Avatar billede henrik_dk Nybegynder
14. august 2000 - 21:51 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Concorde er sløv

Jeg syntes at Concorde er så langsom når man eks.vis sletter varenummer eller laver tilbud...

På forhånd tak

Henrik
Avatar billede henrik_dk Nybegynder
14. august 2000 - 21:52 #1
Hvad kan jeg gøre for at optimere det....
Avatar billede briann Nybegynder
16. august 2000 - 01:44 #2
Det har du skrevet forholdsvis lidt om programmets opsætning til at svare på.

Er det XAL, C5 eller Axapta? Hvilken version har du. Hvilken platform? Er det en windowsklient eller en tekstbaseret?

Når du sletter et varenummer, så skal den hele databasen igennem, så der kan den nemt være sløv, men det bør den ikke ved generering af et tilbud.
Avatar billede henrik_dk Nybegynder
17. august 2000 - 02:14 #3
Det er C5 og platformen er DOS....Kan det hjælpe at komprimere nogle af databaserne?

Er der muligt at lave en forespørgelse på lager databasen f.eks at jeg kun vil have vare som der er bevægelse på inden for 6 måneder...
Avatar billede Broholm Novice
22. august 2000 - 10:12 #4
Du kan ikke rigtig gøre så meget. Concordes databasen kan ikke skalere særlig godt. Når den når 1 GB bliver den så langsom, at det er uacceptabelt. Den bedste måde at komprimere en C5-database er at eksportere hele databasen ud i kommaseparerede filer, slette .dat-filen, starte C5 og importere filerne igen. På denne måde kan en \"godt brugt\" database bliver 40%-50% mindre, men metoden er ikke helt ufarlig...

Hvis du vil have en oversigt over varer, hvor der har været bevægelse på inden for de sidste 6 måneder, er du nødt til at programmere dig ud af det med temporære indexer. Man kan ikke bare lave en forespørgsel som i Access. :-(

Broholm
Avatar billede mike_t Nybegynder
29. august 2000 - 22:42 #5
Har du prøvet at køre reindexsering på kartotek og database under generelt tilpasning vedligeholdelse og så måske slette gamle regnsakbsår
Avatar billede nexen Nybegynder
07. september 2000 - 15:23 #6
Prøv georiga soft works.
som er en slags dos terminalafvikler
der får concorden til at køre drøn hurtig
kan købes hos www.tpcsystemer.dk
ser også www.georgiasoftworks.com
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
09. september 2000 - 10:41 #7
Hvis du bruger Alt-F9 til at slette et varenummer i varekartoteket, er det meget tidskrævende. Når man sletter et varenummer gennemsøger C5 10 andre \"hjælpekartoteker\" for at se om der ligger records, der relaterer til det varenummer du vil slette (Salgspriser,notater,Posteringer mm.). Disse relaterede records skal også slettes.
Det er hurtigere at markere de varenumre du ikke vil benytte mere som engangsvare og en gang imellem slette dem (lager / periodisk / Oprydning / Slet varer). Denne slettefunktion låser de kartoteker, den sletter i, hvilket gør sletningen hurtigere.
Hvorfor det går langsomt at lave tilbud i dit system ved jeg ikke, men sletter du gamle tilbud er problemet det samme som i lageret. I de bestående C5 ligger alle arkiverede ordre (leveringer + fakturaer) i samme kartotek som nye ordre/tilbud. Det betyder at ordresystemet med tiden kan blive noget trægt. I C5 version 2.0, der udkommer sidst på året, bliver det skilt i 2 kartoteker (som i XAL) det er vi mange der har savnet.
Vedr. den rapport du søger, der udskriver de varer, der har været bevægelser på de sidste 6 måneder så findes den ikke standard. Jeg har lavet flere typer dødvarelister, man skanner posteringslisten for den enkelte vare og ser om der er blevet solgt noget f.eks. inden for de sidste 6 måneder.

Tommy (tp@designtech.dk / www.designtech.dk)