systemfilerne. Tak for hjælpen, selv om jeg aldrig helt nåede ned til "humlen" i problemet..

gefar
Avatar billede pentium4 Juniormester
04. juli 2002 - 02:14 #14
Hvorfor lagde du så ikke selv et svar og tog point'ne selv, når du ikke har fået noget du kunne bruge.