Avatar billede baksen Nybegynder
30. juni 2002 - 09:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort (igen-igen) - kun 16 farver, SAXTUS

Er ved at reparere en PC for en bekendt - og har store problemer med grafikkortet.
Kan ikke få mere end 16 farver.
Der er tale om en Saxtus (synes at have hørt navnet før men kender ivørigt ikke "Mærket"
(bambus?).
Har formatteret harddisk, partioneret og installeret Win98 - men får kun 16 farver !!
Har via Systemindstillinger slettet grafikkortet - ved genstart installeres standard-VGA-kort.
Kan ikke - ved opstart - se navn eller andet der identificerer hvilket grafikkort der er tale om (med henblik på en opdatering af kortets drivere)....ønsker af principielle grunde ikke at "pille" ved
hardwaren...
Er der nogen der har forslag eller endnu bedre nogen der kender Saxtus og dermed måske ved hvilke grafikkort der kan være tale om ?
PS: Ved opstart oplyses at der er tale om Award BIOS-software (er Award også kort-producent?)
Avatar billede brideonline.dk Nybegynder
30. juni 2002 - 09:47 #1
Som altod, starter W98 med 16farver, for at iliminere grafikkort progblemer.
Du har vel installeret driverne til grafikkortet? - Hvis du har det, og den stadig viser 16-farver, så gi' lidt mere info om opsætningen af W98, da BIOS intet har at sige her...

MVH: Brian
Hard-News.dk
Avatar billede a-tot Nybegynder
30. juni 2002 - 09:47 #2
Det sidste først. Nej Award er udvikleren af BIOS'en ikke mb.

Prøv at vælge en anden skærm eks. Sony eller Philips min 17"
Avatar billede peet-49 Novice
30. juni 2002 - 10:02 #3
Du skal gå i enhedshåndtering, fjern grafikkortet og genstart maskinen, du skal have driveren til grafikkortet klar. Det hele er fordi win ikke har driver, og så kun installerer et standard kort.
Avatar billede baksen Nybegynder
30. juni 2002 - 11:27 #4
Har formentlig ikke udtrykt mig klart nok:
- har via enhedshåndtering fjernet grafikkortet (men kan ikke have drivere klar, da jeg ikke aner hvilket grafikkort der er tale om)
- har valgt den aktuelle skærm som tilfældigvis er Philips 17" *S*
- Win98 installeret- i første omgang - som standardopsætning

Tak for forslag og kommentarer.
Hvordan finder jeg ud af HVILKET grafikkort der er tale om (har ingen medflg. software ell. beskrivelser).
Avatar billede truntee Nybegynder
30. juni 2002 - 11:55 #5
Hent Sisoft Sandra her: http://www.chip.de/downloads_updates/downloads_updates_79204.html
Dette program kan fortælle dig, hvilke dele som der befinder sig på comp. - altså også grafikkortet
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
30. juni 2002 - 19:15 #6
Saxtus blev produceret til Fredgaard og Superradio af Scarlet Scandinavia A/S som gik konkurs i 1998.

Der sad et stort udvalg af forskellige OEM dele i, dog er det sikkert et S3 eller intel grafikkort du har i.

Normalt kan du se navnet på dit grafikkort når PC'en starter. Den viser først en linje med navn og type af grafikkort inden den viser billedet med Award bios logo.
Avatar billede baksen Nybegynder
04. september 2002 - 17:45 #7
Undskylder den sene besvarelse - løb ind i andre problemer.
Sandra var svaret - takker mange gang og undskylder endnu engang det sene svar...*S*
Avatar billede baksen Nybegynder
04. september 2002 - 17:48 #8
Ville godt have givet et par belønningspoint til aaa 2500 for de historiske oplysninger... men det er vist ikke meningen med pointene eller hur ? *S*