Avatar billede fireblast Nybegynder
26. juni 2002 - 12:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Antialiasing?

Eh...hvordan ka jeg, v.h.a. CSS/CSS2 lave antialiasing på min tekst, og er dette overhovedet muligt?
Mvh.
Anders
26. juni 2002 - 12:27 #1
Det bedste er nok at bruge et alm GIF billede med det som nu skal *blødgøres*.
(Windows 2000 har det forresten).

Vil du gøre det på brødtekst? For det er en dum ide.

Altså brug billeder.

/Casper www.enter-s.dk
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. juni 2002 - 00:20 #2
Der er da automatisk antialias på truetype fonte.
Avatar billede fireblast Nybegynder
27. juni 2002 - 01:50 #3
jakoba: eh, hvilke skrifttyper går ind under TT? Jeg ska lave en menu i verdana, men teksten antialiaser ikke..
Avatar billede fireblast Nybegynder
27. juni 2002 - 01:51 #4
xzxzx-kan-ikke-logge: Eh, hvis jeg ønskede at lave det i gif billeder, spurgte jeg nok ikke efter CSS metoden;)
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. juni 2002 - 08:08 #5
Nutildags er næsten alle fonte TrueType fonte. dvs fonte der er lavet til skalering. Prøv at kikke i din mappe C:\WINDOWS\FONTS på de fleste af ikonerne står det TT og så er der et par bitmappede fonte hvor der der står A på ikonet.

Her er et lille dump af en vebside, http://www.jakoba.dk/eksperten/exp229092.gif hiv den ind i et tegneprogram og kik på den i 400% forstørrelse, så kan du klart se at overskriften "Java TM Platform ..." er antialiaseret. Browseren der viser siden er NS4.

Noget andet er så at når en font er lille (font-size<12px) så er antialiasering noget bæ, den bliver titalt ulæselig. Så med små typer vil antialiaseringen blive meget 'hård' så den nærmest virker som et bitmap.

Prøv selv at lave nogen screendumps og kikke på tekst og overskrifter forstøret. lav evt en side med den font du bruger i forskellige størrelser.

mvh JakobA
Avatar billede fireblast Nybegynder
28. juni 2002 - 11:16 #6
Eh, er det så muligt at ændre på denne antialiasing? Menuen jeg ska lave, ska være i skriftypen verdana, i 10pt. I gif billeder så skriften fin ud med antialiasing, også selv om det kun var 10pts. I normal tekst, er der overhovedet ingen antialiasing, i hvert fald ikke ved 10pt. Vi har haft det inde i diværse billed-redigerings programmer, men der er ingen aliasing. Det er ikke muligt at ændre på dette?
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. juni 2002 - 11:51 #7
Det mener jeg ikke.der er,
Det er muligt at der i vindows er en indstilling der styrer hvor langt ned truetype fonte skal antialiaseres, men den skulle så indstilles individuelt hos alle jeres besøgende.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. juni 2002 - 12:09 #8
læs evt nogen af artiklerne her.
http://html.about.com/cs/antialiasing/

Her er en freware der antialiaserer små fonte: søg på aaTTF
    http://www.somedec.com/downloads/
aaTTF stands for Anti-Alias TrueType Font. Have you ever noticed that most TrueType fonts look terrible when they are under 14 pts in size? They usually are not smoothed at those sizes. This utility will allow you to convert TrueType fonts into all-smoothed versions, as well as to revert a font back to default smoothing behavior. This is particularly handy for BeatNik skin designers!

mvh JakobA
Avatar billede fireblast Nybegynder
28. juni 2002 - 14:56 #9
Ehm....det program der, ka jeg så forstå, at alle ska have når de kommer ind på vores side, og det ka vi jo ikke regne med:) Men even, du har svaret på mit spørgsmål, så jeg takker meget for din tid og energi:)
Mvh Anders