Avatar billede waark Nybegynder
26. juni 2002 - 14:14 Der er 29 kommentarer

Filer og associering

Når man højreklikker på en fil kan man vælge en funktikon der hedder "åben med" for at fastsætte hvilket program der skal åbne filen. Hvordan ændre man dette når jeg har valgt forkert ??? shift + højre museknap virker ikke ..... har i en god ide ?
(styresystem er WIN NT)
vh / Waark
Avatar billede rkhdk Nybegynder
26. juni 2002 - 14:19 #1
nu er dette til W2K.. men jeg håber det evt. hjælper her også ;o)

h-klik på filen, egenskaber, åben med?
Avatar billede waark Nybegynder
26. juni 2002 - 14:23 #2
yep ... det var det jeg gjorde da jeg valgte forkert :), men nu er filen associeret og "åben med" kan ikke vælges ... men tak
Avatar billede rkhdk Nybegynder
26. juni 2002 - 14:28 #3
det er den enest måde jeg kender til, andet end Winfile.exe fra win9x
i filhåndtering, under filer, var der en der hed Associer.

men jeg tvivler på at winfile.exe ligge i NT ;o)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
26. juni 2002 - 14:29 #4
åbn stifinderen
vælg menuen: Vis
vælg: Indstillinger
vælg fanebladet: Filtyper
slet filtypen

næste gang du prøver at åbne omtalte fil, vil den spørge hvilket program du vil bruge.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
26. juni 2002 - 14:30 #5
til rkhdk: "men jeg tvivler på at winfile.exe ligge i NT "

det skal du ikke tvivle på, for det gør den :-)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
26. juni 2002 - 14:31 #6
rune => oki.. jeg kender ikke meget til NT før Widnows 2000 kom frem ;o)
og den ligger ikke i Windows 2000..
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
26. juni 2002 - 14:33 #7
næ, den var vel også ved at være forældet efterhånden.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
26. juni 2002 - 14:34 #8
men det er NT jo også *alt før Windows 2000 ;o) *
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
26. juni 2002 - 14:39 #9
ja og nej, vi bruger stadig NT 4 på (næsten) alle vores servere her på mit arbejde.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
26. juni 2002 - 14:40 #10
rune => jeg ved godt at der er mange der bruger det..
men jeg er lige blevet IT-Supporter *skod uddannelse*, og vi har KUN lært Windows 2000, som har givet mig problemer, når jeg kommer ud i et NT miljø :-(
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
26. juni 2002 - 14:45 #11
he he.
jeg er også IT-supporter (er på sidste praktik forløb)
vi brugte NT4 på skolen, dog 2000 til svendeprøven.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
26. juni 2002 - 14:48 #12
rune => jeg er først færdig med min praktikperiode i oktober :-( gid jeg var færdig nu, så jeg kunne påbegynde en ny uddannelse her til august!)

Vores lærer, mente ikke at vi skulle spilde til på NT4, da Windows 2000 var så meget bedre med sit AD, osv..

Og det irritere mig lidt, da NT stadig bruges af mange!

Waark => undskyld at jeg spammer ;o)
Avatar billede goulduck Nybegynder
26. juni 2002 - 14:58 #13
Windows NT ER forældet - men folk bruger det stadig. :-)

Jeg er igang med at blive "Datafagteknikker" (Datamekanikker) - og der har vi kun rodet med Windows NT - hvilket jeg er ret glad for - for Windows 2000 er "nemt" i forhold til NT. :)

waark> Går ud fra at du har fået hjælp nok med problemet.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
26. juni 2002 - 15:01 #14
rkhdk>> hvad har du tænkt dig bagefter ?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
26. juni 2002 - 15:05 #15
rune => det ved jeg ikke.. jeg har ikke noget arbejde, når jeg er færdig da jeg er SKP.
men jeg skal aftjene min værnepligt snart også.

men hvis du mener uddannelse.. ved det ikke helt.. men det bliver IKKE EDB relateret, da denne uddannelse ødelagt for mig! ;o)
Jeg troede ikke man kunne få nok af EDB/Data, men det kan man :-(
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
26. juni 2002 - 15:12 #16
ok. det er også sundt at få prøvet noget andet.

jeg var nysgerrig efter om du havde nogen gode ideer, for det har jeg ikke.
Avatar billede waark Nybegynder
26. juni 2002 - 15:13 #17
okay ... tak ... kigger på det i morgen :) ... skal hjem nu ... og det gør ikke noget at du "spammer" :)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
26. juni 2002 - 15:17 #18
rune => men jeg overveje MCSE, og CCNA
men det er selvstudie..

jeg har da også kigge på nogle efter uddanelse, som telemekaniker.
jeg synes personligt at der var forlidt elektronik i denne uddannelse, og jeg har stor interesse for elektronik, så hvis det bliver noget efter uddannelse, så bliver det noget med elektronik.

IT-Supporter udd. giver jo adgang til forskellige efteruddannelsen, så man kan få et speciale.. men det er noget du kan få vide hos din studie vejleder
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
26. juni 2002 - 15:48 #19
CCNA certificering har jeg taget.
vi læste jo CCNA materialet som studiemateriale i skolen og fik så tilbud på certificeringstesten
Avatar billede rkhdk Nybegynder
26. juni 2002 - 15:57 #20
rune => vi fik også muligheden, men lærerne "glemte" hele tiden at åbne for eksamen, nå vi havde læst! derfor blevet det aldrig til noget!

og når der endlig BLEV åbnet var det kl 20 og da vi boede på skolehjemmet, og ikke havde internet adgang så er det lidt svært at tage dem! ;o)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
26. juni 2002 - 16:00 #21
skod!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
26. juni 2002 - 16:02 #22
rune => hvor har du gået henne? sønderborg?
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
26. juni 2002 - 18:29 #23
Ballerup - Metalindustriens Fagskole
(ja det tog lidt tid at svare, jeg skulle lige hjem fra arbejde :-)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
26. juni 2002 - 18:31 #24
hmm.. mener ellers at have hørt at Ballerup kun (90%) brugte Linux!
dem jeg kender fra Ballerup, har kun haft ganske lidt NT/W2K..

jeg smutter for i aften!
der er DGI start på Hammeren ;o)
Avatar billede goulduck Nybegynder
26. juni 2002 - 20:25 #25
rkhdk> Det er måske lidt overdrevet. Men der er blevet lagt større vægt på Linux, hvilket jeg synes er helt fint. :)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
27. juni 2002 - 08:11 #26
til vores svendeprøve havde vi 4 linux maskiner med firewall, proxy, dns, samba, dhcp, ftp og web.
1 win2000 server som pdc og en klient med win98.

så det var rimelig linux domineret.
men det synes jeg ikke gjorde noget. jeg havde ikke brugt linux før, så jeg syntes jeg lærte temmelig meget på de 5 uger vi havde til at lære det.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
27. juni 2002 - 10:51 #27
rune => du kan se vores svendeprøve her www.krogh-hansen.dk/ihnykf
vi fjernede dog Linux'en, da vi aldrig fik noget undervisning i Linux, pga vores lærer mente det var bedre at bruge tid på Windows 2000 og Novell, da Linux ikke blev brugt særlig meget "i det virkelige liv" (hvilket jo er LØGN!)..

så det Linux vi fik, var i bog (UNIX bog) og 1½ times såkaldt undervisning i shell programering.

så det var et Windows 2000 PDC med en Novell som filserver.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
27. juni 2002 - 12:26 #28
Det ligner vores en hel del, mht. services.

det vigtigste er vel også at lære hvordan de forskellige services fungerer.
så kan man altid finde ud af hvordan man rent faktisk konfigurerer det på hhv. win2000 og linux.
Avatar billede clausbjuul Nybegynder
22. oktober 2002 - 13:40 #29
Hvis du ikke har løst problemet endnu, kan jeg fortælle dig at du kan starte regedit op og finde HKEY_CLASSES_ROOT herunder kan du fil den fil type du leder efter og slette dennes brach (træ)