Avatar billede vendelbjerg Nybegynder
29. juni 2002 - 19:24 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hvad fejler der her?

Jeg er ved et lille script til en Tagwall... det så sådan her ud:

<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/asp/tagwall/tagwall.mdb")
Conn.Open DSN

strEmne = Request.Form("Emne")
strNavn = Request.Form("Navn")
strEmail = Request.Form("Email")
strHjemmeside = Request.Form("Hjemmeside")
strBesked = Request.Form("Besked")

strSQL = "Update Tagwall set Where id =" & Request.Querystring("id")  (Emne, Navn, Email, Hjemmeside, Besked) values('"& strEmne &"', '" & strNavn &"', '"& strEmail &"', '"& strHjemmeside &"', '"& strBesked & "')"

Conn.Execute(strSQL)

Conn.Close
Set Conn = Nothing

response.redirect "ret.asp"
%>

Men når jeg så prøver at afvikle dette så siger den følgene:

Microsoft VBScript compilation error '800a0401'

Expected end of statement

/asp/tagwall/Admin/doret.asp, line 13

strSQL = "Update Tagwall set Where id =" & Request.Querystring("id")  (Emne, Navn, Email, Hjemmeside, Besked) values('"& strEmne &"', '" & strNavn &"', '"& strEmail &"', '"& strHjemmeside &"', '"& strBesked & "')"
(og så en pil der peger lige på v'et i values) du kan se det på http://www.rasmuslarsen.com/asp/tagwall/Admin/doret.asp jeg kan sq ikke lige se hvad fejlen er... men det håber jeg jo så i kan.

VH

Rasmus
Avatar billede egede Nybegynder
29. juni 2002 - 19:27 #1
strSQL = "Update Tagwall set Where id =" & Request.Querystring("id") & "  (Emne, Navn, Email, Hjemmeside, Besked) values('"& strEmne &"', '" & strNavn &"', '"& strEmail &"', '"& strHjemmeside &"', '"& strBesked & "')"
Avatar billede egede Nybegynder
29. juni 2002 - 19:28 #2
Du havde glemt & " efter Request.querystring("id")...
Avatar billede vendelbjerg Nybegynder
29. juni 2002 - 19:29 #3
Det virker ikke
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. juni 2002 - 19:29 #4
hmm du har fået blandet INSERT og UPDATE godt sammen i denne SQL:
strSQL = "Update Tagwall set Where id =" & Request.Querystring("id")  (Emne, Navn, Email, Hjemmeside, Besked) values('"& strEmne &"', '" & strNavn &"', '"& strEmail &"', '"& strHjemmeside &"', '"& strBesked & "')"

Hvis du vil sætte en ny post ind i databasen skal du bruge INSERT INOT, hvis du vil opdater en record som findes i forvejen skal du bruge UPDATE.

Jeg gætter på du vil ligge en ny i database altså INSERT:

strSQL = "INSERT INTO Tagwall (Emne, Navn, Email, Hjemmeside, Besked) values('"& strEmne &"', '" & strNavn &"', '"& strEmail &"', '"& strHjemmeside &"', '"& strBesked & "')"
Avatar billede vendelbjerg Nybegynder
29. juni 2002 - 19:30 #5
egede nej for så kommer der en syntax error så du tar fejl...
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. juni 2002 - 19:31 #6
Jeg kan anbefale denne toturail omkring SQL, den er let at gå til:
http://www.w3schools.com/sql/default.asp
Avatar billede vendelbjerg Nybegynder
29. juni 2002 - 19:32 #7
Nej eagleeye jeg vil opdatere en i forevejen skrevet post i databasen (eller alle som som hører til den og den id)
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. juni 2002 - 19:33 #8
ok.. Danm jeg tog fejl :)

Så skal du bruge UPDATE. Den bruge sådan her: UPDATE tabel SET kolonne1=nyedata, kolonne2=nyedata2 WHERE ID = xx

2 sekunder kommer med et forslag.
Avatar billede vendelbjerg Nybegynder
29. juni 2002 - 19:35 #9
hmm... eagleeye er det ikke det jeg har ?
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. juni 2002 - 19:35 #10
Sådan her:

strSQL = "Update Tagwall set Emne = '"& strEmne &"', Navn = '" & strNavn &"', Email = '"& strEmail &"', Hjemmeside = '"& strHjemmeside &"', Besked = '"& strBesked & "' Where id =" & Request.Querystring("id")
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. juni 2002 - 19:37 #11
Nej du har UPDATE tabel WHERE id=xxx (kolonne1,kolonne2) VALUES (nyedata1, nyedata2)
Det sådan en INSERT INTO skal havde data:
INSERT INTO tabel (kolonne1,kolonne2) VALUES (nyedata1, nyedata2)
Avatar billede vendelbjerg Nybegynder
29. juni 2002 - 19:38 #12
ok taktak det virker fino...
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. juni 2002 - 19:38 #13
En update:
UPDATE tabel SET kolonne1=nyedata, kolonne2=nyedata2 WHERE ID = xx

Ved Insert:
INSERT INTO tabel (kolonne1,kolonne2) VALUES (nyedata1, nyedata2)

Her kan du se forskellen..
Avatar billede vendelbjerg Nybegynder
29. juni 2002 - 22:01 #14
jep, tak skal du have...