Avatar billede clockman Nybegynder
26. juni 2002 - 21:55 Der er 9 kommentarer

computer starter i dos tilstand

Jeg har en computer som starter i dos tilstand, hver gang den skal ind i win98. Der kommer ingen fejlmeldinger.

det er sket efter at der er spillet et dos spil i windows (micromashine). og der er mulighed for at starte computeren i fejlsikker tilstand.

Jeg har fået at vide, at det er en eller anden fil som er blevet ændret. Er der nogle der kan sige, hvad det er for en fil der skal laves.

Avatar billede peet-49 Novice
26. juni 2002 - 22:04 #1
Tryk F5 under opstart, så kommer du i fejlsikret tilstand.
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2002 - 22:08 #2
Det er nok autoexec.bat filen der skal rettes i.
I dos skriver du edit klikker på Enter.
Så åbnes et editerings program hvorfra du kan åbne autoexec.bat og skrive "Rem " (uden situatiuonstegn) foran de pågældende linjer eller slette dem.
Husk at gemme dine ændringer og genstart så din pc.
Avatar billede clockman Nybegynder
26. juni 2002 - 22:09 #3
jeg ved godt hvordan jeg kommer i fejlsikker tilstand, og det er forøvrigt f8 og ikke f5.

Det jeg mangler at få at vide er, hvilken opstartningsfil det kan være galt med
Avatar billede peet-49 Novice
26. juni 2002 - 22:19 #4
Du kan bruge begge i F8 har du flere muligheder.
Avatar billede clockman Nybegynder
26. juni 2002 - 22:25 #5
jeg har tjekket autoexec.bat det er ikke der det er galt
Avatar billede peet-49 Novice
26. juni 2002 - 22:27 #6
bootini måske
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2002 - 22:27 #7
nå men så config.sys da.
Avatar billede johs_j Novice
26. juni 2002 - 22:40 #8
Det kan være at du skal rette i filen Msdos.sys som ligger i roden på drev c:
I sektionen [Options] skal der stå: BootGUI=1

Hvis der står: BootGUI=0 kan det være grunden. Husk filen er skrivebeskyttet så beskyttelsen skal fjernes først og sættes igen nå du har rettet den.
Avatar billede oxygenic Nybegynder
01. juli 2002 - 23:05 #9
Skrivebeskyttelsen fjernes med: attrib -r Msdos.sys
For at undgå at dette sker igen, kan du evt. gå ind i egenskaberne på den eksekverbare fil, som du starter spillet med, og sætte den, så den ikke starter i dos tilstand og ikke skal genkende (kunne se) windows. Dette plejer at fungere for de fleste dos spil.
Held og lykke........