Avatar billede mads.k Nybegynder
28. juni 2002 - 08:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Få tilsendt brugernavn og password

På min loginside forsøger jeg at hitte ud af hvordan jeg kan lave en "har du glemt brugernavn og password" service. Der gerne skulle sende brugernavn eller password til brugeren hvis han enten taster sin email adresse eller brugernavn.

Hvordan gør jeg det?
Avatar billede dk_akj Nybegynder
28. juni 2002 - 08:11 #1
Jeg har lavet det med glemt password.

En submit knap submitter det indtastede til en "glemtpwd.asp"
Denne side trækker alle oplysninger fra basen ("select * from users where user_id =" &  brugernavn)

Derefter sammensætter jeg en mail med de relevante oplysninger fra basen og sender den til brugeren via smtpmail ( et mailobject) .

//akj
Avatar billede jnissen Nybegynder
28. juni 2002 - 15:56 #2
Du kan fx. gøre sådan:

Form.asp:
---
  <form method="GET" action="sendps.asp">
  <table border="0">
    <tr>
      <td>Indtast din e-mail adresse her:</td>
      <td width="327"><input type="text" name="modtager" size="40"></td>
    </tr>
    <tr>
      <td></td>
      <td><input type="submit" value="Send" size="20"></td>
    </tr>
  </table>
</form>

Sendps.asp ( med aspmail)
---

<%
set conn = server.createobject("ADODB.connection")
path = Server.MapPath("db.mdb")
conn.Open "DBQ="& path &";DefaultDir="& path & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"
SQL = "SELECT * from bruger where email= '" & request.Querystring("modtager") & "'"
set RS = Conn.Execute(SQL)

if not rs.bof and not rs.eof then

Emne = "Dit brugernavn og password"
brugernavn = rs("navn")
password = rs("password")
Modtager = rs("Email")

temp_text = "Hej " & navn  & vbCrLf & vbCrLf
temp_text = temp_text & "Her har du dit brugernavn og password" & vbCrLf & vbCrLf
temp_text = temp_text & "Brugernavn: " & brugernavn  & vbCrLf
temp_text = temp_text & "Password: " & password & vbCrLf & vbCrLf
temp_text = temp_text & "Med Venlig Hilsen" & vbCrLf
temp_text = temp_text & "iteax.dk" & vbCrLf & vbCrLf

Set Mailer = Server.CreateObject("SMTPsvg.Mailer")
Mailer.FromName  = "din side.dk"
Mailer.FromAddress= "din email.dk"
Mailer.RemoteHost = "mail.domæne.dk"
Mailer.AddRecipient "iteax ", Modtager
Mailer.Subject    = "Dit brugernavn og password"
Mailer.BodyText  = temp_text
if Mailer.SendMail then
  Response.Write "Meddelelsen er sendt til din email adresse"
else
Response.Write "Der findes ikke nogen bruger med den email"
end if

else
%>
<br>
Fejl...
<%
end if
%>

Eller......

Sendps.asp ( med CDONTS)
---
                                <%
set conn = server.createobject("ADODB.connection")
path = Server.MapPath("db.mdb")
conn.Open "DBQ="& path &";DefaultDir="& path & ";Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}"
SQL = "SELECT * from bruger where email= '" & request.Querystring("modtager") & "'"
set RS = Conn.Execute(SQL)

if not rs.bof and not rs.eof then

Afsender = "din@email.dk"
Modtager = rs("Email")
Emne = "Dit brugernavn og password"
brugernavn = rs("nicknavn")
password = rs("password")
navn= rs("navn")

temp_text = "Hej " & navn  & vbCrLf & vbCrLf
temp_text = temp_text & "Her har du dit brugernavn og password" & vbCrLf & vbCrLf
temp_text = temp_text & "Brugernavn: " & brugernavn  & vbCrLf
temp_text = temp_text & "Password: " & password & vbCrLf & vbCrLf
temp_text = temp_text & "Med Venlig Hilsen" & vbCrLf
temp_text = temp_text & "ITeax.dk" & vbCrLf & vbCrLf

Set postmedd = Server.CreateObject("CDONTS.NewMail")
postmedd.From = Afsender
postmedd.To = Modtager
postmedd.cc = cc
postmedd.Subject = Emne
postmedd.Body = temp_text
postmedd.Send
Set postmedd = Nothing

Response.Write ("Meddelelsen er sendt til din email adresse")

else
%>
<br>
fejl...
<%
end if
%>
Avatar billede eagleeye Praktikant
28. juni 2002 - 22:21 #3
Jeg har et som benytter JMail hvis det er den mai kompunent du har adgang til:

<table border="1">
<form method="post" action="sendpassword.asp" name="sendpassword">
  <tr><td colspan="2" align="center">Jeg har glemt mit brugernavn og password, send det til mig.</td></tr>
  <tr><td>E-mail:</td><td><input name="email"></td></tr>
  <tr><td colspan="2" align="center"><input type="submit" value="Send" name="Action"></td></tr>
</form>
</table>

------- og sendpassword.asp filen:

<HTML>
<head>
<META HTTP-EQUIV=Refresh CONTENT="5; URL=login.asp">
</head>
<body>
<center>
<% if Request.ServerVariables("REQUEST_METHOD") = "POST" then
  'Include database filen, den indeholder connection til databasen %>
  <!--#include file="dsn.asp"-->
  <%
  Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
  email = replace(Request.Form("email"),"'","''")
  strSQL= "SELECT * FROM dp_members WHERE email = '" & email & "';"
  Set rs = Conn.Execute (strSQL)
  if not rs.EOF then
    'send password til brugeren
    Set JMail= Server.CreateObject("JMail.SMTPMail")
    JMail.ServerAddress = "websmtp.DIN_MAIL_SERVER.dk"
    JMail.Sender        = "admin@DIN_SERVER.dk"
    JMail.SenderName    = "Forum Service"
    JMail.Subject      = "Brugernavn og password til forumet"
    JMail.AddRecipient  rs("email")
    JMail.AddHeader    "Originating-IP", Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")
    BodyText = "Du har bedt om at få tilsendt dit brugernan samt password til XXXXX Forum." & vbCrLf
    BodyText = BodyText & "Dit brugernavn er: " & rs("username") & vbCrLf
    BodyText = BodyText & "Dit password er: " & rs("userpassword") & vbCrLf
    BodyText = BodyText & "Hilsen XXXXXX Forum/www.DIN_SERVER.dk"
    JMail.Body = BodyText
    JMail.Silent = true
    JMail.Execute
    Set JMail = Nothing
    Response.Write "En mail med dit password er send til dig."
  else
    Response.Write "kunne ikke finde bruger oplysninger."
  end if
  Conn.Close
else
  Response.Redirect("login.asp")
end if
%>
<br><br>
Du vil automatisk bliver stillet om til login siden om 5 sekunder.
</center>
</body>
</HTML>
Avatar billede mads.k Nybegynder
29. juni 2002 - 07:47 #4
Det er jmail jeg bruger. Jeg forsøger lige :)
Avatar billede eagleeye Praktikant
29. juni 2002 - 14:48 #5
ok. bare spørg hvis du er i tvivl om noget i koden. Jeg har taget den direkte fra en side jeg har lavet.
Avatar billede mads.k Nybegynder
10. juli 2002 - 22:58 #6
Beklager ventetiden, men solen trækker noget i disse dage :)

Eagleeye, tak :)
Avatar billede s_d_j Nybegynder
03. august 2002 - 19:14 #7
Jeg forsøgte med scriptet til Jmail.
Af en eller anden årsag for jeg hver gang følgende fejl:

Fejltype:
Der opstod en Microsoft VBScript-kørselsfejl (0x800A01A8)
Et objekt er obligatorisk: ''
/sendpassword.asp, line 14