Avatar billede cyrus_2000 Nybegynder
27. juni 2002 - 12:17 Der er 33 kommentarer

vedr. opsætning af mySQL

Hej med jer,

jeg har et mindre problem, jeg har nemlig lige købt domain, og når jeg logger på via ftp ser jeg to folder, en der hedder DB og en der hedder rootWWW.

jeg har fået at vide via support at DB kun er til Access database, og rootWWW er til selve mine debat forum, som jeg har valgt at arbejde med

spørgsmålet er, hvis DB er til access database, hvor smider jeg mit mySQL henne? og hvordan skal den konfigureres.

jeg har fået et par oplysninger med vedr. sql fra dem jeg har købt domain af, såsom host, user, database,

jeg er lidt confused på det her, håber i kan hjælpe

Yours truely,

- Cyrus
Avatar billede manon Nybegynder
27. juni 2002 - 12:47 #1
din mysql skulle gerne ligge på serveren.

opload og inst. phpmyadmin i din rootwww mappe og skriv de korrekt data i din comfiq.inc fil og du skulle gerne have kontakt til din DB
Avatar billede manon Nybegynder
27. juni 2002 - 12:48 #2
comfiq=confiq
Avatar billede cyrus_2000 Nybegynder
27. juni 2002 - 12:57 #3
hej manon,

hvad gør jeg ved den sql som jeg bruger her hjemme, og alle de dataer der er gemt på den, skal jeg så starte helt forfra?
Avatar billede manon Nybegynder
27. juni 2002 - 13:03 #4
uha - nu er jeg ikke ekspert på det område - gå over i MySQL kategorien og spørg om det.
Avatar billede cyrus_2000 Nybegynder
27. juni 2002 - 13:06 #5
det virker lidt træls at dem jeg har købt domain af ikke kan hjælpe mig med det - jeg mente bare at man skulle uploade mySQL i DB folderen og mit forum filer i rootWWW folderen, men de siger at DB er kun til access,men de kan ikke hjælpe mig med mySQL, damn,

skal jeg så lave to mapper under rootWWW; en til phpmyadmin og en til mit forum?
Avatar billede manon Nybegynder
27. juni 2002 - 13:19 #6
som sagt - spørg i MySQL kategorien :-)
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2002 - 14:16 #7
har du phpmyadmin? så tager du et dump af din lokale DB inkl. struktur OG data - marker "send", så får du en fil der hedder xx.sql og som indeholder alle dine tabeldefinitioner samt alle de data du har i tabellerne
denne fil kan du så importere i phpmyadmin på dit webhotel ... hvis de ikke har det indstalleret, kan du selv indstallere det i din rootWWW

hvis du ikke har phpmyadmin kan det hentes her: http://www.phpmyadmin.net/
Avatar billede cyrus_2000 Nybegynder
27. juni 2002 - 14:18 #8
når du siger "dump af lokale DB inkl struktur og data" * går jeg udfra ta du mener dumb af min mysql informationer, korrekt?

jeg har phpmyadmin, og jeg har uploaded den til wwwroot, men hvordan den insalleres, det kan jeg ik snuse mig frem til :(
Avatar billede cyrus_2000 Nybegynder
27. juni 2002 - 14:20 #9
hvordan laver jeg dump af min lokale DB - never tried that before..
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2002 - 14:35 #10
du går ind i phpmyadmin og vælger din database
lidt nede på siden står der "vis dump af database" - her vælger du "strukturen og data" og sætter flueben ved "send" - derefter klikker du "udfør" og vælger hvad filen skal hedde og hvor den skal ligge
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2002 - 14:38 #11
hov, der var også noget ovenover ... i den du har lagt i webhotellet skal du ind i config.inc.php og angive servernavn, brugernavn osv ... jeg kan desværre ikke lige huske hvilke variable, men det kan du måske se i din lokale indstallation?
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2002 - 14:40 #12
når det virker på webhotellet, går du ind og vælger din database .. lige nedenunder det felt hvor du kan skrive sqlstatements, er der et felt der hedder "eller tekstfilens placering" ...her klikker du gennemse og finder den .sqlfil du har lavet fra din lokale DB og klikker "udfør"
Avatar billede cyrus_2000 Nybegynder
27. juni 2002 - 14:45 #13
vedr. phpmyadmin, jeg får denne besked,

_____

$cfgPmaAbsoluteUri direktivet SKAL være sat i konfigurationsfilen!
_____

og det får jeg efter jeg har uploaded phpmyadmin filerne og efter at jeg har redigeret config filen.
og de informationer jeg skal tilføje til phpmyadmin er umiddelbart de info jeg har fået fra min udbyder vedr mysql?

hvorfor får jeg den besked for ovn
Avatar billede cyrus_2000 Nybegynder
27. juni 2002 - 14:59 #14
ok, jeg har fået phpmyadmin til at fungere :)

vedr dump, er det filerne der ligger i

C:\mysql\data\mysql\"filer"

er det dem aller der skal markeres?
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2002 - 15:00 #15
jeg tror det er noget der skal sættes når man ikke kører localhost

har fundet følgende i min:
Complete the variable below with the full url ie
    http://www.your_web.net/path_to_your_phpMyAdmin_directory/
$cfgPmaAbsoluteUri = '';
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2002 - 15:03 #16
nejnej, du skal lade phpmyadmin på din egen maskine lave dumpet som forklaret i
Kommentar: fri-hash

og derefter via phpmyadmin på webhotellet "importere" dumpet som beskrevet i
Kommentar: fri-hash
Avatar billede cyrus_2000 Nybegynder
27. juni 2002 - 15:03 #17
ved $cfgPmaAbsoluteUri = ''  mellem hakkerne skal du indsætte den webaddresse som du har valgt at vælge :)
Avatar billede cyrus_2000 Nybegynder
27. juni 2002 - 15:16 #18
ok, det her er gået lidt out of hand,

jeg har installeret phpmyadmin på min comp, den ligger under

C:\Apache\htdocs\phpMyAdmin

den køre jeg op ved at sige localhost/phpMyAdmin/index

så kommer den frem med et billed. venstre side er der en hel masse filer som også ligger under min mysql database,

det eneste jeg kan gøre er at oprette, jeg kan ikke markere filer?
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2002 - 15:25 #19
ude til venstre er en liste over alle databaser i din mysql ....mysql er et DBMS DataBase Management System - der kan være mange databaser på en mysqlserver.... ved hver af databaserne er der et lille +/- til at åbne/lukke en træstruktur, der på næste niveau viser de tabeller der findes i hver database

hvis du klikker på en database eller en tabel får du adminside til dette emne frem i højre frame

nu ved jeg ikke om der er forskel på dette i de forskellige versioner

men der burde være et punkt der hedder det samme som den database du vælger med f.eks mysql_select_db();

hvis du klikker på den, skulle du kunne følge vejledningen fra 14:35:19
Avatar billede cyrus_2000 Nybegynder
27. juni 2002 - 15:40 #20
ja, det er rigtigt at der fremkommer en liste på venstre side, øverst på den side står der "hjem" og mysql(34)

men i selve menuen ser jeg kun:

Opret ny database [Dokumentation]
"browse"

-Vis MySQL runtime information  [Dokumentation]
-Vis MySQL system variable  [Dokumentation]
-Vis tråde  [Dokumentation]
-Genstart MySQL  [Dokumentation]
-Brugere  [Dokumentation]
-Database statistik
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2002 - 16:06 #21
du skal klikke
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2002 - 16:11 #22
jeg kan se du ikke selv har oprettet en database, men bruger "mysql" - der er nok nogen af de 34 tabeller du har i denne database, som ikke hører til din aktuelle side

men hvis du klikker på mysql eller en af de tabeller der kommer til syne hvis du klikker på +'et ved siden af mysql, så kommer der meget mere til syne i højre frame
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2002 - 16:55 #23
kører det?
Avatar billede cyrus_2000 Nybegynder
27. juni 2002 - 16:59 #24
nææ.. jeg kan ik få det til at køre, jeg ved ikke hvad det er der går galt, men jeg prøver da stadig - mysql er downloaded fra deres side, og jeg har bare brugt den database der følger med, men jeg kan ikke se hvordan jeg skal kunne vælge en fil, da det drejer sig om 24 filer som repræsentere hele databasen for mit forum, :(

aner ik hvad jeg gør forkert...
Avatar billede cyrus_2000 Nybegynder
27. juni 2002 - 17:02 #25
andet problem er at der ikke er nogen "plusser" at trykke på, det hele står frem som en liste. og hvis jeg klikker på dem siger den fejl, det er total underligt,
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2002 - 17:08 #26
hmm - jeg ville prøve at genindstallere phpmyadmin .... det lyder underligt
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2002 - 17:10 #27
når du klikker på databasenavnet (mysql) skal der komme nyt indhold i højre frame
Avatar billede cyrus_2000 Nybegynder
27. juni 2002 - 17:52 #28
jeg prøver lige at pille ved det, jeg er her igen lidt senere, jeg skal lige se om jeg har gjort noget forkert, so ill catch you in a while :)
Avatar billede cyrus_2000 Nybegynder
27. juni 2002 - 22:32 #29
ok, som jeg har forstået det, jeg installere phpmyadmin på mit system under apache under htdocs - så skal jeg configuere den der config fil der - så køre jeg en browser op og starter phpmyadmin, herefter skal jeg kunne se en liste af min mysql database på venstre side,

herfra skal jeg kunne lave en dump, men det jeg ik forstår er, er det de 34 filer som skal vælges eller er det en specifikt, det er helt forvirrende :(
Avatar billede fri-hash Nybegynder
27. juni 2002 - 23:35 #30
det er fordi du blot har fyldt tabeller ind i en eksisterende database

hvis det du skal have uploadet er noget du selv har lavet, ved du vel hvilke der bruges til det aktuelle site.

hvis du markerer dem alle er du hvertfald sikker på at du får alle med

og så vil jeg (ikke uhøfligt ment) anbefale dig at finde lidt litteratur (evt. et idg-hæfte eller noget) om databaser. det vil gavne dig i dine fremtidige projekter
Avatar billede cyrus_2000 Nybegynder
27. juni 2002 - 23:41 #31
well, jeg har læst lidt omkring det, men jeg vil da mene at dem jeg kender de har gjort det på nogenlunde samme måde, ved at downloade phpbb forummet og downloaded mysql og benyttet de "færdig" lavet databaser i den, men hvordan jeg kommer til at bruge phpmyadmin, tja.. its a pain :(

men hvordan har du gjort det?
Avatar billede fri-hash Nybegynder
28. juni 2002 - 09:27 #32
jeg gør det at jeg opretter en database til hvert projekt jeg arbejder med.

så har man alle tabeller der tilhører samme applikation samlet i en database uden irrelevante fler - desuden kan du f.eks have en tabel "users" i sit ene projekt og en anden tabel "users" i sit andet projekt

med hensyn til at få phpmyadmin til at virke, har jeg ikke haft nogle problemer - jeg pakkede det ud i den mappe det skulle ligge i, indsatte hostnavn osv. og så kørte det
Avatar billede cyrus_2000 Nybegynder
28. juni 2002 - 11:22 #33
Manon og fri-hash, jeg vil blot takke jer for den tid i har givet for at hjælpe mig :)

jeg har faktisk fået min forum til at fungere nu, dog uden phpmyadmin *s* and dont ask me how, it just started to work,

i kan se min side på virtual-perceptions.net

but anyways, im very greatfull for the time you guys took to help me, thanks alot

Yours Truely

- Cyrus