Avatar billede spazzer Nybegynder
27. juni 2002 - 19:59 Der er 5 kommentarer og
5 løsninger

CRT vs. TFT skærme

Jeg står og vil købe ny skærm, har tænkt på at købe en fladskærm, men er der nogle ulemper ved tft?
Avatar billede geek-master Nybegynder
27. juni 2002 - 20:06 #1
den laver næsten ingen varme (ikke en ulempe)
Avatar billede abpdk Nybegynder
27. juni 2002 - 20:13 #2
De fleste TFT skærme kan ikke nå samme opløsning som CRT skærme (ulempe)
Avatar billede djeclemen Nybegynder
27. juni 2002 - 20:16 #3
man kan ik spille på de billege CRT skærme..-!
Avatar billede djeclemen Nybegynder
27. juni 2002 - 20:16 #4
var et svar
Avatar billede friiser Nybegynder
27. juni 2002 - 20:39 #5
Hvis man kigger på TFT vs. CRT så er TFT helt klart at anbefale da det er det man kalder en aktiv skærm det betyder at kan kan se hvad der stå hvis man også står på siden af skræmen det man kan ikke med en CRT skærm ( heller ikke gode til spil ).

Så køb en TFT

~friiser~ http://www.radio-online.dk
Avatar billede abpdk Nybegynder
27. juni 2002 - 20:54 #6
Bytter du ikke om på dem der? Det er da netop TFT skærme der kan være svære at se fra siden og min CRT skærm kan da sagtens læses fra "siden".
Avatar billede djeclemen Nybegynder
27. juni 2002 - 20:55 #7
jeg mener selvfølig tft

GIVER abpdk RET
Avatar billede frock Nybegynder
27. juni 2002 - 21:29 #8
Hvilke vinkler skærmbilledet kan ses fra er da mere et spørgsmål om kvaliteten af den enkelte skærm end teknologien bag.

De billige tft skærme er ikke gode til 'hurtig' grafik - de kan ikke følge med, og man vil se striber efter f.eks. en bold, der farer over skærmen.
Avatar billede aaa_2500 Nybegynder
28. juni 2002 - 06:25 #9
En TFT LCD skærm har både fordele og ulemper.

Fordele: Skarpt og roligt billede, God farvemætning, lav varmeudvikling, god kontrast.

Ulemper: typisk 60-100 hz(pga teknologien er det dog altid et roligt billede), pris, pixelfejl, afhængig af kvalitet 35-60 graders synsvinkel, ikke så lysstærk som en CRT. Har ikke samme opløsning som CRT.

Generelt:
TFT skærme kan være meget individuelle, og bør altid afprøves FØR man køber... Afprøv skærmen i butikken, og undersøg den for pixelfejl og lysstyrke... Køb den skærm som du har afprøvet i butikken. Generelt er prisen en god indikator for kvaliteten... En dyrere skærm har som regel også et bedre billedelement.

CRT skærme er de traditionelle skærme med billedrør.
TFT er LCD skærme med aktive matricer.

Du vil ikke se striber på en TFT skærm, idet den er aktiv og opdaterer hele billedet hver opdatering.

STN, DSTN og HPA skærme skal man ikke røre ved(Sælges typisk meget billigt), fordi de netop har den "hale" som omtales andetsteds.
Avatar billede frock Nybegynder
28. juni 2002 - 09:07 #10
60 grader??

Jeg kan se min TFT skærm fra 88 graders vinkel hvis jeg vil. Klart nok - i den vinkel bliver det svært at se hvad der foregår, men det er det samme som hvis du vender et stykke papir 88 grader i forhold til din synsvinkel.

Og ja, min skærm er en af de dyre - en IBM, der stadig ligger på et prisniveau over de 7.000,-