Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
26. juni 2002 - 22:48 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Skriverettigheder på fat32 disk

Jeg ville gerne som normal bruger kunne skrive på min dos partition, men kan ikke få skidtet til at virke (på Redhat 7.3). Har prøvet "chmod" linien i fstab ser således ud:

/dev/hda2    /mnt/windows      vfat    noauto,user,rw     0 0

Der må være nogle der har siddet med samme problem :)
Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
26. juni 2002 - 23:02 #1
Ok den fstab virkede slet ikke nu kører jeg:

/dev/hda2              /mnt/windows            auto    defaults     0 0

og har følgende rettigheder...

drwxr-xr-x  14 root    root        8192 jan  1  1970 windows/
Men ville jo også gerne kunne skrive uden at være root...
Avatar billede grabbing Nybegynder
27. juni 2002 - 09:02 #2
Som det ser ud nu har du ret som bruger root af gruppen root. Du skal gå ind og tilføje den gruppe din brugerkonto findes i.

Det kan du gøre ved at højreklikke på det mountede drev og vælge Properties. På fanebladet Permissions kan du klikke det relevante af
Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
27. juni 2002 - 15:07 #3
Hej grabbing...
Det virker vist ikke rigtig:
Jeg krydser felterne af (KDE), men når jeg går ind og ser efter igen er det de "gamle" rettigheder igen :(
Har du nogle forslag ???
Avatar billede grabbing Nybegynder
27. juni 2002 - 19:28 #4
Ja, det var jo straks værre. Prøv at gå ind i din bash shell og stil dig i mappen ovenover (sikkert /mnt) og skriv # chmod 777 windows. Hvis det ikke virker så ved jeg ikke lige på stående fod hvad du skal gøre.
Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
27. juni 2002 - 19:56 #5
Jeg har prøvet chmod 777 på skidet (er det forøvrigt ikke det samme som at gøre det fra KDE ??), men det virker ikke :(
Jeg tror det er nogle parametre i fstab den er gal med ???
Men tak for forsøget :)
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2002 - 21:06 #6
Jeg har oprettet en mappe /windows med chmod 777
herefter ser min /etc/fstab således ud
/dev/sda1  /windows      vfat    noauto,user 0 0
og det kører upåklagelig både som root og alm bruger
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2002 - 21:07 #7
det er naturligvis fordi jeg kører scsi at det er sda1
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2002 - 22:08 #8
Jeg var vist lidt for hurtig men her følger den nøjagtige anvisning for RH 7.3
Log ind som root, sæt din /etc/fstab op som jeg tidligere har beskrevet
højreklik med musen på dit skrivebord og vælg - Create new > harddisk
under generelt kan du evt kalde den Windows - under permission > læse og skriverettigheder
klik på "drop down" pilen i dev-feltet og vælg den linie hvor Windovs figurerer > klik OK
gå ind i dit hjemmebibliotek (root) klik opad på pilen foroven til venstre
/ > home > brugernavnet som skal ha' adgang til Windows > desktop > klik på desktop og kopier
det ikon over som du lige har oprettet, log ind som den bruger der skal ha' adgang til Windows
klik på ikonet
Nu skulle skidtet køre
Avatar billede grabbing Nybegynder
28. juni 2002 - 07:49 #9
Det lyder som en plan, helgec. Håber det virker for peter
Avatar billede thomasledet Nybegynder
28. juni 2002 - 14:10 #10
prøv at rette din fstab til

/dev/hda2              /mnt/windows            auto    defaults,umask=666    0 0

og remount drevet... så skulle det virke...
Avatar billede peter_lorentzen Nybegynder
28. juni 2002 - 16:49 #11
Det kører :)
Jeg prøvede faktisk begge ting og de virkede vist begge (bortset fra det skulle være "umask=000"), så jeg smider point til både helgec og thomasledet - håber det er cool.
Go' sommer.....